“Мишков”аутобус трунуо у Загребу

П. Ж.

03. 06. 2015. у 18:42

“Новости” у депоу “Јадран филма” у ком ће се рестаурирати чувени аутобус из филма “ко то тамо пева”

“Мишков”аутобус трунуо у Загребу

Биће као нов или, тачније, исти онакав какав је био у филму "Ко то тамо пева".

Овим речима дочекао нас је Винко Грубишић, директор "Јадран филма" у Загребу, док су механичари ужурбано радили на обнови "Мерцедесовог" аутобуса из четрдесетих година, заштитном знаку култног филма. Скида се боја, а механичари припремају делове који би требало да буду уграђени, јер убудуће ће аутобус, у возном стању, бити изнајмљиван за снимање филмова и рекламне кампање. Планира се да буде обојен у исту боју коју је имао за време снимања филма, а унутрашњост ће бити луксузнија и лепша, за разлику од оне из непоновљиво духовитог и прослављеног филма у којем су Крстићi возили аутобус.

- Сматрамо својом обавезом да тај симбол једног времена, у неку руку реликвију, вратимо, и да аутобус буде оспособљен за вожњу. Он је у власништву "Јадран филма", али симболички припада целом једном простору где је и настао филм - каже Грубишић.

Иако "Новости" сазнају да постоји идеја да се направи и нова верзија овог сјајног, ненадмашног филма, у "Јадран филму" не желе о тој теми ништа конкретније да говоре.

- Трудимо се да све више-мање буде као у време снимања Шијановог филма. Слободан нас је посетио, видео у каквом је стању аутобус и сви смо се око њега и сликали - говори Грубишић.

Идеја да се обнови аутобус стара је већ пет година, али требало је прикупити новац да се у кризи започне посао.

- Аутобус је био у нашем власништву и када је сниман филм. Ми смо га изнајмили, а када је филм снимљен аутобус је враћен у Загреб. Нама је све време био од симболичног значаја и скупљали смо снагу да га обновимо - каже Грубишић.

СВЕ ЧУВАМО "Јадран филм" је ризница разних филмских реквизита и свих могућих униформи, предмета, возила која су коришћена у многим филмовима који су постигли светску славу. - Ми смо сачували апсолутно све и предмете одржавамо на највишем нивоу. Када је реч о војној гардероби и реквизитима, поседујемо предмете које нико у Европи нема - каже Грубишић.

Сада се у целу причу укључило и неколико заинтересованих партнера и спонзора, који ће највероватније аутобус користити за промоције и спонзорске акције. "Јадран филм" ће аутобус убудуће изнајмљивати и за снимање филмова.

- Знамо да каснимо, али нас је криза зауставила. Данас је тешко наћи средства за било шта, па и за обнову овог аутобуса, који и данас људи препознају. Поготово туристи који из разних крајева бивше државе долазе у "Јадран филм", а њих је много - објашњава Грубишић.

Аутобус је "посетио" и неколико рок фестивала, те учествовао у рекламним кампањама за безалкохолна пића, а чак је снимљен и музички спот у самом аутобусу.

- Све време аутобус није био у возном стању. Сада ћемо учинити све да можемо да га региструјемо. Мораће да задовољи модерне техничке претпоставке, а прво му треба поправити кочнице - каже Винко Грубишић. - Нећете веровати, али аутобус је ипак у бољем стању него што би се, када га овако гледате, чинило. Није баш све за отпад.

Уз механичарске послове, са аутобуса се тренутно скидају и наслаге боје, а жеља је да не изгледа као да је данас изашао из фабрике, већ да буде обновљен тако да изгледа као у време када је направљен.

- Не рестаурирамо га да то буде неки нови, модерни аутобус, већ хоћемо да изгледа као симбол једног времена.

О цени у "Јадран филму" не желе да говоре, иако наглашавају да није реч о јефтиној инвестицији.

- Нису то безначајна средства. Поготово у данашање време, када ни филмској индустрији не цветају руже. Успорили смо прошлих година све наше планове, па тако и ову обнову.

ПРАВЉЕН У МАЈАМИЈУ, ЈУРИО 82 НА САТ

АУТОБУС који је вожен у култном филму "Ко то тамо пева" је, према мишљењу већине историчара аутомобилизма које су "Новости" јуче контактирале, "мерцедес - бенц О 3500" из 1951, иако има и мишљења да се ради о аутобусу "мерцедес - бенц О 5000" који је прављен пре Другог светског рата.

Забуну изазивају неки детаљи на "Мишковом бусу" попут мањих, округлих прозора, врата на страни шофера, којих нема на моделу "О 3500"...

Недоумице је, чини се, изазвао наш прослављени сценариста Вељко Деспотовић који је 1980. године, позајмио аутобус од "Јадран филма" и преправио га. Уместо тапацираних ставио је дрвена седишта, направио је и онај чувени обор за прасиће, убацио пећ на дрва, чунак провукао кроз прозор...

Углавном, аутобус који је "Мерцедес" представио 24. децембра 1949. је дуг 8,6 метара. Има шибер од 2,5 метра на крову који је путницима, за то доба, пружао, дотад невиђен комфор. Био је фарбан, најчешће у комбинацији црна-црвена боја.

За разлику од осталих "Мерцедесових" возила тог типа, која су прављена у Синделфингену, овај бус је направљен у фабрици у Манхајму.

У аутобус је уграђивано 29 "регуларних" седишта и седам помоћних на средини аутобуса која су се монтирала по потреби, баш као и седиште покрај возача.

Уграђивао се мотор „ОМ 312 дизел“, са шест цилиндара од 4,2 литра који је испоручивао 90 "коња". Мењач од пет брзина омогућавао је максималну брзину - 82 километра на час!

Са разним побољшањима ("пулман шасија") од децембра 1949. наредних шест година, колико се производио овај модел, са производних трака у Манхајму сишло је 6.049 аутобуса.

"ПРОШЕТАО" ДО ПУЛЕ

Аутобус је све ове године стајао у дворишту филмске куће, али је повремено био коришћен и за неке промоције.

- Чак је био одвезен у Пулу и постављен испред Арене када смо славили шездесету годишњицу "Јадран филма". Људи су одушевљено долазили да га гледају, јер се сви сећају филма.

ДУШАН КОВАЧЕВИЋ: ЗЛОУПОТРЕБА ТУЂЕГ РАДА И АУТОРСКИХ ПРАВА

Душан Ковачевић, сценарист "најбољег српског филма свих времена", каже за "Новости" да са њим из "Јадран филма" нико није ни контактирао, нити га обавестио о новом пројекту:

- Кад ми се јави неко из региона, или из иностранства и каже да је гледао филм "Ко то тамо пева", мој први осећај је мучнина, зато што знам да га је некакав страни или домаћи лопов продао неком дистрибутеру, јер се ауторска права овде никада нису поштовала. Кад видим ресторане "Ко то тамо пева", а свуда их има по Србији, или кафиће и клубове "Балкански шпијун", "Маратонци", у којима су изложене чак и фотографије из филмова, онда се увек изнова питам с којим правом неко крчми и продаје туђи рад. Не уметност, него рад, а кад се краде рад, онда је то лоповлук.

Како истиче Ковачевић, да није његовог сценарија "Ко то тамо пева", сада би аутобус био крнтија, и никоме не би пало на памет да га рестаурира:

- Да ли би због онога што сада ради "Јадран филм" требало да будем срећан? Немам никакав осећај задовољства што се злоупотребљава рад многих људи који су учествовали у овом филму, од глумаца, редитеља, композитора, до сценографа који је учинио да овај аутобус постане култни део филма, али и симбол једне бивше земље. Наравно, не желим да он заврши као у филму, али да је деведесетих година кренуо по бившој Југославији, и то је могло да се деси. Не говорим ово због тога што очекујем било шта, било коју врсту материјалне накнаде од "Јадран филма", него због осећања свих људи који су овде деценијама снимали филмове, и којима су закони комунизма и социјализма успели да одузму сва ауторска права. Данас је ситуација застрашујућа - уметност је прешла у руке трговаца, и она сада подлеже законима трговине. Као да се ради о нечему што се није стварало с циљем да буде уметничко дело, него као нешто што ће послужити другој сврси, нечијем богаћењу и интересу. Филм "Ко то тамо пева" нема више где да се приказује, јер у Београду и Србији више нема домаћих биоскопа, али ће аутобус из филма да путује по бившој Југославији. Ако већ публика не може да га види у биоскопу, може да га види на друму. А ја ћу размислити да ли ћу се провозати - ако ми из "Јадран филма" понуде карту за овај аутобус, можда ће то бити надокнада за ових тридесет пет година коришћења мог рада, да мало путујем и видим лепоте бивше Југославије - истиче Ковачевић.

Р. Р.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (10)

Djekna

03.06.2015. 18:55

A cirilica na autobusu? Ili ce je Hrvati prefarbati, ili ce kamenovati autobus negde na nekoj na ulici.

Branko

03.06.2015. 19:43

Lepo bi bilo da legenda od autobusa "dođe" u neku filmo/kino- teku/muzej šta li/?/ i tamo ostane dok je "vjeka i vjekova".

Марко

04.06.2015. 09:03

Што да префарбају или каменују ћирилицу? А да, труде се да покажу да нису Срби, боли их истина.

Петар

04.06.2015. 11:50

Реко да не коментаришем ћирилицу јер смо то већ апсолвирали али да се мало осврнем на горку нам истину а то је да они њихов Јадран филм чувају и како господин каже негују предмете док ми нашу Авалу продадосмо за шаку центи.

Aleksa

05.06.2015. 00:10

Mozda treba napomeniti da motor ovog autobusa ne radi na principu sagorevanja goriva nego usisavanjem gasova koji nastaju lozenjem drva u peci koja se nalazi u kabini autobusa. Nemci taj princip zovu Holzvergaser a koristio se tih godina cesto u kamionima.

Bojan

05.06.2015. 10:43

Slican Autobus, postoji u Knicu, kod Cacka! pored glavnog puta jednog domacinstva. Znaci da su ista generacija pa bi mogli ovi "nasi" da se malo vise angazuju i ozive Bus za izlete....

Prvi automobil konstruirao je Karl Benz 1886.

31.01.2019. 19:03

Sa kojim pravom neko krčmi i uzima rad Mercedesovih radnika i prava Benca? Prodali su ga? Pa jel ga Kovačević kupio? Nije? Pa šta oće onda? Jel platio Krstićima za korištenje i zloupotrebu njihovog prezimena? .. 'autorska prava' = licemerje na 3