ЈОШ је чувени амерички генерал Џон Першинг у Тексасу био задужен за безбедност дуж америчко-мексичке границе, када је, почетком 1917. године, потписао наредбу да се 10 војних камиона „пакард“, модел Е, отпреме у Француску а, потом, српским снагама на Солунском фронту.

После завршетка Великог рата, један од тих камиона, иначе произведен 1913. године, доспео је до Лапова, „преживео“ и Други светски рат, а онда завршио у блатњавој сеоској шуми. Кроз маску са „пакардове“ предње стране већ је годинама расло повелико дрво када је, пре десет година, до Саита Саве Хаџића, београдског аутомеханичара и познатог рестауратора старих аутомобила (олдтајмера), стигао глас да је „стари камион на издисају“.

- Кад смо га извлачили, знали смо само да је од пре Другог светског рата - прича Саша Хаџић (44), Саитов син. - Тек после његовог проучавања, из Удружења историчара аутомобила и Музеја аутомобила у Београду сазнали смо „пакардову“ историју. Онда је отац одлучио да га потпуно обнови, а за проналажење оригиналних делова требало је много времена и стрпљења. Пошто је био мало нарушеног здравља, тата је често говорио: „Само да га завршим и једне недеље провозам од Славије до Калемегдана, па могу да умрем“. Готово да је тако и било. Остало је да се „пакарду“ уради још церада, када је отац, 24. маја, преминуо.

“ФИЋА“ ЗА ДЕЛОВЕ “ПАКАРДА“ ПОШТО је Хаџићев војни камион најстарији „Пакардов“ сачуван у свету, причу о њему пише и амерички специјализовани часопис „Пакард панорама“ у актуелном, јулском броју. - О нашем камиону сазнали су од господина Дејва Локарда из Јорк Спрингса у Пенсилванији, који нам је помогао да нађемо већину оригиналних делова за рестаурацију. Као знак захвалности ми смо му послали обновљеног црвеног „фићу“, модел 750 из 1978. године, који ће на скуповима рестауратора аутомобила у Америци бити права атракција - верује Саша Хаџић.

Ипак, каже Саша, доживео је његову претпремијеру. Камион на коме пише: „Модел Е, учесник Солунског фронта“, Саит је почетком априла приказао на изложби Удружења историчара аутомобила, одржаној на Саобраћајном факултету у Београду. Тада је добио и две награде, последње у животу: за најстарији камион и за најбољу рестаурацију. Тако добро смо га обновили да га је упалио на пола круга курбле, много брже и лакше него мотоцикл.

- Ових дана у радионици завршавамо рестаурацију још једног учесника Првог светског рата, „Аудијевог“ камиона из 1910. године. Сазнали смо да је био „бранилац Београда“, али је завршио у Великој Морави. Иако незавршен, сада изгледа неупоредиво боље него када смо га извукли из реке, у стању које тату није одвратило од намере да га оспособи и врати на дрвене точкове - прича наш саговорник о једином преосталом примерку овог камиона у свету и подсећа да је „ауди“ постојао много пре уједињења четири немачка произвођача аутомобила у „Аутоунион“ односно данашњи „Ауди АГ“.

Због овог камиона, сазнајемо од Саше, у Београд су долазили представници „Аудија“ из Немачке. Чак о њему снимају и документарни филм, преговарају да камион откупе, али власници не намеравју да га продају... Кажу да новчаница за коју би га продали још није одштампана.

У Хаџићевим трима гаражема на Петловом брду „скривају“ се десетине аутомобила. Стари модели „мерцедеса“, „бентлија“, „јагуара“, „ситроена“, понеки „доџ“... Некима су већ „вратили живот“, друге обнова тек очекује.

- Мене је отац одавно „увукао“ у ове воде, а верујем да ће нашим стопама кренути бар један од тројице мојих синова. За протекле две и по деценије, у нашим радионицама „васкрсло“ је педесетак олдтајмера, а мене и синове очекује још много посла. Да би рестаурација била добра потребно је барем годину и по рада, али и претходно проналажење оригиналних делова, јер се без њих вредност старог возила поништава. А нема лепшег осећаја него кад старом возилу „удахнете душу“ - прича Саша Хаџић и открива да их сада чека рестаурација „форда А“ из 1926. године који је припадао власнику крушевачке „Мериме“.

Ужурбано рестаурирају и „бубу“ кабриолет, модел 1303 за муштерију у Цириху, као и „мерцедес 220С“ који ће кренути пут Беча...

ТИТОВ КАБРИОЛЕТ

- ЗНАМ да отац никада не би отуђио Титов „пакард“ кабриолет из 1948. године. Тај аутомобил се види и на записима „Филмских новости“ у време када се на самиту несврстаних земаља у њему возила Индира Ганди. Отац га је пронашао у једној гаражи у Никшићу, рестаурирао и решио да га никада ником не прода. Ни по коју цену - открива Саша Хаџић.