Наш Ђурђевдан и Турци славе

Б. Хаджић

05. 05. 2013. у 20:58

На листи Унескове нематеријалне баштине могла би да се нађе једна од највећих српских слава. Прослављају га и у Румунији, Молдавији и Хрватској

ПО бројности је четврта слава у Србији, незванична је слава "Делија", навијача Црвене звезде, вероватно омиљена напредњацима који су после избора 6. маја прошле године преузели већи део колача у власти, Роми га прослављају кроз култ жртве јагњета и зову га Ерделези. Славе га и у Турској, Румунији, Молдавији, Хрватској...

А од следеће године Ђурђевдан ће бити на Унесковој реперзентативној листи нематеријалног културног наслеђа човечанства. Наша земља је прошле недеље заједно са земљама у региону, међународној институцији при Уједињеним нацијама послала предлог да се Ђурђевдан, као празник који славе православци, али и муслимани и католици, нађе на тој листи, а у истом пакету, али самостално, Унеску доставила материјал и историјску грађу крсне слава, као аутентичне светковине и празника који обележавају само - Срби.

Антроплог Марко Стојановић верује да ће провера послате документације у Унеско трајати до априла следеће године, а да ће одлука о номинацији Ђурђевдана дефинитивно бити донета у септембру 2014. године. На листи земаља које су се прикључиле номинацији налазе се Турска, Румунија, Хрватска, Македонија и Молдвија.

УНЕСКО: СРПСКИ ПРАЗНИК И ОБИЧАЈИ РЕГИОНАЛНА номинација Ђурђевдана, кажу у Етнографском музеју у Београду, допринеће подизању свести о значају културног наслеђа. - Унескова конвенција о очувању нематеријалног културног наслеђа који је Србија усвојила 2010. године, гарантује да ће неки наши традиционални обичаји везани за прославу Ђурђевдана за "вјек векова" остати уписани као - српски. А то су: древни обичај молитва на Старој планини, старо сточарско јело белмуж и туристичка манифестација "Молитва под Миджором" - кажу у Етнографском узеју.

- Ђурђевдан, слава светог Ђорђа, Хидрелез или пролећно славље је прослава која се 6. маја обележава у свим државама потписницима ове номинације - каже за "Новости" етнолог Етнографског музеја Душица Живковић. - Овај мултинацинални елемент нематеријалног наслеђа који долази из различитих култура и различитих географских средина има много сличности. У основи овог празника, било да га славе муслимани или хришћани је слављење пролећа, као и тежња да се кроз ритуале и церемоније које се практикују на тај дан обезбеди благостање, плодност и просперитет породице и заједнице.

У Србији је пролећни празник сачуван углавном као православни празник посвећен Светом Ђорђу, али слави га и католичко и муслиманско становништво у сточарским крајевима.

- Био он Ерделези или Ђурђевдан у питању је обичај сличан у свим традиционалним балканским заједницима који корене вуче још из античког доба - каже етнолог Душица Живковић.

Међу православним верницима главни обред у сеоским домаћинствима је истоветан као и код прослављања крсних слава. Припрема се славски колач који у цркви или у кући ломе свештеник или најстарији гост. У неким местима, подно планина, сачуван је обичај да колач ломи "планинка", односно изабрана жена богато окићина разним травкама. Она, према веровању, на тај начин представља дух природе и чувара прераде млека.

- На Старој планини очуван је вероватно најстарији ђурђевдански обичај. Колективна сеоска жртва која се назива заветна молитва, а која потиче из времена прехришћанске религије - каже Живковићева. - Обред се обавља у капелици где домаћин на жртву испред каменог крста у чијем је рељефу уклесан лик Светог Ђорђа приноси црно јагње. Тај чин назива се заветна молитва.

Вишевековна традиција прославе Ђурђевдана може се видети и на етно-фестивалу Ђурђевдански сусрети, који се од 2000. године одржава у општини Књажевац, у селима Вртовац и Балта Бериловац. Мештани и њихови гости 6. маја већ 13 година прослављају Ђурђевдан игром и песмом. Организују чобанске забавне игре међу којима је најпопуларније такмичење у припремању белмужа - старог сточарског сира.

СВЕЧАНО ЂУРЂЕВДАН је највећи празник код већине ромске популације. На овај дан, Роми славе крај зиме и почетак пролећа, а раније су, верни номадској традицији, покретали черге и полазили на пут. На овај дан облаче се свечано, једе се јагњетина, свирају се ромске песме...

Такође, у неким местима у близини планина очувало се обиље разноврсних обичаја и магијских радњи.

У тим селима, подсећа Душица Живковић, Ђурђевдан обредно почиње ритуалним брањем биља на такозвани Биљни петак, недељу дан пре празника. - Млади и жене одлазе у планину да беру цвеће и биље, од којих касније плету венце и њима украшавају куће, ограде, коње, младо жито и јагње. Ноћ пред 6. мај проводе уз ватру играјући и певајући.

У градовима Ђурђевдан се, такође, обележава као и већина крсних слава у градовима.. Одлажењем у цркву и гозбом у дому домаћина. Наравно, већина обичаја који се практикују у селима одавно су ишчезли у урбаним срединима.

ПЕСМА ИЗ ВОЗА СМРТИ

ПОСТОЈИ неколико верзија и веровања како је настала песма Ерделези, незванична химна овог празаника, коју је обрадом на српски језик популарном учинио Горан Бреговић. Према етнологу Душици Живковић, она је настала за време Другог светског рата.

- Настала је у возу смрти 1942. који је заробљене Роме и Србе превозио у Јасеновац - каже овај етнолог.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (24)

Sveti Georgije nije Hiderlez

05.05.2013. 21:27

Vaši vajni stručnjaci vređaju ne samo pravoslavne Srbe već i zdrav razum. Kako vam pade na pamet da servirate ovu globalističku priču baš na dan kad kako sami kažete četvrtina Srba slavi Svetog Georgija, Đorđa ili Đurđa, kao krsnu slavu?

Boro

06.05.2013. 00:30

Moji preci su mi ostavili slavu koju slavim kao Đurđevdan i ponosim se sa slavom.

Slavko

06.05.2013. 03:31

Ovo gore opisano je najgori moguci paganizam. Apsolutno nema veze sa Svetim Djordjem i proslavljanem Srpske Slave.Osim branja bilja, gluposti kao sto je prizivanje plodnosti, najveci oblik zaostalosti je gajenje obicaja krvnog zrtvovanja zivotinja.Mozda nekome ko cita to izgleda u redu ali da ste tamo kada se kolje jagnje koje skici, vristi, krv prsti na sve strane, ne bi vam uopste bilo smesno.Cemu uopste te krvne zrtve kada je Hristos ukinuo krvnu zrtvu i ustanovio beskrvnu zrtvu, hleb i vino?

naranca

06.05.2013. 12:17

@Slavko - @slavko.Eh hvala Bogu da naidje covek koji nesto zna.Ovi komi-antikomi mi ogadise hriscanstvo sa svojim lupetanjima

teo

06.05.2013. 05:40

Ako odete na sajt unesco-a i malo bolje analizirate sta su neke zemlje kandidovale i zastitile dodjete do zakljucka da su Hrvati u samom vrhu, ispred velikih nacija kao Kina, Italija, Britanija, Francuska, Japan,Rusija. ....!!!! Sustina je da novonacije napadno u potrazi za svojim identitetom kandiduju i "mrestenje sarana"...! Hrvati su zastitili i pesmu 'becarac', sinjsku alku ,srpsku igru iz vremena borbe sa Turcima itd... A Srbija cuti, kradu joj kulturu, jezik, teritorije...!

Slavko

06.05.2013. 09:59

@Rusi & Kinezi - Treba znati da naslov teksta nema veze sa stvarnoscu posto su Turci muslimani a Sveti Velikomucenik Georgije jedan od najvecih Pravoslavnih Svetitelja iz 3. veka kojeg medjutim slave i ostale hriscanske konfesije. Stoga izjava da su Srbi proslavu Svetog Georgija preuzeli od Turaka tj. muslimana koji se javljaju tek u kasnijim vekovima zvuci kao totalna glupost. Proslava Svetog Djordja je preuzeta od velike Vizantije. Hvala.

Walter Rado

06.05.2013. 09:09

Turci 'slave' Djurdjevdan! Huh? Zulumcari su ponovo okupirali Beogradski Pasaluk i naveliko islamiziraju Srpsku raju. Dahije (i.e. Srpska vlada) rasparcavaju ono malo sto je od Srbije ostalo. Tradicionalni nemacki saveznici i krvnici Srpskog naroda turci, su povratili ono sto su izgubili u Prvom i Drugom Srpskom Ustanku.

jovan

06.05.2013. 09:53

Tekst je potpuno u redu i Ederlezi je naziv za proslavu Djurdjevdana u upotrebi kod turskih Roma u Makedoniji. Citajte o tome u knjizi putopisa Rebeke Vest "Crno jagnje i sivi soko". U turskoj je takodje veliko postovanje prema Sv Georgiju i njegovom grobu u Lidiji. Kult Sv Georgija se jos u 4 veku siri od Palestine. Zastitnik je drzave Engleske i spanske pokrajine Katalonije.Pesma je makedonskih Roma, koju je Bregovic potpisao kao autor (!) za potrebe kusturicinog filma "Dom za vesanje".

?

06.05.2013. 15:27

@jovan - Kakvi makedonski Romi, pesma je nastala 42 na Djurdjevdan kao sto autor teksta navodi, u krcatim vagonima sa Srbima i Romima koji su kretali iz Sarajeva put Jasenovca.Pre nego sto nesto nazvrljas dobro razmisli, verujem da si samo hteo da ispadnes pametan!Poz

momcilo

06.05.2013. 10:35

Zrtva koju je sv. Djordje podneo za Hrista, cini ga postovanim cak i medju neprijateljima Nacalnika Zivota.

Djuro

06.05.2013. 10:50

E da nije Hrvata nista nebi bilo. I svetog Savu ce da prisvoje. Ali sta ces, ko nema svoje mora se tudjim sluziti, pocevsi od jezika i pisma pa na dalje.....

hriscanstvo i paganstvo

06.05.2013. 12:25

Trebalo bi pojasniti ovim "vernicima", da je to stari slovenski praznik kojim se slavi plodnost i koji se slucajno poklapa datumom sa praznikom koji Srbi nazivaju Djurdjevdan. Romi (a ne znam nijednog Ciganina koji prihvata taj naziv) pod uticajem starih Slovena uobicajili su to praznovanje na jednak nacin kao i muslimani. Ne slave Georgija nego plodnost zemlje, stoke i ljudi.

i tako to

06.05.2013. 18:48

Ta se ovi Srbi ,cim nesto nanjuse, odma' utrapavaju.Nedavno je i "sarma" jelo bila samo srpska hrana koju su posle svi u okolini preuzeli od njih. Djurdjev dan je samo dan , tj.6.maj dan kad se poklapaju vjerovanja slaven, pagan, pravoslavaca , krscana ,roma i ko zna koga sve sa tim danom i nista vise .Slavi se dolazak proljeca ,zivot i nista vise , kakve trice i kucine mi Srbi ,nase nije njihovo, vidi kako smo pametni i tako to.Bolesnici.

i tako to

06.05.2013. 18:50

@Walter Rado, jes vala eno i Delijama su dali i nametnuli ime Delije samo da bi ih kasnije lakse poTurcili.

jovan

06.05.2013. 20:02

Dragi prijatelju "?", ne mogu da shvatim da Romi iz Sarajeva , (ne znam odakle informacija da su bas iz Sarajeva?)koriste izraz Ederlezi koji je imanentan iskljucivo makedonskim Romima, jer je turska rec a ne romska. Dakle, bez namere da ispadnem pametan, pesmu za film je snimio Bregovic u skopskom romskom naselju "Suto Orizari", poznatijem kao "Sutka". Eto, radi pravilnog informisanja.

Leva ruka desni dzep

06.05.2013. 22:55

@Djuro , malo se edzukejshen, haha, videt ces da bez muslimanskih ili Turskih reci Srbi ne bi mogli uopste da se sporazumjevaju .

Walter Rado

07.05.2013. 07:47

@Leva ruka desni dzep - Jadni Djuro... Mislim da si zeleo da kazes 'education' sto se na Srpskom jeziku kaze 'obrazovanje' ili 'skolovanje' . Naravno, od skolovanog coveka kao sto si ti ne moze se ocekivati vise nego sto si uspeo da napises u tvom komentaru.

Logicka logika

07.05.2013. 12:09

Logika je uvek bila na nasoj strani.Dakle kad su nas Turci porobili oni su automatski prihvatili sve nase obicaje i navike.500 godina nije mali period da se neko moze odupreti(tada) nasem znanju , tehnologiji i kulturi.

Немања

06.05.2014. 21:04

@Logicka logika - Нисам сигуран да знаш о чему причаш.Као прво, ми смо преузели доста од Отоманске империје, одећа, речи.Таква одећа се више не носи али неке речи су остале и дан данас.Друго, нисмо били 500 година по Отоманском влашћу.Српска држава је пала 1459. године, а први Српски устанак који са којим почиње независност, (не потпуна) је био 1804. године.То је 345 година.Аман људи научите историју.И не разумем коју смо па то ми технологију имали у средњем веку!?

rale

08.02.2018. 12:19

moje tumacenje za proslavu durdzevdana.to nemoze biti proslava plodnosti,cak mi romi i neznamo zasto ga uopste slavimo.to je bio datum kada su se hajduci okupljali i odlazili u sumi,da bi se lakse sakrivali od turaka,i organizovali bunt i pobunu.poznato je da su otimali od bogatasa i delili sirotinji.paralelni praznik je mitrov dan,kada su se hajduci vracali iz sume,jer tada je vec uveliko lisce opalo i nemoguce je bilo sakrivati se po sumama.mislim da je to verodostojno tumacenje