ЧУВЕНА "Сутјеска", једна од четири локомотиве Титовог "Плавог воза" поново је на шинама! После вишемесечне реконструкције, краљевачки железнички мајстори вратили су јој стари сјај. Сада је поново иста као у доба када је возила маршала. Плава, сјајна, са бројем "666 003" по којем је некада била препознатљива. Остале три локомотиве - "Динара - 001" , "Козара - 002" и "Неретва - 004", нажалост, још чекају обнову и нови ред вожње.

"Сутјеска" је већ укључена у редован железнички саобраћај. Већ је одрадила своје прве "туре" од Мале Крсне до Пожаревца... Бруји према Мајданпеку и Бору.

Међутим, док је својевремено, у првом сјају, тек пристигла фришка из "Џенерал моторса", превозила друга Тита и његове сараднике и госте, данас је ангажована у теретном саобраћају.

- Комплетна поправка плаве локомотиве обављена је за само пет месеци, што је велики подвиг краљевачких железничара - кажу у "Железницама Србије". - До сада није била пракса да секција која нема и не одржава одређену серију реконструише локомотиве, али су је мајстори из Секције за одржавање средстава Краљево, урадили врхунски. Осим тога, поправљали су је уз редован посао одржавања возова.

Како кажу, Краљевчани су успели да осим уобичајених оправки, ураде и додатне послове који побољшавају услове рада машиновођа. Реконструисано је и грејање.

- Додата је још по једна електрична грејалица, која је комплетно производ радника краљевачке секције, у сваку управљачницу - кажу у "Железницама". - Урађен је и нови дупли под у управљачницама, а седишта машиновођа су комплетно ремонтована, па су много удобнија. "Нашминкана" је и унутрашњост, а сада је не само лепша, него и комфорнија. Краљевчани су успели и да ремонтују турбокомпресор за прехрањивање дизел мотора, јер је постојећи био потпуно уништен када је у њега својевремено продрла вода. Корозија је успела да потпуно уништи поједине његове делове.

"Сутјеска", са још три "дизелашице" направљена је специјално за "Плави воз" 1978. године у "Џенерал моторсу".

- Јединствене су по томе што чувени амерички "Џенерал моторс" до тада никада није радио шестосовинске локомотиве по наруџбини за друге земље - каже Милена Милићевић, кустос Железничког музеја у Београду. - Оне су специјално прављене да би вукле "Плави воз". Иначе, претходно овај специјални воз вукле су три дизелхидрауличне локомотиве "Сутјеска", "Козара" и "Динара", произведене 1957. године у Немачкој, такође специјално за "Плави воз". Радиле су до 1978. када их смењују нове америчке. Серији 666, тад се придружује и четврта локомотива "Неретва".

Маршала су возиле само две године. Баш је "Сутјеска", у пару са "Неретвом", вукла "Плави воз" који је превозио посмртне остатке Јосипа Броза из Љубљане за Београд. После његове смрти наставиле су да возе тадашње највише државно руководство СФРЈ. Временом су се користиле све мање, а са "Плавог воза" потпуно се "повлаче" 1989. године. Две године касније преузима их ЖТП и користи у редовном саобраћају. Дотукло их је што су годинама уназад све четири локомотиве вукле теретне вагоне. Зато од 2010. године више нису коришћене.

Три локомотиве серије 761 из 1957. године труну у Топчидеру

- Једино је "Сутјеска" имала сачуване готово све аутентичне делове и било је најлакше да се обнови - каже Милићевићева.

- Остале три у лошем су стању, недостаје најмање 20 одсто делова да би барем наоко личиле на некадашње.

"Козара" после пређеник око 100.000 километара "дрема" на ранжирној станици у Макишу, а "Динара" и "Неретва" су на Железничкој станици у Пожаревцу.

Парна локомотива “Плавог воза” која данас стоји испред Главне железничке станице у Београду

ПАРНЕ,ДИЗЕЛ,ПА ЕЛЕКТРИЧНЕ

ОД 1947. године до 1957. године, специјални воз су вукле три парне локомотиве, које нису имале имена. Потом их смењују чувене дизел хидрауличне, препознатљивих имена до 1978. године када се купују нове четири из Америке - дизел-електричне. Вагони су грађени углавном у "Гоши" у Смедеревској Паланци и фабрици "Борис Кидрич" у Марибору. Парне локомотиве сада су музејски експонати и чувају се у Београду, Загребу и Љубљани. Дизел-хидрауличне смештене су поред гараже "Плавог воза" у Топчидеру и у прилично су јадном стању.

ВОЗИЛА И ТИТА И СЛОБУ

"СУТЈЕСКА" је позната и по томе што је 5. маја 1980. године из Љубљане до Београда, заједно са "Неретвом", превезла посмртне остатке Јосипа Броза. Воз је из Љубљане кренуо у 8.20 а у Београд стигао у 17 часова, са паузом у Загребу. Осим тога, ова локомотива била је на челу композиције која је одвезла Слободана Милошевића на Газиместан 28. јуна 1989. године.

"Сутјеска" снимљена 5. маја 1980. године, када је последњи пут возила маршала Фото Железнички музеј

ПРОШЛИ ЈЕФТИНО

- Укупни трошкови инвестиционе оправке локомотиве 666-003, односно "Сутјеске" износили су око 33.000 евра, не рачунајући трошкове радне снаге, јер је оправка рађена уз редован посао за који радници већ добијају плату - кажу у "Железницама". - То је огромна уштеда када се упореди са инвестиционом оправком оваквог ранга, која код познатих ремонтера кошта у просеку око 500.000 долара.