Кинеске инвестиције у државама Европске уније су нагло порасле у последњих десет година, а Европска комисија (ЕК) је недавно Кинезе назвала "системским ривалом” и "стратешким конкурентом”, преноси ББЦ.

Европска унија је увела нови механизам надзора над страним инвестицијама, како би могла да реагује уколико процени да стране инвестиције могу нашкоде безбедности земаља чланица.

Према извештају ЕК, трећина укупне имовине ЕУ је у рукама страних компанија, а 9,5 посто компанија у Европи има власнике са седиштем у Кини, Хонг Конгу или Макау, преноси портал Сеебиз.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - KINEZI STIŽU POD APENINE: Novi italijanski prst u oko Briselu

Реч је о значајном расту у односу на 2007. годину када је тај удео износио тек 2,5 одсто, мада је укупно у кинеским рукама и даље сразмерно мали део европског бизниса.

Поређења ради, на крају 2016. године, Американци и Канађани контролисали су 29 посто компанија у ЕУ.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Kinezi finansiraju najduži podmorski tunel na svetu

Кинеска улагања у Европи су до сада достигла свој врхинац 2016. године када су износила 37,2 милијарде евра, након чега је уследило успоравање.

"То је углавном резултат строжих контрола над капиталом који долази из Кине, али и промене у глобалној политичкој атмосфери када су у питању инвестиције Кинеза", објаснила је за ББЦ Агата Крац из Родијум Групе.


Фото Танјуг/Ап

А где Кинези највише инвестирају?

Иако су недавну посету велике кинеске делегације попратиле и вести о бујању кинеских улагања и амбиција у Хрватској, према анализи Родијум Групе, Хрватска није ни у првих десет држава у које Кина највише улива свој капитал.

Од 2000. до 2018. године највише су уложили у највеће европске економије попут Уједињеног Краљевства, Немачке, Италије и Француске. На лествици топ 10 нашле су се и Холандија, Финска, Шведска, Португалија, Шпанија и Ирска.

Притом Кинези, према прошлогодишњој анализи "Блумберга", у свом власништву држе или имају власничке уделе у четири европске ваздухопловне луке, шест поморских лука и 13 фудбалских клубова.

Ипак, не сме се заборавити ни нови велики кинески програм "Пут свиле", познат и као Иницијатива "Један појас, један пут” у оквиру којег Кинези планирају велике инвестиције у европску инфраструктуру како би се ојачале трговинске везе између Кине и Европе.

Улажу такође у Србију, Босну и Херцеговину и Северну Македонију, наводи се у тексту.