ЦРМНИЧКО село Лимљани је у Гинисовој књизи рекорда. Стари "ћира" је "уписао" Лимљане у Гинисову књигу рекорда као село са највише железничких станица на свету! У време књаза Николе, "ћира" је кроз ово село возио два и по сата и заустављао се на пет железничких станица (што немају ни данашњи градови).

Претходна директорка Туристичке организације Бар Неда Ивановић је пре три године покренула пројекат "Трасом старог ћире" како би на атрактиван начин вожња "ћиром" дочарала минула времена туристима, а и омогућила поред осталог да дегустирају црмничко вино у пет винарија колико их има на релацији Вирпазар - Бољевићи - Лимљани - Вирпазар.

ИАКО је крајем августа прошле године из Јагодине где је направљен, у Бар стигао воз "ћира", намењен за јединствену туристичку понуду - да излетнике вози кроз Црмницу на најављеној релацији, планирана атракција вероватно неће бити у понуди туристима ове сезоне јер "коче процедуре". Црмничани истичу да надлежни недовољно раде на валоризацији потенцијала у сеоском подручју, а један од примера је спора и неизвесна реализација пројекта "Трасом старог ћире" на којем Туристичка организација Бара ради трећу годину. До сада за овај пројекат ТО Бар је издвојила преко 66.500 евра.

Црмничанин, успешни винар Илија Клисић истиче да би повратак воза "ћира" за Црмницу, села Лимљане и Бољевиће био бум, шанса за младе људе који су отишли из тих села, да обнове своја огњишта. Са друге стране, директор Туристичке организације Бар Емил Кукаљ наводи да реализација овог пројекта има много изазова, да се морају претходно задовољити све законске процедуре.

- "Ћира" би вратио дух Црмници и Лимљанима. Имам 63 године и сећам се "ћире". Сећам се и те 1959. године када је укинута пруга Бар-Вирпазар преко Сутормана, укинут је "ћира" - каже Клисић.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Војвођанске приче: Ћира јездио главним сокаком

ЧИЊЕНИЦА да је село у Гинисивој књизи рекорда управо због воза "ћира", за туристе може да буде јединствена атракција. Он сматра да се од прошлог лета до почетка ове сезоне имало времена, да је било воље, да се "ћира", који "лежи" у Бару већ стави у функцију туристичке понуде Црмнице, Црне Горе.

Емил Кукаљ

- Могло би се наћи решење да овај воз саобраћа на траси Вирпазар-Бољевићи--Лимљани-Вирпазар, јер на том потезу има пет винарија и свих пет су регистроване. Обилазак винарија возом је могућност још једне излетничке понуде у Црмници, и то атрактивне и оригиналне. Нама су пуне уши приче, али шта се ради да се потенцијали валоризују. Сеоски туризам можемо подићи на много већи ниво, јер имамо шта да понудимо, али у Црмницу треба улагати - каже Клисић, истичући да Црмници фали инфраструктура.

ДИРЕКТОР ТО Бар Емил Кукаљ каже да за реализацију пројекта "Трасом старог ћире у Црмници" још се нису стекли формални услови, па са сигурношћу не може саопштити термин почетка, као и на који начин ће се реализовати овај пројекат.


Илија Клисић

-Када кажемо формални услови, пре свега имамо у виду ставке Закона о безбедности саобраћаја које дефинишу туристички воз, али и површину којом исти може саобраћати, а такође и Закон о туристичким организацијама. Један од основних предуслова за пуштање у саобраћај туристичког воза је и његова регистрација код надлежних државних органа. Та процедура је започета још прошле године, али тај поступак захтева и додатно ангажовање експерата машинске струке како би се испунили сви услови за безбедну вожњу туристичким возом - истиче Кукаљ, додајући да ће ТО Бар дефинисати одрживи модел за реализацију овог пројекта.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Београдске приче: Носталгија за „ћиром“

ЗАКОН КОЧИ РЕКОНСТРУКЦИЈУ ДЕПОА

ВЛАДА Црне Горе вратила је Општини Бар рушевну зграду површине 360 квадрата у Бољевићима, у којем је пројектом предвиђен музеј железнице, сувенирница, депо за "ћиру", изложбени и простор за књижевне вечери и концерте. Реконструкција овог објекта није завршена.

- Извођач је изабран, али је у међувремену дошло до промене Закона о планирању и изградњи објеката, па би за реконструкцију било потребно "препаковати" постојећи пројекат у складу са новом законском регулативом, што захтева одређено време - каже Кукаљ.