НАРЕДНЕ године Република Српска креће у изградњу дела Коридора 5Ц, који је њена обавеза. Ради се о 46 километара који ће пролазити кроз Српску. На пролеће у пуном капацитету отварамо ауто-пут Бањалука-Добој, познатији као "9. јануар", а очекујемо и почетак изградње моста у Градишки, који је већ годинама кочница за ауто-пут Градишка-Бањалука - каже у интервјуу, за "Новости", Душан Топић, директор "Ауто-путева РС".

* Колики обим посла очекује Српску на Коридору 5Ц?

- У плану је прво да се ради шест километара и да спојимо ауто-пут Бањалука-Добој са улазом у Добој. То су две петље. Предрачунска вредност пројекта је око 70 милиона евра. ЕБРД и друге европске банке су заинтересоване за кредитирање овог пројекта. Следеће године очекујемо и потписивање уговора и почетак радова. Једино нас Закон о акцизама може спречити.

* Због чега је закон битан?

- ЕБРД има услов - да Закон о акцизама БиХ мора бити усвојен, како би се добили кредити. Такав је услов постављен и Федерацији БиХ кад су потписивали уговоре, па ће тако бити и за нас. Очекујем да се питање овог закона реши до следеће године, јер је Коридор 5Ц веома битан за Европску унију.

* Како теку преговори са кинеским инвеститорима?

- Преговори са неколико кинеских компанија су веома активни и близу завршетка. Реч је о милионским пројектима. Преговарамо са кинеским компанијама за деонице које нису интересантне европским банкама, а јесу нама. То су деонице Бањалука-Млиниште, Бањалука-Приједор и Вукосавље-Брчко-Бијељина.


НАПЛАТА ПУТАРИНА
ЗАДОВОЉНИ смо. Немамо мост у Градишци и због тога трпимо на деоници Градишка-Бањалука. Очекујемо много већу наплату кад буде мост изграђен и кад се споји ауто-пут Бањалука-Добој. Стандарна путарина је 10 фенинга по километру. Кад се пусти читав ауто-пут Бањалука-Добој у функцију, очекујем да путарина буде минимално седам марака. Испод тога се неће ићи.

* Да ли су Кинези заинтересовани да уђу на ово тржиште?

- Кинези су веома озбиљни. Мало је тешко да се дође до завршетка договора, али се иде у том правцу. Имамо у позадини доста лобирања да Република Српска не склопи посао са Кинезима, јер је велики отпор и Европске уније и Сарајева да кинеске компаније дођу на ово тржиште. Некима се очигледно не свиђа кинески капитал у Српској, а опет сметају им и деонице које желимо да градимо. Ипак, велики сам оптимиста да ћемо наредне године почети радове на једном од пројеката који договарамо са Кинезима. Мислим да је најближи томе пројекат Бањалука-Млиниште, односно Бањалука - Мркоњић Град, у дужини од 60 километара. Само да окончамо причу о мосту у Градишки.

* Хоће ли Српска ићи у изградњу ауто-пута Београд-Сарајево?

- Прича око овог ауто-пута траје од последњих избора у Србији. Из најбољих намера је потегнута, али сада већ одлази у крајност. Ауто-пут Београд-Сарајево лепо звучи и пуно значи. Република Српска већ 15 година у Просторном плану има три правца која се могу назвати ауто-пут Београд-Сарајево. Међу њима је и актуелни правац Сарајево-Соколац-Рогатица-Вишеград-Београд. Последње три године ми радимо планску и студијску документацију за ауто-пут Београд-Сарајево и то пре него што је почела политичка прича. Увек је било за те три године "натезања" са Федерацијом БиХ око руте. То није ништа ново. Пошто читав пут иде кроз РС, ФБиХ тражи да се приближи Орашју. Нажалост, иако смо били на добром путу да склопимо оквир за ауто-пут Београд-Сарајево, сад кад се политика умешала, враћени смо шест корака уназад. Сада је кључан одговор на питање: Шта то Турци нуде за изградњу ауто-пута Београд-Сарајево? Спомиње се кредит, али још нико не зна тачно о каквом кредиту је реч. Кад из Турске стигну коначни одговори, знаћемо на чему смо.




КОЛАТЕРАЛНА ШТЕТА

* ЗАШТО мост у Градишци још није изграђен?

- Није изграђен јер је колатерална штета сукоба БиХ и Хрватске око моста на Пељешцу. Због ове свађе Сарајева и Загреба, трпи пројекат у Градишци. Али, верујем да ћемо наредне године започети изградњу. Прво на пролеће расписујемо тендер за извођача радова, па до краја године да се почне са послом. Овде рачунамо на Европску комисију која Хрватској даје 85 одсто неповратних средстава за Пељешац, али рачунамо и на Хрватску, да ће они избалансирати оба пројекта.