ДРУГИ међународни Сајам висококвалитетне хране Belgrade food show 2019, одржан у организацији Асоцијације за промоцију српске хране и уз подршку Привредне коморе Србије и УСАИД Пројекта за конкурентну привреду у "Белекспо центру", окупио је 115 произвођача, највише из Србије, уз присуство пет компанија из Босне и Херцеговине и по једног из Мађарске и Хрватске, што је сајму дало и регионални карактер.

Представници српске и регионалне прехрамбене индустрије приказали су страним купцима и домаћој публици своје главне адуте, а сајам је промовисао Србију као лидера у региону Југоисточне Европе у овој индустрији.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Имовину вреднују само обучени

Сабирајући утиске као организатор, Милош Пејчиновић, из Асоцијације за промоцију српске хране каже да посебно издваја иновативне производе излагача, где су традиционални укуси и рецептуре добили потпуно нове карактеристике увођењем додатних садржаја. Према његовим речима, посетиоци су изузетно позитивно реаговали на џемове са три укуса - шљива и мента, бундева и ђус, и боровница са додатком лаванде. Селекција козјих сирева са тартуфима, односно боровницом, изазвала је одушевљење екипе стручњака британског Института за квалитет укуса коју је предводио Алан Парксон, кувар и познато ТВ лице гастрономских канала.

- Истакнут је био и наступ произвођача здравог чипса од сушеног воћа и поврћа, јабука, шљива, целера и цвекле, као и домаћег органског леденог чаја и органског сока од зове. Сајам је показао знатан раст производње органске хране, што је добар знак, с обзиром на то да је тај сегмент прехране, који претпоставља одређену свест произвођача и потрошача, увелико распрострањен и развијен на европском и америчком тржишту - рекао је Пејчиновић.

Саветник председника Привредне коморе Србије за пољопривреду Вељко Јовановић каже да органској производњи треба дати могућност да се развије.

- Постоји прилика да стигнемо Европу и да се позиционирамо на једној ниши. Тај сектор је у Европи достигао невероватне размере - само у Немачкој вредност органског тржишта је 11 милијарди евра - рекао је Јовановић, наводећи да је извоз органских производа из Србије 20 милиона евра годишње, али да може да буде много већи.

Како наводи, потребно је да постоји озбиљна стратегија, која ће бити јавно-приватно партнерство, којом ће се пружити шанса произвођачима да оду корак даље. То би значило потпуно усаглашавање са легислативом ЕУ.

- Имали смо пуно производа са заштићеним географским пореклом, што је посебно важно због брендирања Србије као земље квалитетне хране, а нарочито су занимљиве нове врсте производа, попут веганских ћевапчића, који су заиста јединствени, спремљени од проклијалог жита, као и све прихваћенији хладно цеђени сокови или домаће ручно рађене чоколаде за конзумацију уз вина, где свака чоколада има сорту вина с којом се упарује. Ту је и чоколадирано воће које се показало као изузетан производ, а истакла се и слана карамела која је освојила европска признања на сајмовима, као и премијум чварци који су добили награду Међународног института за квалитет укуса у Бриселу - наводи Милош Пејчиновић.

Поред произвођача хране, запажену улогу на сајму су имали и произвођачи вина, и то пет домаћих винарија које су представиле вина од аутохтоних српских врста грожђа, попут прокупца или тамјанике. Поред многобројних предавача, у конференцијском делу Belgrade Food Show-a био је запажен наступ Александера Ђорђевића из Немачке, оснивача највеће онлајн платформе за продају премијум хране Foodist.de, који је српске предузетнике упознао са начинима на које произвођачи треба да се усмеравају како би развили онлајн продају или се појавили на познатим платформама.

Занимљив панел о органској производњи под називом "Органска производња - нови хоризонти српске пољопривреде", реализован је са компанијама "Нектар" и "Биопанон", које су направиле велики искорак из традиционалне производње у модерну и ушли у нишу употребе производа са заштићеним географским пореклом за свој асортиман.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Софтвер уместо папира и оловке

- Тај панел је показао да се органска производња у Србији развија и да је чак и реномирана компанија као што је "Нектар" направила искорак великим улагањем у органске засаде на југу Србије, чиме жели да мотивише многе пољопривреднике из Србије да се упусте у такву производњу и оснаже српску пољопривреду - истиче Милош Пејчиновић.


УЛОГА ПКС - СРБИЈА ЗЕМЉА ПРЕМИЈУМ ХРАНЕ

У оквиру сајма, Асоцијација је, уз велику подршку ПКС, организовала многобројне Б2Б састанке, што представља и највећу корист учешћа самих произвођача, јер им је омогућено да се сретну са дистрибутерима и купцима и остваре сарадњу. Кроз сајам је прошло више од 50 домаћих и страних великих купаца и, уз подршку ПКС, заказано је више од 200 пословних састанака.

С обзиром на истакнуту важност брендирања производа за њихов даљи пословних успех на тржиштима, посебно страним, на конференцијском делу сајма је одржан садржајан програм, уз посебно запажен наступ реномираног европског стручњака за национални брендинг Португалца Жозеа Фелипеа Тореса, који је помогао да се схвати на који начин је најбоље брендирати Србију као земљу премијум хране, а не само као земљу познату по роштиљу и прерађевинама.