Дуални модел чини 10 одсто целокупног средњег стручног образовања у Србији, а од септембра 2019. године, по том моделу се школује укупно 6.100 ученика у 48 градова и општина, истакнуто је у Привредној комори Србије на скупу организованом у оквиру "Недеље дуалног образовања". У Србији је регистровано око 800 компанија које су укључене у дуални систем образовања, од чега је 80 одсто домаћих компанија, међу којима су мала и средња предузећа, изјавио је Марко Чадеж, председник Привредне коморе Србије.

Привредна комора Србије, у оквиру "Недеље дуалног образовања" од 21. до 25. октобра 2019, организовала је "Караван дуалног образовања", са циљем размене искустава и промоције примера добре праксе након почетка пуне примене Закона о дуалном образовању. Одржана je панел дискусија и организован обилазак три компаније које су подржале увођење дуалног образовања у формални систем - Dm drogeriemarkt, Gebruder Weiss и "Konelek. Уочи "Каравана", Марка Чадежа, председника ПКС, и Урсулу Рејнолд, председницу Савета за дуално образовање Швајцарске, примио је председник Србије Александар Вучић, дајући пуну подршку активностима на увођењу и развоју дуалног образовног модела. Како је на састанку са председником Вучићем прецизирано, Привредна комора Србије ће у децембру организовати велику конференцију, са око 1.000 компанија учесница, посвећену предностима дуалног образовања кадрова према потребама привреде и тржишта рада.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
И Европа даје новац за српска вина

- У почетку примене дуалног образовања, половина компанија су биле домаће, а половина стране, а сада је 80 одсто домаћих - рекао је Чадеж након обиласка компаније Dm drogeriemarkt у Београду, једне од првих компанија које су у Србији подржале систем дуалног образовања.

Чадеж је похвалио државне институције за увођење дуалног модела образовања, као и одлуку да се тај вид школовања прошири на високо образовање.

- То је била једна од жеља привредника. Имали смо реакције компанија много пре него што је донет Закон о увођењу дуалног образовања у високо образовање. Тражиле су да рад универзитета буде што више повезан са њиховим потребама - указао је председник ПКС.

Чадеж је истакао да су у ПКС посебно поносни на профил трговца који је урађен у сарадњи са Аустријском привредном комором и Трговачком школом. Посебно је указао на чињеницу да они ученици који се школују по дуалном моделу добијају знање применљиво у било ком радном окружењу, као и да је искуство које се тако добије током праксе од ментора - непроцењиво.

Дуални модел подразумева средње стручно образовање у оквиру кога ученици стичу неопходно знање и вештине у школи и компанији. У компанијама усвајају практично и применљиво знање у реалном радном окружењу, а након завршетка школовања по дуалном моделу ученик може да се запосли код послодавца, покрене сопствени посао, а има могућност и да настави школовање.

Директорка компаније Dm drogeriemarkt у Србији и Македонији Весна Стојановић каже да та компанија данас има 26 ученика на обуци - 22 у трговини и четири у логистици и шпедицији.

Анђела Станимировић је из прве генерације ђака који су завршили обуку и у јуну је добила посао у овој компанији. Позвала је средњошколце да пробају такав начин школовања, јер је њој, како је истакла, помогао да стекне радне навике и да се боље упозна с производима које продаје.

- Рођена сам 2001. године, завршила сам средњу трговачку школу и прва сам генерација која је завршила школовање по дуалном моделу. Почела сам да радим одмах по завршетку школовања, и то управо у овој продавници коју сте данас посетили - каже Анђела Станимировић, и напомиње да јој је дуално образовање омогућило стицање радног искуства и радних навика.

Могућност стицања знања и вештина у реалном радом окружењу ученицима је пружила и компанија Gebruder Weiss. Ова компанија већ трећој генерацији будућих техничара за логистику и шпедицију пружа могућност стицања знања и вештина по дуалном моделу образовања. У овој компанији је распоређено укупно 17 ученика, од којих шесторо у текућој школској години.

- Дуално образовање је основа развоја добрих кадрова за сектор услуга. Млади људи у овој компанији могу да стекну практична знања и искуства с којима имају могућности да одмах да буду радно ангажовани - навео је извршни директор компаније Волфрам Зенгер-Вајс, и нагласио да је компанија један од пионира на тржишту Србије са својим дуалним образовањем у логистици.

Домаћа компанија "Конелек" већ другу годину подржава дуално образовање у области машинства. Ово успешно српско предузеће се бави израдом алата за одржавање и поправку путничких авиона и млазних мотора у ланцу добављача фирми "Ербас", "Ролс-Ројс", "Џенерал електрик", "Боинг" и других, и до сада је испоручила око 29.000 алата само за одржавање авиона фабрике "Ербас".

- Бравар-заваривач и индустријски механичар су образовни профили дефицитарни у овој фирми, која је обезбедила три места за стицање практичних знања и вештина за ученике који се школују по дуалном моделу образовања у оквиру наведених образовних профила - истакао је Андрија Екмеџић, оснивач и директор "Конелека".


САРАДЊА

Руководилац Центра за едукацију, дуално образовање и образоване политике ПКС Мирјана Ковачевић истакла је да је дуални модел образовања у Србији развијен уз подршку Аустрије, Немачке и Швајцарске, а нарочито уз подршку Немачке развојне сарадње (ГИЗ), Аустријске привредне коморе и Немачко-српске привредне коморе.


АЛАТИ ЗА ПОПРАВКУ АВИОНА

Андрија Екмеџић, доктор машинства, власник је фирме "Конелек" из Батајнице. Он је, са братом, представник друге генерације која управља предузећем основаним у прошлом веку - 1986. Фирма данас прави алате за поправку путничких авиона и млазних мотора.

- Провео сам осам година у иностранству, радио у фирми "Eрбaс", стекао искуство и знања и упознао људе који су ми омогућили да направим овај искорак - каже Екмеџић, чија фирма већ другу годину заредом омогућава праксу ђацима из Техничке школе "Змај" Нови Београд.

На питање да ли постоји шанса да неко од ученика који су у "Конелеку" на пракси ту и остане да ради, Екмеџић одговара:

- Наравно, то нам је и циљ.


ПОШТОВАЊЕ СТАРИЈИХ

ДВА ученика Техничке школе "Змај" са Новог Београда су на пракси у домаћој породичној компанији "Конелек" у Батајници.

Јован Старовлах, који у школи "Змај" учи за бравара-заваривача, каже да је већ месец и по на пракси и да му се свиђа што својим рукама може да уради оно што је замислио у својој глави. Његов колега из школе Асим Бериша кратко је прокоментарисао:

- Свиђа ми се то што имам слободу на раду, као и поштовање старијих према нама млађима.




ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Српски трансформатори на европском путу

ОБРАЗОВАЊЕ ДА ПРАТИ ПРИВРЕДУ

УЧЕНИЦИ који учествују у дуалном образовању током рада добијају знања која су уобичајена у било ком радном окружењу у свету. Овако како ради Dm drogeriemarkt у Србији, тако функционише и малопродаја и велепродаја и у Америци, Немачкој, Русији... Методи и стандарди пословања су на највишем светском нивоу. И то је оно што добијају деца током дугалног образовања - истакао је Марко Чадеж, председник ПКС. - После дуалног школовања, пред њима је избор да ли ће остати у тој компанији, отићи у неку другу, да ли ће отворити свој бизнис или студирати - све су то расположиве могућности. А оно што нема цену, то је искуство које добијете од ментора и компаније.

Када је реч о увођењу дуалног образовања у високо образовање, Чадеж истиче да су саме компаније још пре закона којим је то омогућено захтевале да што више факултета и високошколских установа буде повезано са потребама привреде.

- Ту је можда и лакша ситуација у односу на средње школе, јер је реч о пунолетним младим људима, који сами много лакше ступају у радни однос. Нама је било битно да олакшамо образовном систему: морамо да имамо наставни програм који одговара ономе што ћете сутра радити. Ако се ради о вештачкој интелигенцији, машинском учењу, програмирању и слично, то не можете без привреде која даје стандарде у тој области, нераздвојиво је - истиче Чадеж, и додаје да би требало убрзати доношење подзаконских аката из те области.


БРЗО СЕ ПРОНАШЛИ

Милица Комендић трећа је година у Саобраћајно-техничкој школи у Земуну.

- Ја сам техничар за логистику и шпедицију. Ово ми је друга година код "Гебрудер вајса" на пракси. Веома ми се допада рад овде, јер сам се одмах пронашла транспорту и већ имам идеје о томе како ћу даље наставити своје школовање.

Њен колега из исте школе Никола Лазовић такође је задовољан праксом у овој компанији.

- Веома је добро то што имамо могућност да видимо како све то функционише у пракси, како се ради у приватној компанији, каква су правила пословања... - каже Никола, и додаје да се и он "пронашао" у бранши транспорта.