ОПАНАК из Пирота, чувеки српски гумењак, који је за многе одавно симбол руралног живота, код рационалних Јапанаца, а пре свега Јапанки, полако али сигурно постаје прави модни хит. Језиком младих, оно што је код нас већ децнијама "аут" у Земљи излазећег сунца све више је "ин". Да ова роба има своје купце на Далеком истоку, говори и вест да је пиротски "Тигар", у чијим се погонима ова универзална обућа производи дуже од осам деценија, недавно потписао уговор о извозу 10.000 пари опанака на јапанско тржиште, што је за многе компаније недостижно.

- После првих прошлогодишњих пробних количина, договорили смо се о извозу још 10.000 пари опанака за тржиште Јапана, одакле ће ова роба путем њихових компанија бити дистрибуирана и на тржишта Америке, Тајвана, Кореје, Вијентама - каже, за "Новости", Владимир Илић, директор највећег произвођача гумене обуће у Европи. - Мислим да је прошла године била преломна за овај извоз, јер се повећала тражња. Треба истаћи да су они одушевљени начином израде опанака, али и њиховим особинама, па није изненађење што постају модни тренд у целој југоисточној Азији, познатој по гумарству, где сасвим сигурно знају шта значи добра гумена обућа. Наши пословни партнери кажу да је опанак постао "бум" међу онима који држе до моде и веома им је важно што је то "хенд мејд", односно ручна изарада.

Прочитајте још - Пиротски "Тигар": Из опанака у радијалне пнеуматике

Пироћанци ће, каже Илић, сасвим сигурно испунити уговорну обавезу према партнерима из Јапана и онима који очекују њихову обућу. У погонима "Тигра" упослено је више од 1.200 гумара, ради се у три смене, па се не очекују проблеми у вези са овим уговором, али ни са осталим.

Опанак је, иначе, пронео славу Пирота још пре Другог светског рата, а производњу у овом граду покренуо је чувени Мита Гага, односно Димитрије Младеновић, који је отворио и прву радионицу за израду ове врсте обуће, омиљене међу сеоским становништвом. У почетку је радило двадесетак мајстора. Касније, након рата, тај број се повећавао, а уведене су и нове технолигије.

Тако је настала универзална обућа за све прилике: док су опанци нови, носе се чак и на свадбама, а кад више нису за то, служе у шталама, на њиви, раду око стоке... Носе се кад је сунчано време, али и по киши и поледици, на којој је са опанцима на ногама готово немогуће пасти, јер се ситне шаре са доње стране одлично лепе за лед. Одржавање готово ништа не кошта, јер је за чист опанак довољно мало воде или влажна крпа и добра воља.

Прочитајте још - Пиротски “Тигар” трећи у свету: Испред само Кина и Француска

У бившој Југославији нарочито је био популаран међу сеоским становништвом на Космету, које га и сада тражи. Због свега тога, али и приступачне цене и дуготрајности, симбол српског села је вероватно популаран и код рационалних Јапанаца.

СТОТИНЕ ПРОИЗВОДА

КОМПАНИЈА "Тигар" је у већинском државном власништву. Осим опанака и модних чизама, у њеним погонима се израђује још неколико стотина производа, међу којима су чизме за екстремне услове, за ватрогасце, грађевинце, дрвосече, као и чизме за НАТО армије у нордијским земљама. У техничкој гуми се раде и резервоари за војне авионе, делови за гусеничаре, али и блокови за одбрану од поплава, као и све врсте лопти и спортских реквизита.