ЦЕНТРУ за заштиту потрошача дневно се јави и 20 грађана који утврде да су им угрожена нека права. Годишње стигне и 2.500 примедаба. Најчешће притужбе су на рад предузећа од јавног интереса: Електропривреду, ЦЕДИС, Водовод, телекомуникационе компаније.

- Притужбе су на незаконит прекид испоруке електричне енергије, високе рачуне, али и застарела потраживања - навела је Јасна Божовић, правна саветница у ЦЕЗАП-у.

Иновирани закон ће, истиче, тачно дефинисати када дуг застарева, што значи, појашњава, да ће пружалац услуга од јавног интереса на рачуну морати да истакне дуг старији од две године, али и износ камате.

- Биће прецизирано да се испорука нпр. струје не може условити плаћањем дуга старијег од две године. Тако ће се коначно решити проблем многобројних потрошача који због правних недоумица годинама живе у мраку - нагласила је Божовићева.

Према ранијим најавама о изменама Закона требало би да се расправља на некој од наредних седница Скупштине, а већ је стигло мишљење Европске комисије, која је позитивно оценила решења у том акту да предузећа која пружају услуге од јавног интереса не могу условљавати поновно прикључење на мрежу плаћањем дугова старијих од две године.

Прочитајте још - ИЗМИРИВАЊЕ ПОРЕЗА У ЦГ: Дају кућу да избришу дуг

Током припреме закона Електропривреда је захтевала да таква одредба не постоји уз оцену да је неуставна и неприхватљива. Тврдили су да ће такво законско решење потрошачима који не измирују обавезе на време омогућити злоупотребу модела приговора застаре, јер не могу бити искључени са мреже.

- Тиме ће нам бити онемогућено да наплатимо своја потраживања, а редовне платише би биле доведене у неравноправан положај - прецизирали су из ЕПЦГ.

Да тврдње енергетске компаније имају смисла, потврдили су нам и грађани.

- Редовно измирујем све своје рачуне за струју, телефон, воду, комуналије. Комшија има дуг око 2.000 евра за струју. Значи ли то да ће њему дуговање бити "опроштено" - запитао се Миодраг Б. из Подгорице.

С друге стране, има и оних који поздрављају одредбе закона јер ће им обезбедити да "не живе у мраку".

Прочитајте још - ПОРЕСКА УПРАВА ЦРНЕ ГОРЕ: Дуг увећан за 11 милиона

- Док сам радио редовно сам плаћао све обавезе. Већ неколико година сам незапослен и мој дуг за струју се нагомилао. Сада више нећу страховати хоће ли нека екипа доћи и угасити ми струју. Наравно, потрудићу се да убудуће измирујем рачуне, али ако буде посла - прокоментарисао је Жарко Р.

У Центру за заштиту потрошача оцењују да ће ступањем на снагу овог закона сви који имају измирена дуговања за последње две године, а искључени су са мреже, у управном или судском поступку моћи да траже наставак испоруке било струје, воде.

ЕПЦГ ПРВО "СКИДА" ДУГ

УБУДУЋЕ ће бити важно да потрошачи, који имају дуговања, нагласе шта измирују приликом плаћања рачуна.

Из ЕПЦГ поручују да ће када потрошач плати рачун, а не нагласи за који је период, прво затварати дуг, затим камате и на крају рачун који по реду долази за наплату.