ПОЗНАТ им је сваки педаљ Саве и Дунава око Београда, у укупној дужини од 226 километара. Кротећи таласе, и када пржи сунце или стеже минус, поручују, без размишљања - на води нема опуштања, јер река то не опрашта.

Патроле Полицијске испоставе за безбедност на рекама Полицијске управе за Град Београд - Речне полиције, свакодневно, 24 часа, контролишу обе престоничке реке. И, како с поносом истичу, најважнији задатак им је спасавање људских живота.

"Кротећи" таласе, заједно са интервентном екипом Речне полиције - помоћником командира Сашом Кнежевићем и члановима патроле Дејаном Гргаревићем и Срђаном Милутиновићем, уверили смо се да им је људски живот - на првом месту. Наши домаћини нам откривају да су недавно из канџи смрти отели младића, голобрадог дечка који је био одлучан у намери да се убије.

- Предвече, око 19 часова, младић од непуних 18 година пререзао је вене на обе руке и скочио у Саву с Моста на Ади - каже нам Кнежевић. - Брзом интервенцијом наше патроле, момак је извучен из воде и пребачен у хангар, где је убрзо дошао медицински тим Хитне помоћи, који га је потом збринуо у Ургентном центру. Ми смо му пружили прву помоћ, дали му вештачко дисање и зауставили крварење. Највећа нам је сатисфакција када спасемо нечији живот.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Речна полиција: Поносни на број спасених

Како каже наш саговорник, догађа се и да се младићи бацају са Бранковог или Панчевачког моста "само како би се доказали", без помисли на суицид. И у таквим случајевима на терен обавезно излазе полицајци у чамцима, као и екипе Хитне помоћи, због могућег унутрашњег крварења услед ризичног скока.

- Без обзира на временске услове, наше екипе су обучене да се снађу и делују у свакој ситуацији. Зими је много теже, јер су ниске температуре, а неретко се на рекама појави и лед - каже Кнежевић.

ЗА ДЕЦУ ОБАВЕЗАН ПРСЛУК ВОЖЊА чамцима представља праву атракцију за децу. Ипак, реке су непредвидиве и никада се не зна када се обична вожња може претворити у драму. Како би се избегле небезбедне ситуације, патроле Речне полиције свакодневно опомињу родитеље да деци обуку сигурносне прслуке, без обзира на пливачке способности.

Речна полиција се стара и о безбедности пловног саобраћаја, односно у целодневној је контроли спречавања кривичних дела, пре свега, шверцовања робе.

- Недавно смо спречили кријумчарење нафтних деривата. У сарадњи са другим одељењима МУП-а, управо је изведена успешна акција заустављања теретног брода са горивом. Углавном су у питању велика пловила у којима се може прокријумчарити и до неколико стотина тона горива. Та роба се купује у иностранству и без плаћених акциза и других дажбина улази на територију Србије, после чега се пушта у промет и доноси огромне количине новца - објашњава Кнежевић.

И док смо у спасилачком чамцу јездили ка Ади Међици, речни полицајци су приметили да један бродић плута насред пловног пута, што је најстроже забрањено. На белом чамцу било је четворо људи који су уживали на води, не знајући да чине прекршај.

- Добар дан - љубазно их је поздравио полицајац.


Фото Н. Скендерија


- Направили сте саобраћајни прекршај, не смете да плутате на пловном путу. Капетане, како гласи прво правило у речном саобраћају?

Капетан се збунио. Држао је алат у руци и било нам је јасно да смо га прекинули у неком послу на палуби. Рекао је патроли да му је пукло стакло на једном од прозора, те је пожурио да то санира, како вода не би ушла кроз рупу.

КУКУРУЗ И ЖИТО ОСИМ нафте, на реци се тајно претоварају и пољопривредни прозводи, пре свега кукуруз и жито. Речна полиција, како нам открива Кнежевић, посебну пажњу посвећује у акцијама откривања ових шверцера.

- Поправке можете вршити безбедније и у приобаљу. Видели сте малопре теретни брод који је прошао. Његова зона заустављања је до једног километра, он не може да тако лако успори и промени правац. Вежите се на било који сплав или понтон и средите то на миру. Бродске несреће су се код нас дешавале баш због тога што су људи плутали на води не обазирући се на велика пловила.

Иначе, од "Победника" на Калемегдану до горњег шпица Аде Међице, у дужини од седам и по километара, забрањена је брза вожња, односно "глисирање". Кршења има готово свакодневно, а током прошле године, Речна полиција је процесуисала 160 особа које су занемариле закон.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - "Новости" у патроли са речном полицијом: Сваки талас носи опасност

- Ми немамо уређаје за мерење, јер дозвољена брзина није уређена законом - наводи помоћник командира. - Али овде је све јасно - ако правите таласе, пролазите веома близу сплавова, повлачите воду за собом и тако реметите мир људи у приобаљу, јасно је да се не понашате како треба. У овом делу реке дозвољена је лагана и спорија пловидба, поготово јер овуда иду и теретни бродови.


Наши људи, упозоравају полицијаци, немају свест о понашању на води, па помисле да овде правила не важе. Уколико патрола примети да пловилом управља особа која је под дејством алкохола, следи казна. Позива се Саобраћајна полиција, која интервентним чамцем контролише "пијаног капетана", после чега му се пише редовна пријава, али без задржавања и трежењења, и "уз обавезно искључење из воденог саобраћаја".

СПРЕЧАВАЊЕ САМУБИСТВА Током ове године Речна полиција је имала осам успешних спасавања особа које су хтеле да изврше самоубиство скоком с престоничких мостова.

- На води нема таквог опуштања. Провод и одмор је могућ и без алкохола, који не сме да буде основни сегмент доброг расположења. Дешава се да људи пију на сплаву, скоче у реку, а вода их "пресече". Тад настају озбиљне здравствене компликације - упозоравају наши домаћини.


РЕГИСТРАЦИЈА НА ТРИ ГОДИНЕ

СВАКО пловило, без обзира на то да ли је глисер или чамац, мора бити регистровано у надлежној лучкој капетанији. Они се региструју на три године, морају имати истакнуте ознаке, а онај ко управља чамцем мора имати положен стручни испит како би добио дозволу.

Осим Речне полиције, на Сави и Дунаву борави и Инспекција за пловидбе, која има захтевнији и детаљнији посао, јер углавном контролише бродове са теретом.