Три године после званичног отварања ауто-пута Бањалука -Градишка, у понедељак ће у Јакуповцима код Лакташа, петнаестак километара од Бањалуке, почети наплата путарине за возила која саобраћају овуда.

Репортери "Новости" су обишли завршне радове на првој наплатној кућици коју ће "Ауто-путеви Републике Српске" пустити у промет у Српској и увериле се да се последње припреме пред отварање наплатног места успешно приводе крају и да је све спремно за званични почетак наплате у понедељак.

Радници "Института Михајло Пупин" Београд и "Калдере" Лакташи у петак су постављали опрему у наплатне кућице у које је укупно уложено 2,25 милиона КМ.

Путарина за путничке аутомобиле ће се наплаћивати две КМ, четири КМ за аутомобиле са приколицом и комби возила, за аутобусе шест КМ, а за камионе 10 КМ.

- Ово је прва наплатна станица у мрежи ауто-путева Републике Српске и за сада је отвореног типа, а касније ће ући у затворени систем, како се буду завршавали радови на ауто-путу Бањалука - Добој, рекао нам је директор "Ауто-путева РС" Душан Топић.

Грађевински радови су коштали око милион КМ, а набавка и уградња опреме 1,25 милиона КМ. На наплатном месту "Јакуповци" радиће 22 радника који су успешно прошли обуку.

- Према нашој пројекцији наплате прихода, рачунамо да ћемо трошкове инвестиције у наплатне кућице отплатити већ у овој години, каже Топић и додаје да је то, ипак, незахвално прогнозирати када се зна да ће сигурно доћи и до "одлива" одређеног броја возила, која ће се "искључивати" на улазу у Лакташе, односно Маховљане и тако "заобићи" наплатну рампу.

НАПЛАТА Осим у готовини, предвиђени су сви облици плаћања банковним картицама, али и електронска наплата путарине ЕНП која је најпрактичнија и за тај вид наплате "Ауто-путеви РС" нуде попуст односно бонус од 15 одсто, што ће посебно значити возачима који ће свакодневно путовати овим путем. ЕНП ће функционисати по принципу допуне, односно припејд наплате као и мобилна телефонија, а за почетак те допуне моћи ће се купити само на наплатном месту у Јакуповцима. У плану је да се продајна мрежа допуна за ЕНП касније прошири, првенствено на граничном прелазу у Градишци.

Колики ће тај одлив бити, остаје да се види, али није искључено да дође до стварања саобраћајних гужви у самим Лакташима, због чега ће се већи број возача сигурно одлучити да их избегне, тако што ће одвојити две КМ, ипак проћи кроз наплатну рампу и далеко брже наставити пут према Бањалуци или Градишци.

- Сматрамо да су погодности које доноси вожња ауто-путем много веће од те две КМ, а приликом одабира цене руководили смо се и платежном моћи наших грађана, и ценама у окружењу, које су ипак много веће, истина, у затвореном систему наплате. Ова цена је апсолутни минимум испод којег се није могло ићи, каже Топић и подсећа да је дужина ауто-пута Бањалука - Градишка 35 километара, а уобичајена цена путарине по километру ауто-пута је око 10 фенинга по километру, што значи да би реална цена у затвореном систему требало да буде око 3,5 КМ, као што је и у суседним земљама.

Инжењер у "Ауто-путевима РС" Сергеј Ђукић за "Новости" је рекао да су радови на монтажи опреме трајали месец дана, а укупни грађевински радови око годину и по.

- Наплатне кућице у Јакуповцима су урађене у складу са нашим стандардима које смо применили и на другим местима у Србији, Федерацији БиХ, Црној Гори и Конгу, где год је "Институт Михајло Пупин" постављао опрему, рекао нам је Златомир Дамњановић, из овог Института.

Наплатна кућица ће бити уређена на најсавременији начин и у складу са европским и светским стандардима.


ВОЗАЧИ: ЦЕНА ПРИХВАТЉИВА

Нажалост, на лицу места у петак нисмо могли претерано да заустављамо саобраћај с обзиром на то да наплатно место још није званично прорадило, како би упитали возаче да ли ће им цена путарине бити прихватљива, али неколицина коју смо ипак успели да зауставимо рекла нам је да је цена прихватљива имајући у виду цене у окружењу и чињеницу да се већ три године возе ауто-путем, а да до сада нису плаћали путарину.

Такође, један број возача се изјаснио да ће ићи ауто-путем док ће се други одлучивати да ипак "заобиђу" наплатну рампу у тако избегну "трошак" од две КМ. Ипак, како кажу, нису сигурни да ли ће им се то исплатити имајући у виду потенцијалне гужве које ће се стварати на "старој цести" у Лакташима.