ПРЕ шест година, када су у Грделичку клисуру стигле прве машине и радници, мештанима овог дела Србије је пројекат јужног крака Коридора 10 изгледао потпуно невероватно.

Они су знали да су брда на целој левој обали Јужне Мораве растресита и влажна и сумњали да је могуће изградити планирани ауто-пут. Сада мештани, али и сви путници који возе кроз Грделичку клисуру, на деоници од 26 километара, могу да уживају у природи, али и модерној саобраћајници која је представљала најтеже градилиште у Европи.

Нови ауто-пут је буквално провучен кроз уску клисуру у којој су своје место одавно пронашли Јужна Морава, постојећа магистрала, локални путеви, далековод и железничка пруга. И ова инфраструктура је, као и ток реке, делимично морала да буде измештена, а посебан изазов била је изградња два тунела, чија је укупна дужина 2,8 километара.

- Био сам на многим градилиштима, а овде сам провео пуних пет година и никад овај период каријере нећу да заборавим. Људи су овде дивни, али клисура је према нама била немилосрдна - кажу нам радници који су учествовали у подухвату. - Применили смо све што се у путној привреди може применити и наишли на све геолошке појаве које постоје. Да би се стабилизовала поједина клизишта, уклањано је и по пола милиона кубика земље, а на десној обали, код Моминог камена, морали смо да минирамо стене и да уклонимо 645.000 кубних метара камена, од којих смо две трећине уградили у пут. На целој деоници постављено је око 560.000 тона асфалта.

Поносни смо што смо у томе учествовали. Подсећају нас и на обрушавање дела брда на "косини 2", где је због безбедности путника изграђена галерија са чак 110 огромних бетонских стубова, а само на том месту уграђено је 7.000 тона арматуре.

Када се саберу дужине 33 моста на овој деоници, испоставља се да је готово четвртина пута на армиранобетонским стубовима. У ваздуху "виси" и петља код Предејана. Она је, према тврдњама стручњака, јединствена у Србији и на Балкану, јер се цела налази на мостовским конструкцијама изнад реке.

Велики део ауто-пута окружују заштитне косине које код лаика изазивају подозрење, али стручњаци кажу да су оне већим делом заштићене најсавременијим решењима која су први пут примењена у нашој земљи.

Укупна дужина свих косина је 7,5 километара, а површина близу 200.000 метара квадратних. Ту је још и 100 потпорних зидова и њима се штити готово половина ове трасе. Постављено је и више од 4.000 шипова, од којих неки имају пречник од око пола метра, чија је укупна дужина већа од 45 километара.

- Најдужи мост Врла дугачак је 645 метара, а његов највиши стуб има 62 метра. За овом грађевинском лепотицом не заостаје ни 150 метара краћи мост Џемен до. У темеље сваког од стубова ова два моста је уграђено 200 тона бетона. На целој деоници упоребљено је чак 1.400 носача за мостове, од којих је сваки тежак између 95 и 110 тона - поносан је на ове бројеве један од инжењера из шпанског конзорцијума "Азви-Рубао".

Поред Шпанаца, нови ауто-пут подигле су грађевинске фирме из Србије, Републике Српске и Бугарске, али су оне ангажовале раднике из свих балканских земаља. У време најинтензивнијег посла међу брдима Грделичке клусуре свакодневно је било ангажовано више од 1.000 радника, као и неколико стотина грађевинских машина и камиона. н

Прочитајте још - Вучић на Коридору 10: Аутопут кроз Грделицу симбол савладавања препрека (ФОТО+ВИДЕО)

МОМИН КАМЕН
Момин камен је највеличанственији део Грделичке клисуре. На тој локацији било је много посла за минере и алпинисте који су на великим висинама постављали заштитну мрежу.

- Зову га Балканска лепотица, али и Долина зла. Овде је утрошено 100 тона експлозива. И овде се радило и дан и ноћ. Камен са ове локације се налази на Зејтинлику, па је Момин камен важан за историју, али и за будућност. И одавде шаљемо поруку да Србија жели да се повезује и да се развија - рекла је Зорана Михајловић, министарка инфраструктуре и саобраћаја.

ЈОШ ЋЕ СЕ РАДИТИ
Отварањем пута за саобраћај не престаје посао за раднике. Они у клисури имају посла још најмање неколико месеци, али то неће угрожавати одвијање саобраћаја. Биће додатно ојачана "косина 3", а приоритет ће бити одвоз материјала депоновог код "косине 2", јер би у случају великих вода нагомилана земља могла да доведе до изливања реке.

Мештани очекују да им "Коридори Србије" поправе магистралу као и локалне путеве и мостове које су користили у време изградње. Село Граово је сада одсечено од Предејана, па се тамо надају да ће се и за њих пронаћи неко решење.

СИНХУА: ПАРТНЕРСТВО СА КИНОМ

Кинеска агенција Синхуа известила је о почетку изградње још једне виталне деонице новог ауто-пута Е763 на Коридору 11 у Србији, који изводи кинеска компанија "Чајна комјуникејшн констракшн корпорејшн" код Чачка.

Агенција преноси да је председник Вучић у обраћању рекао да на новом ауто-путу Е763 већ ради неколико кинеских компанија, као и да ће нова деоница бити најтежа јер обухвата 12 километара тунела и више од 30 мостова.

Најавио је да Србија планира у партнерству са кинеским компанијама да заврши и преостали крак ауто-пута од Пожеге до Црне Горе у дужини од 107 километара. Кинеска агенција преноси и изјаву министарке саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић која је нагласила да је ова нова деоница међу најважнијима дуж читавог коридора те да ће имати огроман ефекат на економски развој овог дела Србије.

НАЈДУЖИ ТУНЕЛ У ЗЕМЉИ

Свака од две цеви тунела "Манајле" дуга је 1.808 метара. Оне су повезене и попречним пролазима за возила и пешаке, и имају вентилаторе чија је снага једнака снази авио-мотора. Овај тунел је најдужи у Србији и биће под непрекидним надзором. Њиме ће се управљати из најмодернијег контролног центра, а има и двоструко напајање струјом, у случају хаварије. Код Предејана је још један тунел дуг тачно километар. Сазнали смо и једну занимљивост, да када би се сви камиони који су радили на овом путу поставили у ниѕ он би био дуг од Суботицце до Прешева.