ПРОШЛЕ су три године од потонућа теретног брода "Београд 10", код Смедерева, тело заповедника Милана Брзаковића (36) није нађено. Нема ни званичне потраге за Миланом, ни нове истраге о бродолому коју су тражиле породице и колеге двојице настрадалих лађара. Тужилаштво је, две године откако је поднета, недавно одбацило кривичну пријаву породица против одговорних из предузећа "Иван Милутиновић - ПИМ".


Подсетимо, теретњак "Београд 10", предузећа "Иван Милутиновић - ПИМ", потонуо је 3. новембра 2016. године око 3.00 у акваториј луке Смедерево, у близини смедеревске тврђаве, заједно са комплетном посадом. Посаду су чинили заповедник Милан Брзаковић, чије тело до данас није нађено, и машиниста Никола Косовац (49), чије тело је пронађено четири дана након несреће, на само пола километра од места бродолома.

ТРИ године откако је потонуо самоходни теретњак, на само 200 метара од смедеревске обале, а два члана посаде изгубила животе, једина званична верзија је да је брод потонуо због "замора материјала".

Увиђајем Министарства грађевине, саобраћаја и инфраструктуре није утврђен узрок пловидбене несреће. Више тужилаштво у Смедереву ангажовало је судског вештака чији налаз каже да нису утврђени пропусти надлежних и посаде, а да је узрок потонућа замор материјала и прскотина у прамчаном делу брода.

Ипак, остаје питање да ли је посаду усмртио замор материјала или груби пропусти.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: БРОДОЛОМ КОД ЛИБИЈЕ: Страхује се да је 150 људи погинуло

Удружење професионалних лађара Србије тврди ово друго. Удружење је, након трагедије, оформило посебну групу која је, детаљном анализом, закључила да је брод био у катастрофалном стању, и да су одговорни они који су, упркос томе, издали дозволу за пловидбу. Ове тврдње надлежне институције нису провериле.

- За потонуће брода, које се догодило искључиво људском грешком и омашком у раду система безбедности пловидбе, нико никад није изведен пред лице правде - каже Бранислав Вајда, председник Удружења професионалних лађара Србије.

- Ми смо пре две године одрадили анализу наведеног догађаја са освртом на сва неодговорена питања. Наша запажања, нажалост, нико није узео у разматрање. Заташкавање овог случаја је рађено на свим нивоима - тврди Вајда.

ТЕРЕТНИ брод "Београд 10" је од стране експерата Управе за безбедност пловидбе прегледан само два дана пре бродолома, када је утврђено да је способан за пловидбу. Налаз судског вештака, међутим, указује да је брод био у веома лошем стању, и да по свему судећи, није смео да буде пуштен у саобраћај, тврде лађари.

- Најбитније питање је да ли је неко одговоран за замор материјала који је довео до бродолома? Уколико је одговор - нико, онда се узрок потапања мора тражити у форми грешке система која је омогућила да се "замор материјала" догоди само два дана након прегледа брода. Потапање брода мора бити расветљено, због оних који су пловили, оних који плове и оних који се са пловидбе никада неће вратити - каже се у саопштењу Управног одбора Удружења издатом поводом треће годишњице трагедије.

ОСИМ лађара и породица који су сигурни да кривци за страдање посаде имају имена, за институције је овај случај, изгледа, затворен.

После готово две године откако су породице поднеле кривичну пријаву против одговорних лица у ПИМ-у, Тужилаштво је пријаву одбацило, уз објашњење "да не постоји сумња на кривично дело које се гони по службеној дужности". Породице су уложиле жалбу на коју се одговор чека.


Милан Брзаковић / Никола Косовац


УПОЗОРАВАЈУЋА СТАТИСТИКА

ПРЕМА последњим статистичким извештајима, Србија је на првом месту по броју потонућа бродова у Европи, у односу на број бродова који плови рекама. Да имамо више бродова, то би био масакр, каже председник Удружења професионалних лађара, Бранислав Вајда.

ВЕШТАЧЕЊЕ (НЕ)СПОРНО

- НАКОН што је Тужилаштво одбацило њихову кривичну пријаву, породице су уложиле жалбу позивајући се на нерелевантност закључка вештака задуженог за случај, да је до потонућа дошло због замора материјала. Наведени закључак вештака није ничим документован, нити су приказане лабораторијске анализе чврстоће и еластичности бродског трупа - кажу у Удружењу лађара.