Сумња да инцидент, који се десио у јулу 2018. када је група Албанца покушала да забрани служење Свете литургије Митрополиту црногорско-приморском Амфилохију на остацима цркве Светог Јована Владимира у Свачу код Улциња, има дебелу политичку позадину — дефинитивно је потврђена након годину дана.

Владајућа коалиција у општини Улцињ, коју чине ДПС, Социјалдемократе (СД), Бошњачка странка и албанске националне странке, саопштила је да се општина Улцињ противи намјери Митрополије црногорско-приморске, која жели да у недељу 7. јула у Свачу одржи Свету литургију. Као разлог за противљење навели су да се заправо ради — „о још једном покушају провокације локалног становништва од стране Српске православне цркве (СПЦ)“.

Такође, ничим изазван, огласио се и дио исламске заједнице, односно — албански имам Сенад еф. Маку, који је, у отвореном писму црногорским државним институцијама, позвао надлежне да — „предузму све неопходне мјере да спријече провокативне активности Српске православне цркве према локалном становништву и (албанском) културном наслеђу“.

Имам у писму, између осталог, истиче и да СПЦ, на челу са Амфилохијем, жели да трансформише „објекте Илира у српске“, додајући и да СПЦ и Амфилохије — „годинама нападају албанске историјске споменике културе и праве провокације на албанској територији, а све у циљу њиховог присвајања“.

Ситуација дословце изгледа овако: Албанци, који из неког разлога за себе тврде да су Илири, такође тврде и да локалитет на Свачу представља археолошке остатке илирског, односно, албанског наслеђа, те да је с тога у питању и класична „албанска територија“. Држава Црна Гора, очигледно, подржава ту тезу, па је приде одлучила и да забрани приступ Митрополиту и свештенству Митрополије црногорско-приморске како би обавили Свету литургију на остацима хришћанске цркве.

Како преноси „Побједа“ и портал „Ул-инфо“ — држава је већ стала на страну Албанаца, па је Управа полиције Црне Горе донијела решење о забрани обављања Свете литургије Митрополији црногорско-приморској испред храма Светог Јована Владимира у Свачу.

Археолог Младен Загарчанин, који је донедавно вршио археолошка истраживања у Свачу, за Спутњик тврди да држава Црна Гора активно помаже Албанцима у фалсификовању историје тог средњовјековног хришћанског и епископског града.

У прилог тој тврдњи, он подсећа да је Влада Црне Горе још почетком 2000. направила скандал дозволивши да се испред града Свача постави једнојезични споменик (само на албанском језику), а који се састоји од монолитног црног гранита и на коме пише:

„У част наших предака Илира, који саградише овај древни град Свач као заоставштину наше албанске културе“.

Осим што је ово — „у цивилизованим земљама недопустиво“; Загарчанин додаје и да је у питању и — чист фалсификат.

„Највећи нонсенс је да су они на том споменику преузели и приказали и један дио кованог новца, јер је Свач био аутономни град, који је ковао свој новац са ликом Светог Јована Крститеља. Тај новац је кован за вријеме Немањића и највећи је парадокс што је он сада тамо постављен — као лого албанске културне баштине“, каже Загарчанин.

Колико је прича да је локалитет на Свачу заоставштина албанског културног наслеђа заправо лажна, овај археолог објашњава и са следећим информацијама: да се ради о утврђењу које датира још из 6. вијека, односно из времена прије велике шизме и подјеле на Западну и Источну хришћанску цркву; да је град преживио монголску најезду 1242. године, када су у њему разорене готово све ранохришћанске и хришћанске цркве; да их је први почео обнављати српски краљ Урош Први Немањић са својом супругом Јеленом Анжујском и да је, након тога, Јелена Анжујска наставила да обнавља светиње са својим синовима Драгутином и Милутином.

„Да се све коси са здравим разумом показује и чињеница да је црква Светог Јована, на чијим се остацима забрањује служење Свете литургије Митрополиту Амфилохију, саграђена 1300. године, за вријеме српске краљице Јелене Анжујске. А да је у основи те цркве један старији хришћански храм, највјероватније из 9. вијека“, каже Загарчанин, додајући да је у све своје прсте, нажалост, уплела политика.

„Ископавао сам на Свачу и имао сам великих проблема, јер су тада одређене групације долазиле и покушавале да нам прекину ископавање. Али, могу слободно да кажем да то није ни у каквој вези са становништвом које је из околине Свача. То се диригује из других центара. Једноставно — СПЦ је ту непожељна, па макар само хтела да изрази пијетет према једном великом хришћанском светитељу са ових простора — Светом Јовану Владимиру“.

„Ја сам сигуран да ти људи, који су муслиманске вјере и који ту долазе да провоцирају — нису муслимани, него су плаћеници одређених партија. Зато кривим албанске партије, а највише Владу Црне Горе, која, уз отимање црквене имовине, очигледно жели и да дезавуише право чињенично стање на терену“, увјерен је Загарчанин, који сматра и да је — „поражавајуће што су данас православци непожељни у оним дјеловима Црне Горе у којима постоји историја хришћанског суживота дужа од 700 година“.

„Ако ви не можете да пођете и обиђете храм, чији је ктитор краљ Милутин и мајка му Јелена, онда сам сигуран да све то здрав цивилизацијски разум Европе, којој стреми ’нова‘ Црна Гора — просто не може да појми“, сматра саговорник Спутњика, а на крају је нагласио и — „да се актуелне тензије, без сумње, дижу због албанских гласова и због придобијања једног дијела албанских партија“.

„Нажалост, проблем Свача није ни у Албанцима. Проблем Свача је проблем државе Црне Горе. Они су, једноставно, одлучили да пусте одређене људе, којима не смета да тјерају човјека који сједи на трону Светог Петра Цетињског са древних хришћанских светилишта. По мени — то је поражавајуће, али је и катастрофа за свеукупне будуће међувјерске и међуконфесионалне односе у Црној Гори“, одлучно је закључио Загарчанин.