БЕОГРАД - Потенцијале друштвене мреже "Фејсбук" политичари и странке у Србији, иако имају отворене странице и профиле, не користе довољно, а не ретко им служе само за једносмерну комуникацију са грађанима, рекла је данас Тањугу стратешки и комуникацијски планер Драгана Ђермановић.

"Странке у Србији користе нове медије на стари начин и нису спремне да искористе све потенцијале које Интернет доноси, а готово 80 одсто партија Фејсбук користи погрешно. То није добро за он лајн заједницу, јер је добила политичке саговорнике, али не на прави начин", сматра Ђермановић, која је и аутор "Стратегије за коришћење друштвених медија".

Политичке странке путем Интернета и Фејсбука треба да улазе у отворен дијалог са заинтересованим грађанима и покажу да су спремне да чују шта им се каже о ономе што они раде, сугерисала је она. Та могуцност интеракције, додала је Ђермановић, разликује нове медије од класичних и пружа могућности за другачије, модерније, облике комуницирања.

Иако је већина страница политичких партија редовно ажурирана, све подсећају једна на другу и садрже углавном основне информације о странкама и њеним лидерима, њихова појављивања у осталим медијима, фотографије са страначких догађаја, акције које предузимају... Међутим, постојање група, профила и страница на Фејсбуку није довољно за грађане који желе да комуницирају са својим представницима.

"Нове медије, који подразумевају неку интеракцију и динамику и доста транспарентан однос са корисником, странке користе на традиционалан, стари начин, тако што избацују информације, не укључујући се у дијалог. Штавише, ни не желе да чују шта су корисници њима рекли", рекла је Ђермановић Тањугу.

Она је, међутим, нагласила да је добро што су политичари схватили да 2.200.000 корисника Фејсбука у Србији није занемарљива бројка, а Тањугу су то потврдили потпредседница Нове Србије Дубравка Филиповски и портпарол Демократске странке Србије Петар Петковић.

"Нормално је да политика буде заступљена кроз Фејсбук, као најбројнију и најширу социјалну и друштвену мрежу на Интернету", рекао је Петковић и и додао да омладина ДСС води странице те партије, а он понекад користи лични профил да истакне значајне партијске активности.

И Филиповски користи лични профил за партијске активности, који ажурирају људи из странке.

"Немам ништа против коришћења Фејсбука као савременог начина комуницирања са бирачима и заинтересованим грађанима. Подсетићу вас да је Обама добио изборе захваљујући овој друштвеној мрези и доброј организацији", додала је она.

Ипак, тешко је утврдити колико су политичари заиста присутни у тој друштвеној заједници, јер неки имају и по више профила, од којих је, како тврде, већина лажна, па се на популарном "Фејсу" могу видети председник Србије Борис Тадић, лидери ПУПС Милан Кркобабић, ЛДП Чедомир Јовановић, напредњака Томислав Николић, ДСС-а Војислав Коштуница, НС-а Велимир Илић...

Ту су и министри полиције Ивица Дачић, одбране Драган Шутановац, просвете Жарко Обрадовић, рада и социјалне политике Расим Лјајић, телекомуникација Јасна Матић...

Ситуација са партијским страницама и групама још је "конфузнија" јер их отварају чланови, фанови, понекад и противници странака. Осим официјелних, све партије на најпосећенијој друштвеној мрежи имају и странице градских и општинских одбора, чији број расте из дана у дан.

Највише "љубитеља" међу домаћим политичарима има председник Србије - 43.775, а интересантан је податак да од њега више "лајкова" има некадашњи доживотни председник СФРЈ Јосип Броз Тито - 47.066.

Саговорници Тањуга сматрају да у информатичком добу Интернет представља пожељно и легитимно средство у промоцији политичких странака, убеђења и акција, а да ће се у будућности странке још више окренути Фејсбуку и његовим потенцијалима за шта је разлог и актуелна политичка ситуација.

"Пошто смо у предизборној години, извесно је да ће све политичке партије динамично користити Интернет за комуницирање, а то је нешто што Интернет заједница Србије, која сада броји већ готово половину становништва, и очекује", рекла је Ђермановић.