ПОШТОВАНИ путници, интерсити воз 591 за Ниш постављен је на првом колосеку. Полази у 15 часова и 20 минута - обавештава спикер путнике на Железничкој станици у Београду. А на првом колосеку блиста "Морава" - нов електромоторни воз. После више од две године, од петка се "враћа" у свакодневни возни ред између Београда и Ниша.

На перону, педесетак путника чека да уђе. Кондуктерка Живадинка Стојадиновић проверава им карте, а они полако, са нескривеном дозом дивљења, улазе у "новајлију".

- У воз могу да уђу само путници који су купили карте на благајни, јер уз њу добијају и резервацију седишта - љубазно, са осмехом, објашњава Стојадиновићева.

Неизмерно је, вели нам, задовољна што прва међу кондуктерима "прати" овај воз до Лапова, где ће га "предати" колегама из Ниша.

- Је ли за овај модерни, за Ниш - пита старији путник пружајући карту кондуктерки.

- Јесте. Изволите - одговара Стојадиновићева.

Путник улази у воз. Окреће се. Одмерава сваки детаљ. Проналази своје место, седа и путнику преко пута каже:

- Ко авион је! Милина. Нов, чист, седишта удобна, прозори блистају... Па, кад је овако леп, где је, бре, дувачки оркестар да га испрати - "протестује" Нишлија.

"ЗЛАТИБОР" ВОЗИ ДО ПРИЈЕПОЉА ПОРЕД "Мораве" према Нишу, у петак је из Београда до Пријепоља, такође, поново почео да саобраћа нови, електромоторни, интерсити воз "Златибор". Још два оваква воза, од јуна, саобраћају и од Београда до Новог Сада и Суботице.

На другом крају воза, у својој "свемирској" кабини, машиновођа Зоран Ђурђевић припрема све да "Морава" крене на време. Са прегледачем кочница уверава се у њихову исправност. Отправник све то оверава. На дигиталној гарнитури, машиновођа потом исписује "591 Ниш".

У 15.20 зачу се продоран звиждук пиштаљке. Машиновођа аутоматски затвара сва врата воза, усмерава га напред, задаје брзину на дисплеју и ручицом покреће "Мораву". На екранима види воз и споља и унутра.

- Све је аутоматизовано, свака команда - задовољно прича Ђурђевић, док убрзава воз. - Већ сам возио овакав "Штадлеров" електромоторни воз до Новог Сада. Имали смо посебну обуку која је трајала више од 10 месеци. Право је уживање управљати оваквим возом. Надамо се само да ћемо што пре моћи да "развијамо" и његове велике брзине. На обновљеним деоницама већ можемо да возимо 120 километара на час, али ипак још не прелазимо стотку. Том брзином сад возимо од Сопота до Влашког Поља, а потом и од Јагодине до Ниша све време идемо 100 километара на сат. Брзину, у ствари, прилагођавамо по књижици реда вожње.

У путничком делу, на мониторима исписани време, температура и брзина кретања воза. Глас спикера, путнике после сваке станице обавештава да је воз под видео-надзором и да је забрањено пушење.

- Уколико запалите цигару, укључиће се противпожарни сензори и воз ће одмах стати - обавештава их кондуктерка.

Кондуктерка Живадинка Стојадиновић

Воз стаје у Младеновцу, Паланци, Великој Плани, Лапову, Јагодини... На станицама и железничари и нови путници не скривају задовољство што "Морава" поново бруји. А, стари путници се већ "откравили". Разговарају, а теме типичне - од светске политике, силе и неправде, до српских увек врућих тема. Ипак, вратише се новом возу.

- Било би лепо да напред, на локомотиви, ћирилицом пише "Морава" - предлаже Мирко из Параћина. - Кад се већ тако зове, кад се највећи део пута "дружи" са Великом и Јужном Моравом, нек' с поносом носи то име.

- И само да га хулигани што ништа не цене брзо не униште исписивањем графита, жврљањем, разбијањем, цепањем седишта - додаје Драган, путник из Београда који, каже, четири деценије сваког викенда путује за Ниш. - Лепо је путовати овако удобним возом, нарочито на деоницама где је пруга обновљена. Ту овај воз просто клизи. Не осећаш да се возиш. Само нек се пруге што пре обнове и нек' оваквих возова буде што више.

У 19 часова и 50 минута, "Морава" стиже у Ниш.

- Са 18 минута закашњења стигли смо на одредиште - каже машиновођа Ђурђевић. - Кривци су небезбедни путни прелази. Много их је, а на њима обавезно морамо да станемо. Али, иде набоље. И то ће се средити. Возићемо ми ускоро и 140 на сат.


На дисплеју се у сваком тренутку види колика је брзина

СВЕ ПОКРИВЕНО СЕНЗОРИМА

- ОВИ возови доносе новине и у нашем раду - кажу кондуктери Емина Манић и Владимир Павичић, који су "Мораву" пратили од Лапова до Ниша. - Воз је климатизован, све је покривено сензорима чак и у ве-цеу, оглашавају се станице, врата се аутоматски отварају, а имају и једна специјализована за улазак инвалида. испод седишта путника су утичнице за пуњење батерија мобилних и лаптопова... Наше је сада да га чувамо, са путницима.