СУДБИНА храста, старог више од шест векова, који се нашао на траси ауто-пута Београд - Прељина, на Коридору 11, у месту Савинац, недалеко од Горњег Милановца, и даље је неизвесна. Радови на овом делу ауто-пута теку споро, а на месту где се налази овај зелени горостас, висок више од 40 метара, они су потпуно заустављени, и будућа траса буквално је прекинута и лево и десно од храста по око 200 метара.

Мештани Савинца, који ово дрво називају - светим, јер се на њему налази црквени запис, причају да од како је прошле године почела прича о могућој сечи храста, дрво се још више разгранало и његова крошња постала бујнија.

- Долазили су некакви стручњаци, који су тврдили да ће се храст ускоро осушити. То се, међутим, није догодило. Ево, погледајте како је озеленео и раширио се, као да пркоси свима који су хтели да га уклоне - испричали су нам житељи овог места. - Чули смо приче да су покушавали да га на силу сасуше тако што су га поливали сланом водом. Ништа није вредело, он и даље стоји и одолева сваком злу.

Бојан Миловановић, из Еколошке организације „ГМ Оптимист“ из Горњег Милановца, који је први покренуо акцију спасавања овог дрвета, чији обим стабла прелази седам и по метара, и који представља праву природну реткост не само у Србији, наслућује да су храсту дани одбројани.

- Јасно је да је решење већ донето, али јавност ништа не зна о томе, па се може претпоставити да су решили да га уклоне - казао је Бојан. - Једини ко је коментарисао ову тему и давао, очигледно лажна обећања био је министар Велимир Илић, а он је сада потпуно скрајнут из политичког живота. Ово је само показатељ колико је тема животне средине битна у нашој земљи, а то доказује и тренутно стање и оцене које о овом питању стижу од Европске комисије. Чак се ни ресорно министарство не бави животном средином...

Министар Илић, да подсетимо, лане је давао разна обећања, и то прво да ће храст бити пресађен, али када је стручна јавност одговорила да се то мери са немогућим, онда је казао да ће траса ауто-пута бити измењена, а храст остати нетакнут. Оно што је на терену евидентно је да су недалеко од храста постављени стубови који ће бити потпора будућем ауто-путу, што би могло да значи да ће, ипак, храст бити уклоњен.

О судбини храста покушали смо да нешто више дознамо од ЈП „Коридори Србије“, али нису нас удостојили да одговоре на три једноставна питања, која се искључиво тичу решења о будућој траси ауто-пута у овом делу Коридора 11. Речено нам је да је надлежни руководилац на терену, али пошто смо инсистирали да после четири дана коначно добијемо одговоре, спустили су нам слушалицу.

Према незваничним сазнањима, пројектанти истичу да је технички изводљиво да траса буде измењена, али је питање како ће се решити експропријација, пошто је, уколико дође до измештања пута, потребно откупити нову земљу. Поред тога, на свим другим местима на овој деоници радови напредују, а једино се и даље не решава потез око старог храста, што извођачима представља велики проблем.


САЧУВАТИ

Из Института за шумарство стизале су препоруке да би храст требало сачувати као природну реткост не само у Србији, већ и у свету. Запослени у Институту су давали предлог да траке у једном смеру пролазе тридесетак метара изнад, а у другом правцу испод храста, који би тако постао и туристичка атракција.

Став Завода за заштиту природе Србије је да стабло храста у Савинцу треба сачувати, због његових природних вредности и културолошког значаја, будући да је реч о стаблу велике старости које је уједно и „запис“.