Пилот и контролор се нису разумели

Р. ДРАГОВИЋ

07. 04. 2015. у 22:01

Конфузија и лоша припрема лета кумовали паду војног хеликоптера Ми-17 код Сурчина. Цивилни сурчински аеродром посади био недовољно познат, неспоразуми између посаде и контроле летења

Пилот и контролор се нису разумели

КЉУЧНИ разлог за пад војног хеликоптера Ми-17 код Сурчина јесте низ грешака и неспоразума између посаде и контроле летења, забележених у последња два минута пре трагедије.

Ово је један од најважнијих закључака стручне комисије за испитивање узрока пада војне летелице, који је наведен у једном од додатака основном извештају о рушењу хеликоптера, на готово 300 страница.

Додаци који су, после уклањања ознаке тајности, изашли на светло дана садрже и изјаве свих кључних актера драме, записнике о раду војних истражитеља, стенограме и аудио- снимке разговора преко радио-везе посаде са оперативним центрима и контролом летења, али и записе телефонских разговора организатора последњег лета хеликоптера Ми-17. Анекси, између осталог, садрже и изјаву генерала Бандића који тврди да му је министар здравља Златибор Лончар лично саопштио намеру да присуствује слетању. У осталим документима наведено је и да "није сигурно да ће прихвату болесне бебе присуствовати министар одбране Братислав Гашић".

Комисија РВ утврдила је да непосредно пре несреће Контрола летења није имала објективну процену позиције хеликоптера изнад Аеродрома "Никола Тесла". До неспоразума је дошло већ током прилажења летелице тачки предвиђеној за слетање.

Пилот Мехић је Прилазној контроли летења Београд пријавио да се ваздухоплов налази на висини од 140 метара од писте. Контролни торањ примио је ову информацију схвативши, по правилима која важе у цивилној авијацији, да је реч о - надморској висини. Како је Аеродром "Никола Тесла" на 102 метра надморске висине, контролор на торњу је закључио да је војна летелица на свега 38 метара изнад писте.

Вођен закључком, контролор Мехића није упозоравао да са висине на којој се налазила посада није ни могла да уочи писту, због ниске базе облака. Штавише, контролор је посади препоручио да хеликоптер преведу у режим "лебдења" над пистом, што је у случају летелице Ми-17 готово немогуће.

"Посматрајући одраз са радара који нису намењени за прецизно навођење летелица, контролор посади даје информацију да је тачно на прагу писте. Међутим, у том тренутку хеликоптер се налазио високо и бочно удаљен од писте", констатовала је комисија. За то време посада у кабини грозничаво је погледом тражила писту испод себе. То је, како наводи закључак, створило услове за увођење хеликоптера у неправилан положај, после чега је кренуо ка земљи.

Невероватну ниску неспоразума и грешака на небу над Сурчином комисија је образложила различитим начином размишљања војних пилота и контролора летења и одсуством навике на заједнички рад.

Из објављених додатака види се и да су услови за летење 13. марта увече били изузетно лоши. У метеоролошком извештају који је Комисији доставила Агенција СиЦГ за контролу летења (СМАТСА), доњи слој облака је у 22.30, непосредно пред пад хеликоптера, био на свега 35 метара изнад земље. Десет минута касније, био је на коти од 20 метара, после чега је пао на нулу. Доња линија облачности у ноћи трагедије непрекидно је опадала од 21 час.

ОБРУШИО СЕ КА ТЛУ Комисија је, како је наведено у прилозима извештаја, у потпуности реконструисала шта се догађало у последњим тренуцима лета. На кобни епилог утицала је велика маса хеликоптера од око 8.500 килограма и изузетно велика брзина у тренутку контакта са тлом. Истражитељи РВ и ПВО утврдили су и да су сви ломови настали током кретања летелице по тлу, односно да је хеликоптер у ваздуху био потпуно исправан.

У прилозима извештаја, наведено је и да се "метеоролошка ситуација током лета погоршавала, о чему посада није добијала довољно информација". Констатовано је и да је забележено знатно погоршање метео-ситуације између првог и другог прилаза тачки слетања, што посади такође није било предочено.

"Посада није извршила ни увод у стварну метео-ситуацију и прогнозу времена за период летења, односно није звала дежурног метеоролога, већ се ослонила на информације које је мобилним телефоном добила од генерала Бандића.

На месту удеса пронађена је и Мехићева пилотска мапа, на којој је траса лета уцртана оловком, што потврђује да је на задатак посада кренула неприпремљена.

Узрок пада хеликоптера треба тражити и у одлуци да се он приземљи на Аеродром "Никола Тесла". Током лета из Рашке Прилазна контрола летења Београд посади је саопштила да је прихват организован на Аеродрому "Никола Тесла", иако је првобитни циљ био на Бањичком вису.

"Промена дестинације у лету неповољно је утицала на извршење задатка, јер је сурчински аеродром посади недовољно познат. Одлука о промени дестинације донета је већ током лета за Рашку, а посада је обавештена више од сат времена касније", наведено је у пратећој документацији.

Одлука да се прихват бебе изврши на "Николи Тесли" донета је у разговору генерала Бандића и руководиоца Оперативног дежурног тима, а на основу информације да је метео-ситуација на Бањици све сложенија и да тамо нема услова за слетање. То је личним уводом проценио генерал Предраг Бандић.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (64)

đuka

08.04.2015. 00:33

@Branko - Daj ne loži se na ove svinjarije koje su objavili po nalogu UDBE.

razocarani

07.04.2015. 22:54

svaki put kada nesto procitam lose se osecam,toliko ih je malo delilo do zivota a oni su svi nastradali.Jedan medju njima mi je kum,i bio je izuzetan,velika traagedija,posebno za nas koji smo ih znali.

Jasna Simonović

07.04.2015. 23:43

Meni nije jasno kako se uskladjuju dve kontrole leta, vojna i civilna, navodnu su obe bile "uključene"?

Jova

08.04.2015. 00:05

lepo i jasno je rekao pilot "ja sam na visini 140 metara od piste", to sto nekima treba crtati je drugs stvar.

Pilot

08.04.2015. 00:52

Danas je kontrolor kriv,juce je bio kriv major Mehic toboze mu je nadjen alkohol u krvi.Svi su krivi samo je ministar koji je vrsio pritisak da se leti po nemogucim uslovima ispravan.Ova katastrofa nije za ostavku nego za zatvor!

Cunami

08.04.2015. 00:55

I dalje nije jasno, zasto nisu sleteli u Kragujevac? Zbog cega su uopste krenuli za bg, ako je bilo lose vrijeme

jova

08.04.2015. 01:22

Onaj ko je prihvatio da organizuje ovaj let je odgovoran za sve sto se desilo! Ne moze se,kao vruc krompir,prebacivati odgovornost na druge,kao ja sam samo hteo da pomognem. To je citav lanac neodgovornih ljudi koji zauzimaju mesta sposobnijima...

Bog

08.04.2015. 01:57

ko stiti kontrlu leta zasto se ne obelodanjuje njegovo ime . Covek je licno zasluzan za pad helihoptera

KLEOPATRA

08.04.2015. 03:43

Heroji...ljudine..Don Kihoti naseg vremena...Roditelji...Ponos nacije...izvinite sto je nacije malim slovom....

komandna odgovornost

08.04.2015. 06:45

serija grešaka. pogrešna dojava visine (mera)? veštački horizont? da je pustio komande vazduhoplov bi se ispravio? dobio uputsrvo da se lagano spušta dalje? vera da sa 140m treba da vidi pistu? po koja pre leta, za krvotok? gubitak orjentacije?

vox populi

08.04.2015. 07:17

Objektivnom i dobronamernom posmatracu od prvog momenta je savrseno jasno da unutar vojnih struktura brig. general Prtedrag Bandic je najodgovorniji za tragediju.Samovoljno je na sebe preuzeo komandovanje, pripremu leta, organizaciju i procenu meteo uslova, odnosno ingerencije Operativnog centra Komande RViPVO, i Komandanta RViPVO iako je hijerarhiski ispod njih,.A svoju "moc"" crpi iz privatnih telefonskih kontakata sa ministrima...

kao sto smo

08.04.2015. 08:02

i mislili, angazovana je posada koja nije bila obucena za ovakve letove, postoje posade koje lete i po magli.Onima koji misle da nije trebalo angazovti vojni helikopter u ove svrhe mogu reci samo ovo, sta da je trebalo hitno prevesti ranjenog vojnika sa recimo granice sa Kosovom ili da se neko vojno lice moralo hitno vratiti u Beograd, da li bi se i tada gledalo da li ima magle ili bi se let poverio profesionalcima.

Miomir

08.04.2015. 08:10

Ovo obja[njenje jedino i ima smisla u svemu tome, a odluka da se sleti na aerodromu NT je imala naj više smisla jer ima opremu za sletanje u tim uslovima i bilo bi logičnije tu sleteti po toj magli nego u centru grada.

miki

08.04.2015. 08:12

Dragi Branko! Naravno da je moguće, jer kad tražite pare za školovanje pilota, uvek je odgovor ( u poslednjih 25 godina) : para nema!

Deja Vu

08.04.2015. 08:19

Za 'ajdučko organizovanje i sprovođenje ovog leta, sve mi nešto miriše da će "ekipa" da se elegantno izvuče i svu krivicu svali na kontrolora letenja. Treba neko da visi za primer, a on je baš zgodan....

zigfrid1.freak@gmail.com

08.04.2015. 08:56

Strašna tragedija. Ovo je veliki gubitak kako za porodice tako i za one koji su ih poznavali tako i za Srbiju. Nadam se da će se da če se sada kada je objavljen izveštaja, spustiti politički podignuta medijska prašina i da će pustiti porodice da odboluju svoju bol.

Aleksandar

08.04.2015. 09:03

Pod hitno promeniti procedure i uskladiti komunikaciju vojne i civilne kontrole leta, jer je pre svega nesporazum i neuskladjenost u komunikaciji kriv za ovaj tragican dogadjaj. Njihova zrtva ce ostati zapamcena, ali iz ovoga moramo izvuci pouku da se u buduce nikad vise ne desi ovako nesto.

srba

08.04.2015. 11:03

@Aleksandar - pa to nije moguce !!! civilna navigacija i vojna se dosta razlikuju i to ne bez razloga !!!

Dragojlo

08.04.2015. 09:03

Civilna kontrola leta ne zna da spusta helikopter i tu je greska!!!Glupo je kriviti generale zbog nestrucnosti osoblja za helikoptere na aerodromu Nikola Tesla!!!

nesporazum

08.04.2015. 09:09

Jova 08. april 2015. 00:05 #3431772 lepo i jasno je rekao pilot "ja sam na visini 140 metara od piste", to sto nekima treba crtati je drugs stvar. Ocenite Preporučujem 85 Ne preporučujem 2Odgovorite na komentar iz ovog se jasno i vidi da je bilo nesporazuma.

Sposobnost

08.04.2015. 09:10

Pa Mehic je jasno rekao da je 140m iznad zemlje, ni malo dvosmisleno nije zvucalo. Posao kontrolora leta je da uvek bude spreman da odreaguje i uputi letelice. Samim tim odgovoran je za svaki ljudski zivot u svakoj letelici koju uputi. Kraj price. Mozemo mi da pricamo ministar ovaj, general onaj, ali da je kontrolor leta odradio svoj posao do ovoga nebi doslo.

Cuca Zoran

08.04.2015. 09:22

Jako se lose osecam citajuci vec koji dan za redom kako se koristi tragedija za jadno i bedno podkusurivanje, a mogu samo pomisliti kako je tim porodicama...sto se mene tice, procitajte LAzanskog na tu temu i zavrsite sa 'misljenjima'.

Laik

08.04.2015. 10:10

Ovo mi je malo cudno. Zar radari na aerodromu "Nikoa Tesla" ne ocitavaju sami visinu letilice? Ima li neko strucan da mi objasni? Ova vest je samo ovde objavljena?! Trazio sam u drugim novinama, nisam nasao nista?!

Dex

08.04.2015. 13:45

Neka svi stradali u ovoj nesreci pocivaju u miru. Neka im je laka zemlja. p.s. politiku vodite sukobima misljenja oko finansija, reformi, nemojte ovde, ne ide

dragi67

08.04.2015. 13:49

Po meni bilo je gresaka prilikom tragedije ali sada je dzabe sve, ljude ne mozemo vratiti tako da ne treba vise dizati prasinu.

miLena

08.04.2015. 14:00

Prosto ne mogu da verujem da pilot posle toliko godina leta zabuni se u davanju i primanju obaveštenja

Miro Đokić

08.04.2015. 14:02

Sposobnost: Ne bih ja sebi davao toliko slobodede da bilo koga okrivljujem za pad helikoptera pa ni konrolora leta. Ipak da sačekamo stav tužilaštva jer će oni na osnovu kompletne završene istrage utvrditi da li postoji nečija krivica za ovu tragediju.

Miloš Kosorić

08.04.2015. 14:02

Aleksandar: Pa i do sada su se dešavale vojne tragedijepa nikom nije padalo na pamet da menja procedure i da posebno usklađuje vojne i civilne kontrole leta. To je i sada sasvim dobro rešeno i ne bi trebalo donositi čvrst zaključak da je to glavni uzrok pada helikoptera.

Posejdon

08.04.2015. 14:04

To je tragedija za celu Srbiju jer se radi o herojima! Ali trebamo znati da krivac ne postoji jer je komanda izdata! A da nije izdata onda bi imali koga da krivite ovako ne!

Drcha

08.04.2015. 14:30

Steta i zao mi je sto je sve ovako ispalo,zao mi je zrtava. Nikome nije bila namera da do ovga dodje,jer niko nije svemocan da predvidi sta se moze desiti. Iskreno saucesce porodicama nastradalih i vecna slava herojima pilotima.

Jana

08.04.2015. 14:36

Uporno se insistira na nečijoj krivici,a ne može se osporiti da je svako odgovorno odradio svoj deo posla.Ljudski faktor je verovartno zakazao u datom momentu,a za to ne treba tražiti krivce.Ponajmanje optuživati nedužne ljude.Heroji će ostati heroji.

Savo Vučetić

08.04.2015. 14:39

Sposobnost: Ne bih ja sebi davao toliko slobodede da bilo koga okrivljujem za pad helikoptera pa ni konrolora leta. Ipak da sačekamo stav tužilaštva jer će oni na osnovu kompletne završene istrage utvrditi da li postoji nečija krivica za ovu tragediju.

Mišo Ćuković

08.04.2015. 14:40

Aleksandar: Pa i do sada su se dešavale vojne tragedijepa nikom nije padalo na pamet da menja procedure i da posebno usklađuje vojne i civilne kontrole leta. To je i sada sasvim dobro rešeno i ne bi trebalo donositi čvrst zaključak da je to glavni uzrok pada helikoptera.

Helen

08.04.2015. 16:09

Iz transkripta razgovora pilota i kontrole letenja moze se zakljuciti da je doslo do nesporazuma o poziciji helikoptera. Komisija je to utvrdila rekonstruisuci ceo dogadjaj. Izgleda da je taj nesporazum doveo do kobnog pada helikoptera.

Dizni

08.04.2015. 16:19

Hm... Mislim da ce biti jos vestacenja u vezi ove nesrece. Sud ce dati zadnju rec. Licno, mislim da je ovaj slucaj suvise ispolitizovan od strane nesposobne opozicije.

Olja

08.04.2015. 16:30

Ko god da je zaista pogresio treba da bude propisno kaznjen. Izugubljeni zivoti se ne mogu vratiti, ali se mogu spasiti neki drugi zivoti od potencijalne tragedije.

Radovan

08.04.2015. 16:58

Zla i okrutna sudbina je umesala prste. Uzela ih je od zivota, ali iz nasih secanja nikada. Vecna im slava.

Mališa

08.04.2015. 17:38

Neverovatan splet nesrećnih okolnosti. Šteta je što smo izgubili heroje.

Nina KV

08.04.2015. 18:02

Uhvati me tuga kad čitam komentare pojedinaca koji koriste ovu tragediju u političke shvrhe. Došlo je do nesporazuma, nesreća se dogodila i nastradale više ništa ne može vratiti. Pustimo ih da počivaju u miru, krivci će biti kažnjeni.

Patriota

08.04.2015. 18:47

Meni je to nepojmljivo jer je to, zakljucujem, bila uigrana i dobro obucena ekipa. Nije smelo da dodje do ovog.

Луди Милојко

08.04.2015. 18:53

Против судбине се не може. Вечна слава нашим херојима...

Шумадинац

08.04.2015. 18:54

Ова трагедија ће оставити неизбрисив траг. Нек је лака земља нашим херојим и хвала им на свему...

dorotea

08.04.2015. 21:36

Desava se i najboljima da stradaju ,herojski su vodili zivot takve treba da ih pamtimo.

pepa

08.04.2015. 21:39

Greske se desavaju,nazalost tu se nista ne moze.Samo moze vecno da zivi secanje na ove hrabre momke.

cuca

08.04.2015. 21:41

Splet nesrecnih okolnosti doveo je do tragedije. Neka mrtvi na miru pocivaju.

Rade

08.04.2015. 21:46

Iz najboljih namera, desilo se najgore. Ogromna tragedija i veliki zal za neponovljivim herojima.Neka im je vecni mir

zumbula

08.04.2015. 21:48

Znam da je tesko da prihvatimo da se nesreca dogodila ali jeste , ljudi su poginuli herojski ,neka im je vecna slava.

dragan bogicevic

09.04.2015. 09:24

@zumbula - Poginuli su casno , obavljajuci svoj posao u okviru profesije za koju su se opredelili da se bave..pamtimo ih kao heroje

miodrag

09.04.2015. 03:17

Valjda je sada svima jasno da je i ljudski faktor imao dosta uticaja na ovaj nemili dogadjaj,i da se cak i najboljima desi da pogrese.

Srećko

09.04.2015. 07:54

Otkriva se uzrok nezgode, a to nije ni jedan pojedinac već splet nesrećnih okolnosti, od nesporazumevanja do loših vremenskih uslova.

Roko

09.04.2015. 07:56

Velika tragedija se dogodila, ali se ne sme zaboraviti cilj, a cilj je bio veliko humano delo, spašavanje deteta, zato su oni heroji.

jasminka

09.04.2015. 09:51

Isto onako nesebicno kao sto su se oni ophodili prema svom pozivu citavog zivota , i sa jos vecom energijom , Srbija treba da se seca zauvek ovih ljudi

Spasoje

09.04.2015. 11:07

Ako se nisu razumeli, odgvornost je na kontroli leta. Pilot nikako ne može biti kriv za navođenje sa zemlje.

zeka

09.04.2015. 22:22

Pa Mehic je jasno rekao da je 140m iznad zemlje, ni malo dvosmisleno nije zvucalo a Posao kontrolora leta je da uvek bude spreman da odreaguje i uputi letelice.

Drcha

10.04.2015. 22:30

Kako je zivot samo surov! Bog,sudbina,polozaj zvezda sta god da je nepravedno je prema ovim herojima. Ovo je surovo i okrutno...ne smem ni da pomislim kako je njihovim jadnim porodicama,njihovim najblizima...otisli su na posao normalni,a vratili se u mrtvackom kovcegu. Iskreno saucesce porodicama poginulih! A herojima neka je vecna slava i neka pocivaju u miru.