Југоносталгија се вратила на велика врата у свим бившим југословенским државама и претворила се у могућност за зараду туристичких предузетника, пише амерички магазин Форбс и наводи да предузећа, трговине, агенције и слични бизниси широм Балкана истражују нове начине да претворе своју комунистицку прошлост у профит.

Дизајнер Марио Милаковић одлучио је да претвори своју страст за прошлошћу у "Yугодом", музејску збирку представљену у гостинској кући или музеј за боравак, а који се налази у Београду.

У "Yугодому" се може боравити у оригиналној југословенској кући из средине века, са намештајем, декором и сувенирима из југословенског доба, а све са оригиналном ознаком "Маде ин Yугославиа".

У тај музеј долазе гости из целог света, али и из бивших југославенских република.

"Yугодом" увек евоцира нека осећања, било то носталгија или пак меланхолија, рекао је Милаковић.

Овај музеј је одличан пример тога како се комунистичка прошлост може претворити у предузетнички успех претварајући заинтересованост за прошлост у зараду, преноси Фена.

Чини се да је југоносталгични туризам растући тренд не само у Србији него у свим бившим југословенским републикама.

Атомско склониште изграђено за некадашњег председник бивше СФРЈ Јосипа Броза Тита и 350 особа из његовог најужег круга, такође је постала веома популарна туристичка атракција у Коњицу, малом граду у БиХ.


Туре за склониште су редовне, а сам бункер, који је био државна тајна до распада Југославије 1990. године, очуван је и потпуно нетакнут са свим својим симболима друштвеног, економског, политичког и идеолошког система бивше Југославије.

Фабрика одеће са седиштем у Хрватској "Титос" продаје своје производе широм света, укључујући мајице, ребрендирајући слике и слогане комунистичких симбола Југославије, попут петокраке, црвене комунистичке звезде и бетонске архитектуре.

Недавна анкета показала је да се многи у бившој Југославији с великом радошћу присећају своје бивше домовине.

У Србији, око 81 одсто испитаника сматра да је распад Југославије наштетио њиховој држави. Грађани БиХ не каскају пуно, јер 77 одсто испитаника жали због њеног распада.

Милош Ничић, професор на београдском Факултету поитичких наука, пратио је пораст Тито-туризма на Балкану и упозорава на опасност од претварања ауторитарног вође, који је без сумње централна личност југоносталгије, у "поп фигуру".

Југославија неће заживети само са ретро постерима и сликама из тог времена. Она је свеприсутна у напуштеним зидовима Голог отока - места у хрватском мору које је некад било озлоглашени политички затвор и логор присилног рада за све оне који су се противили Титу.

Упркос томе, југоносталгија је растући тренд, како за странце - туристе, тако и за омладину која жели да научи више о том периоду.

Реконструисање социјалистичког искуства и естетике је доказано профитабилни и предузетницки успех, закључује се у тексту Форбса.