Геноцид посвађао Турке и Немце

В. Ц. С. И. СТАНОЈЕВИЋ

02. 06. 2016. у 13:45

Немачки Бундестаг данас усвојио резолуцију о масакру над милион и по Јермена у Отоманској империји. Турска позвала амбасадора на консултације. Избеглице "залог" у односима Берлина и Анкаре

Геноцид посвађао Турке и Немце

Фото Танјуг, АП

НЕМАЧКИ Бундестаг изгласао је данас резолуцију којом признаје да је Отоманска империја извршила геноцид над Јерменима. Одлука, праћена масовним демонстрацијама Турака пред парламентом у Берлину, "експлодирала" је у Анкари, која ју је прогласила историјском грешком. На консултације је из Берлина позван турски амбасадор.

Историчари процењују да је у Отоманском царству, током и после Првог светског рата, убијено 1,5 милиона Јермена што стручњаци сматрају првим геноцидом у 20. веку. То је, пре Немачке, признало више од 20 земаља, међу којима су Француска и Русија.

Резолуцију су у Немачкој предложили владајућа левичарско-десничарска коалиција и опозициони Зелени. Међу историчарима се води полемика да ли је Немачка, иначе близак савезник Отоманске империје током Првог светског рата, била свесна масакра над Јерменима и политички га подржавала. Резолуција Бундестага садржи део у коме се признаје саучесништво немачког царства у тим догађајима, као и шест закључака, везаних за Холокауст.

Резолуција је поделила немачку политичку сцену. Док једни опомињу да је то дуг историји, други истичу да је дуг турски, а не немачки.

Немачка канцеларка Ангела Меркел подржала је став своје Демохришћанске уније да турски масакр над Јерменима треба назвати геноцидом, али је елегантно избегла да присуствује гласању "због унапред уговорених обавеза, укључујући и сусрет са генералним секретаром НАТО, Јенсом Столтенбергом."

Турски парламент јуче је већ резолуцију "Сећање на геноцид над Јерменима и другим хришћанским народима 1915. и 1916. године", окарактерисао као незакониту и неправедну. Берлин се, судећи по реакцијама са истока, замерио Анкари много више него што је изгледало уочи седнице немачког парламента. Јачање ауторитарне власти турског председника Реџепа Тајипа Ердогана у ЕУ се види као удаљавање, а не приближавање, Турске поштовању људских права. Анкари такво "оцењивање" није по вољи.

ЕВРОПИ ПРЕТИ ЈОШ ДВА МИЛИОНА ИЗБЕГЛИЦА

У овом тренутку у турским камповима према Сирији, али и у градовима широм земље, број избеглих премашује два милиона. Уколико би Анкара опет отворила капије, велика река слила би се наново ка Грчкој и Бугарској, а тешко да би у новонасталим околностима ове земље успеле то да спрече. Чак и са затвореним границама, свакодневно такозваном балканском рутом прође 100-200 људи.

Дакле, сва је прилика да би се, ако дође до најцрњег сценарија, река људи опет слила преко Македоније и Србије, ка западној и северној Европи.

Балканском рутом, кроз Србију, од почетка године прошло је више од 130.000 људи, подсећа Радош Ђуровић из Центра за заштиту и пружање помоћи тражиоцима азила:

- Сада је очигледно оно што знамо од почетка: да цела ситуација зависи искључиво од Турске. А Анкара је "незгодан" партнер, који има преговарачке капацитете и воли да се ценка и уцењује. Њој није у циљу да се проблем реши, јер онда губи моћно уцењивачко оружје из руку. Зато у наредним данима можемо очекивати свакакав исход - закључује Ђуровић.
Последња кап у турској чаши жучи била је неповољна вест из Брисела, пристигла вече уочи гласања у Бундестагу. Турски држављани мораће, наиме, до јесени да причекају на обећану визну либерализацију из ЕУ.

Брисел маше Анкари визном либерализацијом, али уз захтев да Турска ревидира своје антитерористичке законе. Анкара то одбија, док иза свега лебди питање о заустављању прилива миграната, враћањем пристиглих на грчка острва у Турску. О томе је између Турске и ЕУ у марту потписан споразум, али он би сада могао да буде доведен у питање, док је хиљадама избеглица Немачка и даље главна дестинација.


"ДАНКЕ!"

ГЛАСАЊУ у Бундестагу присуствовали су лидери јерменске заједнице у Немачкој, представници хришћанске Јерменске цркве и Јермени који живе и раде у овој земљи. Они су се захвалили за усвајање резолуције, подижући листове папира на којима је било исписано "Данке!" Председник Јерменије Серж Саргсјан позвао је уочи гласања немачке посланике да масакр који су над Јерменима извеле османлијске снаге назову геноцидом и да не дозволе да их од тога одврате упозорења Анкаре.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (51)

Goran

02.06.2016. 14:23

A koliko su nemci poubijali ljudi za vreme I i II svetskog rata? Koliko su nedužnih ljudi ubili Amerikanci, Englezi, Francuzi u kolonijalnim osvajanjima i drugim agresijama duž čitave zemaljske kugle?

Dule

02.06.2016. 14:30

Gorane, slažem se s tobom, ali nije ovde reč o tome, - već o genocidu koji su počinili Turci.

Ego

02.06.2016. 15:33

@Dule - @DuleGlasati o necemu sto se desilo pre 100-godina, kad zemaljska kugla maltene gori.Nije mi svatljivo,izglasali su ga oni koji su do skoro imali konc.Logore!

pera borin

02.06.2016. 14:40

Koliko god da respektujem ovu odluku Nemacke vlade,jer to sto se desilo je i bez njihovog priznanja i usvajanja,bilo masovno istrebljavanje jednog potlacenog naroda i otimanje njegove teritorije.Medjutim,ne dajem im nikakvo pravo da oni o tome sude i presudjuju!Pokrij se i cuti!A sada,postovani Nemci,ja kao Srbin trazim vase misljenje i koja osuda MORA da se izrekne,naslednici Otomanskog Carstva,za 500-pet stotina godina gazenja moje zemlje i mog naroda?I kolika mora da bude ratna odsteta???!!!!

mnenad

02.06.2016. 15:28

@pera borin - Nije 500 godina, od Kosovskog boja 1389 do oslobodjenja Srbije 1804 je proslo 419 godina, uz to da nije cela Srbija porobljena 5 minuta posle boja, vec je do 1403 godine postojala kao Moravska Srbija, a od 1403 do 1459 kao Despotat i bila vazal Otomanskoj imperiji. Osim toga, ratnu odstetu ne mozes da trazis za nesto sto se desilo u Srednjem veku, jer su pravila bila sasvim drugacija, i to bi napravilo vrzino kolo, na primer Grci bi mogli da traze odstetu od nas za vreme Dusanovog carstva.

kole

02.06.2016. 16:02

@pera borin - Dobra i hrabra odluka nemackog parlamenta. Nemci su u ovoj deklaraciji naglasili da su saucesnici Turske u tom ratu, pa je ispravno da bas oni prvi prozovu svoje bivse saveznike. Inace ovo nije prvi genocid u XX veku. Prvi su izvrsili Belgijanci u sadasnjoj repubici Kongo, gde su kao kolonijalni osvajaci, po istrazivanju nezavisnih eksperata ubili oko 10 miliona ljudi. Sada treba navaliti svim snagama da UN proglasi genocid u NDH.

Čeda

02.06.2016. 14:56

Lepo od Nemaca,ali nešto nisam siguran da bi isto postupili kada bi bila pokrenuta inicijativa da se stradanje Srba u NDH takođe okarakteriše kao genocid.

Dijagnostičar

02.06.2016. 14:58

Vrana vrani oči ne vadi. Ovo je samo zbog viza urađeno. Nemce tek čeka genocid, kad im nagrnu turci na azil. Ovo je alibi da se brane sutra pred svojim javnim mnjenjem, jer Nemačku neće iskrpiti ni 200 milijardi evra samo za lažne azilante narednih nekoliko godina. Kad puste Turke, pustiće još milione drugih arapa koji će kupovati turske pasoše. Samo polako.

sasa

02.06.2016. 16:35

@Pero - TO JE OBAVEZA SRBIJE!!!!! Srbija MORA da angazuje najbolje svetske advokate da to proguraju pored jakog Hrvatskog lobija! Ovde neko uzima ogromne pare da sve marginalizuje i relativizuje! Hrvatska ima "svoje" ljude u Srbiji!

istina...

02.06.2016. 15:03

I danas su se turci previse osilili.....u EU gde ih ima apsolutno najvise od svih nacija malte ne rade sta hoce, data su im veca prava nego li drugim stranim narodima, dzamije nicu skoro u svakom mestu, u manjim selima su to spolja po izgledu obicne kuce , u skoli dolaze umotane ko mumije, zakone tih zemalja potpuno ignorisu, policija im skoro nista ne moze jer ih ima dosta i u njoj, najveci su sverceri droge, mladi se ponasaju bahato nasilno, tako eto i Erdogan misli da moze sve !

Ahmed

02.06.2016. 15:03

Kakva glupost. Sta ima da sada donosi neko rezoluciju o necemu sto se desilo prije toliko godina. Dokle ce se stici unazad ovakvim rezolucijama a dokle unaprijed? Ne razumijem sve ovo ali i ne razumijem nervozu Turske oko ovoga. Genocid / zlocin / ratni zlocin sta god, neki su ljudi ubijeni a nijesu bili vojnici i to ne moze biti u redu.

NikolaBG

02.06.2016. 15:12

Svaka cast,a sta cemo sa jevrejima u nacistickom nemackom? Genocidom nad srbima, romima i jevrejima u jasenovcu i ostalim logorima Hrvatske? Sta cemo sa NATO zlocinima 21og veka po Africi? Afganistan, Libija, Sirija, Irak, Iran, Jugoslavija itd?

Ivan Zgrozeni

02.06.2016. 15:17

Ako se turski narod ponosi svojom prosloscu to znaci da se ponose i obaranjem ruskog aviona. Prvo su tvrdili da je avion usao na teritoriju Turske a juce citam da se radilo o "greski pilota". Lazu k'o Turci.

damjan

02.06.2016. 15:29

Sigurno ne mogu biti optuzen da ne volim pravoslavne Jermene, a volim Turke. Medjutim, ovo sto Jermeni rade decenijama prelazi sve granice. Njihovo je pravo da se secaju tih strasnih zlocina, ali citava jermenska emigracija, intelektualci, svi Jermeni...okupili su se oko ovoga, i nacinili ga nekom vrstom nacionalnog projekta, i nacinom ubiranja politickih poena...sto vas valjda podseca na nesto. Na stranu sto turski zlocin ne zadovoljava definiciju genocida vec etnickog ciscenja.

nenad79

03.06.2016. 08:42

@damjan - DamjanJa ne znam da li se ti pravis toliko neuk ili samo lupetaras tek da nesto pises!?!?Ocito nisi pravnik i nisi ucio medjunarodno javno pravo, ljudska prava i medjunarodno humanitarno pravo. Etnicko ciscenje je kada proteras ljude sa teritorije na kojoj zive, bez masovnog ubijanja tih istih ljudi. Jermeni su ubijani u Osmanskom carstvu malo izvan svojih mesta stanovanja, nisu proterani...Genocid nad Jermenima je skolski primer ovog najstrasnijeg medj. krivicnog dela!!!

Djordje Petrovic

02.06.2016. 15:33

Istorijska odluka. Govori i o Nemcima samim, jer oni imaju breme miliona na sebi. Nemci su se dosta okajavali. Taj njihov sentiment zloupotrebljava amerika i vrsi uticaj na njih, a oni nesvesno Evropu guraju ponovo u propast. Nek sad malo Turci dodju na tapet, al bojim se da se Nemci nece trgnuti iz americke igre.

Rudar T-34

02.06.2016. 16:29

@Djordje Petrovic - O kakvom bremenu se prica. Moraju breme nositi, milione su u crno zavili. kako se to moze okajati. kakav sediment, kakva zloupotreba. Vidis li da su poceli da sude o genocidu. Oni rec genocid ne smeju da upotrebe dok postoje. Rec genocid je jednaka reci Nemacka.

Kolar Aleksa

02.06.2016. 15:40

Podrska Nemcima. Oni su svoja nedela priznali i danasnji Nemci se bez problema suocavaju sa prosloscu. neka to urade i Turci i Ameriksnci.

Aca kraisnik

02.06.2016. 15:42

A sta je sa Srpskim zrtvama u prvo i drugom sveckom ratu.A niko ni da se seti Srba kraisnika to smo vec zaboravili ??? Nemamo ni dostojan spomenik a o necemu pricamo

sasa

02.06.2016. 16:32

@Aca kraisnik - Srbija NEMA svoj lobi u SAD i EU! Neko je uzeo pare da Srbija NE pokrene pitanja genocida a i ako pokrene pitanje da to bude kao da je pitanje neke tamo istorije!

Moravac

02.06.2016. 16:23

@zzzz - Jermeni je oblik koji smo preuzeli od Turaka. Tacno je da je pravilno Armeni.

braca

02.06.2016. 15:59

kakvo licemerje nemaca. na stranu to sto posle 100 godina reaguju na ovo etnicko ciscenje, razlog mi je jos smesniji.

damjan

02.06.2016. 16:14

Ovakva reagovanja i komentari se i desavaju kada komentarisu pravno neuki ljudi, sa mrznjom prema Turcima i ljubavlju prema pravoslavnim Jermenima kao jedinim argumentom. Pa se onda neki cude sto se Srebrenica proglasava genocidom i izglasavaju iste rezolucije....Kada se ne postuju pravne definicije, nego politicke kampanje , onda je sve moguce.

Rudar T-34

02.06.2016. 16:25

Nemacki bundestag nekog optuzio za genocid. Kako to paradoksalno zvuci. Sinovi i unuci nacista se javljaju, ali ne iz misije rupe, vec javno i glasno. Imaju obraza zlotvori. Sve da je istina, to ne sporim, oni zadnji koji nekog smeju da optuze za gemocid. Ojacali su, ponovo kroje, parcaju, sude. Ponovo ce nacista da gazi, zivi bili pa videli.

sMiley

02.06.2016. 17:57

@Rudar T-34 - Da prijatelju, ali zaboravio si da 300,000 Srba radi u nacistickoj Nemackoj, 50,000 prima Nemacku penziju, pola Srbije izgradjeno od nemackih maraka, pola Srbije bi otislo u Nemacku da imaju uslova,? budi bar malo zahvalan! ;-))

MSiley

02.06.2016. 20:29

@Rudar T-34 - Da prijatelju, a ista ta Nemačka izgrađena od američkih dolara, sve u sklopu Maršalovog plana. Ako nastavimo da tako idemo u krug, ulazimo u petlju uzročno posledičnih veza. Tvoj komentar je odraz mlakog građanskog mentaliteta, stomak na prvom mestu, uz potpuno odsustvo duha. Materijalizam iznad moralnog. Slažem se sa Rudar T34. Da se pokriju ušima, da ćute. Pošto od toliko rada nemaju priliku da razmišljaju, opet će ih Englez napujdati, samo što posle novog sloma Nemačke ima da nema.

Branko

02.06.2016. 16:34

Biće zanimljivo pratiti odnose dve regionalne sile u narednom periodu, od naprimer 2 godine. Važno je to i za nas Balkance, mi smo tzv.meki trbuh Evrope a udarci ispod pojasa, u pleksus, su najbolniji - bez obzira odakle dolaze.

Душан

02.06.2016. 17:09

Ово је доказ да су преговори са Турском били превара и да ће се наставити процес насељавања Немачке муслиманима.

prellee

02.06.2016. 17:38

Napokon je Njemačka uradila pravu stvar i Tursku samo posjetila na LOŠE djelo koje je napravila prije 100. godina nad Jermenima. To je poruka Erdoganu da stvar nebi ponovio. Ukoliko on to ispravno shvati. Još da se proglasi GENOCID nad Srbima u WW2 od strane Hrvata pa da se i Hrvati zamisle i počnu NORMALNO funkcionisati. Tada bih rekao da Njemačka ima DOBRE namjere prema Srbima.

zaliv.co

02.06.2016. 17:52

Sta kaze "ne postoji događaj iz prošlosti koji bi nas naterao da postiđeni pognemo glave" ??? Boze da li ima tamo svesnih ljudi ili su svi pijani, a sta su radili sirom Balkana?

istoricar bez diplome

02.06.2016. 17:55

Potcenio sam Nemce - mislio sam da je to farsa koja ce biti `ladno odbijena u Bundestagu. Turci jesu izvrsili genocid nad Jermenima, a genocid je nesto najodvratnije, najbolesnije i van svake ljudskosti. Ostaje Nemcima jos da izglasaju i priznaju genocid njihovih pulena Hrvata nad Srbima i pocecu da ih postujem.

cccc

02.06.2016. 20:41

@Bugi - Treba mu onda vratiti 3 miliona Turaka, pa da vidimo ko će pre pokleknuti.

SSS

03.06.2016. 09:20

@Bugi - cccc@Bravo za komentar, jer ih je evropa prepuna, narocito nemacka. Sve turcin do turcina

DUSAN.

03.06.2016. 05:50

Za 5 veka turci su UBILI vise SRBA na BALKAN nego sto su ubili JERMMENCA i zato mislim da jos nije kasno da se jednom i mi SRBI razduzimo-raskusuramo sa turcima.

sava savanovic(prvi srpski vampir)

03.06.2016. 10:28

ima ona stara kada se rodio armenin jevrej je zaplakao!nego tedo da pitam kako bre narod na kavkazu ima pravoslavnu veru?pa to bre ni bog ne moze da objasni!nego cito sam neke stare citape pred tim kako su sirijci ne turci napali armene oni su primili pravoslavnu veru ili ja citah ne te citape?!

Јабре

03.06.2016. 10:39

@sava savanovic(prvi srpski vampir) - Тако што је Хришћанство старије од ислама а осим Јермана православци у и Грузини на Кавказу. А изгледа да ти много шта није јасно историјски гледано.

sava savanovic(prvi srpski vampir)

03.06.2016. 11:12

@sava savanovic(prvi srpski vampir) - jel bre pa ti citas sta sam napisao?ti si kao neki drveni advokat ovde ili si kikiriki u slamatom sesiru?

Komentator

03.06.2016. 11:05

Genocid nad Jermenima jesu izveli Turci, ali su ga pokrenuli Jevreji koji su tada vladali Turskom, smetalo im je što su Jermeni imali veliku nadmoć u ekonomiji i trgovini. Posle genocida Jevreji su dobili punu kontrolu u ekonomiji. Zato se Turci bune kada njih optužuju za taj genocid, a ne smeju da spomenu Jevreje da se ne zamere Izraelu.