ЈЕДАН од најбољих али и најхаризматичнијих возача Формуле 1, Ники Лауда (70), преминуо је у Универзитетској болници у Цириху, мирно, у сну, саопштила је породица легендарног аса.

Некадашњи троструки првак света, једини који је до титула дошао возећи у два највећа тима Формуле 1, у Ферарију и Мекларену, умро је током дијализе бубрега (имао две трансплантације), док се опорављао од трансплантације плућног крила извршене у августу прошле године.

БЕЗ ПОБЕДЕ НА УШЋУ АУСТРИЈСКИ господар брзина Ники Лауда, учествовао је и на Великој награди Београда која је 20. априла 1969. вожена на стази "Ушће". Наиме, те године се Куп Европе у којем се такмичио Лауда у Формули 5, возио на "Ушћу" у оквиру Велике награде Београда.
- Било је тада више од 40.000 гледалаца. ТВ Београд је први пут преносио трку али опет сви су хтели да гледају трке уживо - присећа се Небојша Атанацковић легендарни српски возач на два и четири точка.
- Лауда је тада био млад, непознат, али је сјајном вожњом одушевио све присутне и стекао много навијача, иако није победио. Лауда је повео трку, али је у једном тренутку изгубио контролу над возилом, окрену се на стази па га је претекао Георг Пранкл који је и победио.
- Лауда је у тој "формули суперфау" (фолксвагенови мотори 1.300 кубика) на крају био други после пуно узбуђења. Тада је Београд био раме уз раме са много познатијим европским метрополама када је, не само аутомобилизам у питању - присећа се Атанацковић. Поред Никија Лауде, касније светског шампиона, још два возача која су се калила на београдском ушћу су касније возили у Формули 1. Италијани Инјацио Ђунти и Артуро Мерцарио.

- Његова јединствена достигнућа као спортисте и предузетника остаће незаборавна, његова неуморна жеља за акцијом, непосредност и храброст остају узор и мерило за све нас - наводи се у саопштењу породице.

Три титуле у најбржем планетарном спорту (са Фераријем 1975. и 1977. и са Меклареном 1984) су биле само круна једне бриљантне аутомобилске каријере Аустријанца, који је увек на стази давао све од себе, бескомпромисним стилом освајајући срца навијача на свим меридијанима.

Поред 25 сјајних победа, ненадмашних дуела са енглеским плејбојем и возачем Џејмсом Хантом, остала је у историји аутомобилизма уписана и сцена забележена на Нирбургрингу 1. августа 1976. када је у чувеном "зеленом паклу" возећи ватреноцрвени болид Ферарија Лауда, тада светски шампион али и водећи у генералном пласману, на Великој награди Немачке, после излетања горео у кокпиту, док су колеге возачи заустављали своје машине и истрчавали покушавајући да га некако ишчупају из буктиње на точковима.

Лауда је тада са тешким опекотинама, али и пуним плућима отровног дима, завршио у болници са минималним шансама (према речима лекара) да преживи.

Па ипак, чувени Ники се вратио у болид Ферарија само 40 дана касније. Те године није освојио титулу али јесте следеће. О ривалству са Хантом и Холивуд је испричао причу...

- Тада сам рекао да сам свој страх савладао брзо и чисто. То је била лаж. Али, било би глупо да ривалима потврдим своју слабост. У Монци сам био крут од страха - навео је Лауда у биографији.

Знао је Лауда и да каже не челницима Ферарија и оде када су сви очекивали нову жетву титула.

- Једноставно, више нисам уживао - рекао је Лауда кога је легендарни Енцо Ферари тада назвао издајником.

Повратак у Формулу 1, Мекларен, и нова титула 1984. Круна блиставе каријере. Само годину дана касније, у Аустралији, Лауда се и дефинитивно опростио од ужарених стаза Формуле 1.

Опробао се успешно и у бизнису. "Флај Ники" авио-компанију основао је 2003. У Београд је 2010. слетео први авион ове компаније којим је пилотирао Лауда!

Од 2012. године је био директор Мерцедес Ф1 тима, задужен за односе са возачима и учествовао је у довођењу петоструког светског шампиона Луиса Хамилтона у тим.

Кажу и да је Лауда у свом поседу имао око 10 одсто акција овог тима...

- Лауда је био мешавина херојства, хуманости и искрености, у кокпиту и ван њега. Његова смрт оставља празнину у Формули 1. Нисмо само изгубили хероја, који је извео највећи повратак икада виђен, већ и човека који је донео драгоцену јасноћу и искреност у модерну Формулу 1. Много ће нам недостајати као наш глас здравог разума - каже Тото Волф, шеф Мерцедес Ф1 тима.

И Лаудине некадашње екипе Мекларен и Ферари изразиле су жаљење због Лаудине смрти.

- Почивај у миру, Ники Лауда. Заувек ћеш бити у нашим срцима и заувек бесмртан у нашој историји. Заједница мото-спорта данас жали велики губитак праве легенде. Шаљемо саучешће породици и пријатељима - навео је Ферари.

У Мекларену су дубоко ожалошћени због смрти Лауде.

- Сви у Мекларену смо дубоко ожалошћени када смо чули да је наш пријатељ, колега и шампион из 1984. године Ники Лауда умро. Ники ће заувек бити у нашим срцима и уграђен у нашу историју - навео је Мекларен.

Бивши шампион из 2009. године Џенсон Батон поставио је на друштвеним мрежама фотографију Лауде, уз поруку: "Почивај у миру".

Шампион из 2016. године Нико Розберг похвалио је Лаудину страст и борбени дух.

"Ја и око 100 милиона твојих навијача широм света, које си такође снажно инспирисао да никада не одустају у најтежим тренуцима, мислимо на тебе и на твоју породицу и желимо да почиваш у миру", навео је бивши возач Мерцедеса.

Возач Хаса Роман Грожан навео је да је "легенда отишла", а бивши возач Џони Херберт да је Лаудина смрт "велики губитак за спорт" и да "оставља празнину у нашим срцима".

Двоструски шампион Мото ГП шампионата Кејси Стонер навео је да је Лауда "права икона и легенда мотоспорта".

Аустријски канцелар Себастијан Курц рекао је да је Лауда "велики узор", који се "у више наврата борио и враћао у живот".

ЛИЧНА КАРТА


ИМЕ И ПРЕЗИМЕ: Андреас Николаус Лауда

ДАТУМ И МЕСТО РОђЕЊА: 22. фебруар 1949. Беч, Аустрија

ДАТУМ И МЕСТО СМРТИ: 20. мај 2019. Цирих, Швајцарска

ВОЗАЧ ФОРМУЛЕ 1: 1971-1979. и 1982-1985.

ТИМОВИ Ф1: Марч, БРМ, Ферари, Бребхем, Мекларен

СВЕТСКИ ШАМПИОН Ф1: 1975, 1977. и 1984.

ГП СТАРТОВА: 171

ПОБЕДА: 25

ПОДИЈУМА: 54

ПОЛ ПОЗИЦИЈА: 24

НАЈБРЖИ КРУГОВИ: 24