ШТУТГАРТ - У Штутгарту, граду аутомобила, су централе и погони два најпознатија произвођача возила на планети - Мерцедеса и Поршеа. Полако али сигурно се међу запосленима у производним халама шири страх за опстанак радних места! Покушајмо да објаснимо зашто.


После катастрофе највећег светског произвођача аутомобила немачког Фолксвагена на америчком тржишту због манипулација софтвера за вођење рада мотора и недозвољене количине азотних оксида у издувним гасовима, затим читавог низа превара које се граниче са тзв. „организованим криминалом“ и плаћање оштета америчким купцима од до данас преко 30 милијарде долара итд. - хајка против аутомобила као тобоже главног загађивача околине не јењава. Напротив, онда већ достиже свој врхунац.


Један девојчурак из Шведске, тада 15-то годишња Грета Тунберг, покренла је широм Европе лавину протеста против аутомобила. На тим протестима се у прво време окпуљала дечурлија слична њој. Она је без неких научно фундираних доказа тврдила да су аутомобили најодговорнији за већ настале климатске промене или промене до којих ће још доћи.


Око те данас шеснаестогодишње девојчице формиран је велики тим њених ПР менаџера, ТВ сниматеља, плаћених новинара и других, који је прате на сваком кораку. Ти људи договарају термине наступа, финансирање њених путовања, припремају јој говоре, уговарају сусрете са политичарима итд. Читава кампања има за циљ што бржу забрану коришћења аутомобила са класичним моторима са унутрашњим сагоревањем- са тзв. СУС моторима на бензин, нафту или гас.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Ево како Немци решавају проблем "дизелаша"


Професионални рад специјалиста за паблик релејшн је уродио плодом- готово да у ЕУ нема политичара који држе до себе, националних парламента, челника Ватикана идр. да са Гретом нису конферисали о штетности коришћења аутомобила! Она је са 15. година напустила школу како би зарађивала новац правим тирадама против аутомобилске индустрије. Доспела је чак и до папе, а недавно и до Уједињених наија у Њујорку. Судећи по недавно објављеним снимцима из зграде УН, Грета је деловала доста збуњено, ваљда се питала где је то дошла да одржи унапред припремљену говоранцију. Вероватно је била разочарана да је у Њујорку дочекало само неколико стотина истомешљеника а не хиљаде демонстраната, на које су њени менаџери озбиљно рачунали. Уз то, ни Трамп није хтео ни да чује за њу!


У Немачкој се око Грете Тунберг и њених идеја окупљају хиљаде не само деце него и младих људи са правом гласа, посебно чланова или симпатизера партије Зелених. Већ су одржане прве, доста озбиљне, велике демонстрације против коришћења аутомобила. За гласове на долазећим изборима уплашени политичари су брзо реаговали- у припреми су нови, оштрији прописи о смањењу количина ЦО2 које доспевају у атмосферу. Пошто још нема техничких могућности смањења количине угљендиоксида насталог у процесу сагоревања у мотору, без да се веома редуцира снага мотора осетно мањом кубикажом а тиме и мањом потрошњом горива, све ће се, тако изгледа, завршити на увођењу новог пореза. Плаћаће се према количинама ЦО2 које индустрија, аутомобили али и сви други емитери -па и грађани који се греју на угаљ, гас или лож-уље отпуштају у атмосферу!


Наравно да нико озбиљан не негира штетне супстанце из издувних система аутомобила. Сви Гретини саветодавци одлично знају да су емисије аутомобилских гасова само један од фактора промене климе. Зато се поставља питање зашто Грета Тунберг и људи око ње у тој мери као на аутомобиле, не нападају комплетну индустрију, затим термоелектране на угаљ, мазут или гас, метан из мочвара и баруштина, пољоприврда такође има свог удела и у настајању азотиних оксида али и угљендиоксида (ЦО2) на који су се, после азотних оксида, као главног кривца за промену климе обрушили Грета Тунберг, њен тим и лобисти против ауто индустрије!


При томе они радо „ заборављају“ да око 1,5 милијарде говеда свакодневно из стомачног тракта избацује по говеду од 200 до 320 литара метана из кога оксидацијом у атмосфери од једног килограма настаје 2,8 до 3,2 кг угљендиоксида. За десетак година се очекује удвостручење броја говеда на планети. Ту је и око 8 милијарде људи на планети, са тенденцијом сталног пораста, чије су емисије метана у односу на говеда далеко мање и износе само око 80 мг дневно, али ипак… Глобално годишње у атмосферу стиже 600 милиона тона метана од кога настају додатне, огромне количине угљендиоксида.


Наравно, у масовне протесте улетели су и „Зелени“ који су о успели да праву ПР хистерију против аутомобила усмере у правцу добијања већег броја гласова, нпр. недавно на изборима у немачким покрајинама Брандебургу и Саксонији а сада и у Аустрији па и шире у целој ЕУ. „Зелени“ громогласно захтевају забрану СУС мотора у корист електро аутомобила, не дајући одговор како, нпр. у Немачкој, решити проблем брзог пуњења батерија на сваком ћошку, у свакој кућној гаражи, на улици или на паркинзима када истовремено толико повлачење струје садашњи водови не могу да издрже.


И поред вишегодишњих великих субвенција немачке владе за куповину електро аутомобиле, које кроз порез плаћају сви грађани па и они који никада нису поседовали аутомобиле, је до данас регистровано само око 100.000 четвороточкаша на електро погон. Поменимо да, укључујући камионе и аутобусе, у Немачкој је око 60 милиона возила у саобраћају. Како и у ком временском периоду заменити сва та возила електро аутомобилима да би се удовољило Грети Тунберг и њеним обожаваоцима? Недавно преминули аутомобилски струњак проф. др Душан Груден, наш земљак, је у својој стручној књизи и уџбенику за немачке студенте “Заштита околине у аутомобилској индустрији” написао, осврћући се на заштиту околине, да електро возила имају само онда неки смисао, ако се електрична струја за пуњење батерија добија из обновљивих извора као на пр. од ветрогенератора, хидроцентрала и сл.


Да се нешто заиста мора учинити у циљу боље заштите околине од штетних емисија и заустављања промене климе –то нико паметан не оспорава али се поставља питање где и од чега почети? Смањењем индустријског па и војног потенцијала неких држава? Забраном авио саобраћаја у корист возова на краћим релацијама или кроз велико опорезивање авио карата смањити број летова на далеке дестинације? Великим опорезовањем туристичког крстарења бродовима који итекако загађују околину? Можда избацивањем говеђег меса и млека из исхране, затварањем аутомобилских фабрика док се не нађу неки нови, мање по околину штетни погонски системи или хитним ограничењем прираштаја становништва јер све више људи на планети захтева све већу пољопривредно сточарску производњу уз растећу жељу за сопственим возилима и сл.? Одговор на ова питања је веома тешко дати, а то не ћине ни поменути лобисти против коришћења класичних возила са СУС моторима!


На крају, ако би се веома брзо прешло искључиво на електро возила, само у Немачкој би од 500.000 до чак 1,8 милиона људи остало без посла јер за производњу електро погонских система је потребно само 2 радника, класичне моторе монтира и до 8 људи! Слично је и у другим ЕУ земљама које имају сопствену производњу возила.


Можда ће индустрија и наука ускоро, ако држава одлучи да већим средствима финансира најновија истраживања на пољу производње синтетичког горива сличног бензину и керозину, у која се већ укључила чак и моћна авио компанија Луфтханза, успети да реше проблем, бар што се настајања угљендиоксида у моторима тиче. Стручњаци и научници једног предузећа у источнонемачком граду Ростоку већ годинама успешно раде на добијању синтетичког бензина.


Они из угљендиоксида који издвајају посебном методом из атмосфере и водоника који добијају електролизом из воде, у специјалном реактору сједињују угљендиоксид и водоник при чему настаје -бензин! Прво посројење те врсте већ успешно функционише у Ростоку али је добијени бензин још прескуп.Та метода коисти код ранијих сагоревања настали ЦО2 који је одговоран за стварање тзв. “ефекта стаклене баште” и загревања планете. И код сагоревања синтетичког бензина настали угљендиоксид се из атмоспхере поново издваја, везује са водоником и враћа, овога пута као гориво у танк возила. Круг се затвара тако да би се, ако ова идеја која је делимично већ патентирана заживи, временом кроз сталну производњу синтетичког горива, смањила количина угљендиоксида у атмосфери. Систем је погодан за заштиту околине само ако електрична струја потребна за електролизу и добијање водоника, долази од ветрогенератора, сунчаних панела, термоенергије земље, хидроцентрала итд.


Научници сматрају да кроз додатни развој система није искључено, да ће куповином готових агрегата мањег габарита -којима цена тек треба да постане пристпачна, многи у својоим гаражама моћи да “производе” свој сопствени бензин! При томе је главни фактор за цену синтетичког бензина цена доста скупе, потрошене електричне енергије док је цена потрошене воде занемарљива. Проценат угљендиоксида у атмосфери је доста низак али довољан за поменуту сврху. Што је најважније, избегле би се додатне емисије ЦО2 из аутомобила.


Критичари система све то још увек сматрају неком врсте утопије -али нису ли многи “стручњаци” пре тридесетак година тадашње приче о могућој тоталној компјутеризацији и глобалног интернет умрежења и муњевиту електронску обраду података исл. такође сматрали утопијом?


У сваком случају -чак када једнога дана пресуше извори нафте, поменута могућност коришћења горива насталих из угљендиоксида и водоника, помоћи ће опстанак најновијих, до максимума усавршених мотора, чији су први прототип примерци потекли из радионица генијалних немачких конструктора Николауса Аугуста Ота И Рудолфа Дизела.