Региони - европски кошмар

Милослав РАЈКОВИЋ

24. 10. 2009. у 20:54

 Ни у једној од европских земаља регионализација није спонтан покрет, настао изнутра. Не треба потцењивати војвођанско аутономаштво. Будући свет без националних држава – говори за "Новости" академик др Милорад Екмечић

 
ИЗА захтева за већом аутономијом Војводине, створен је пројекат који претвара читаву земљу у сличне аутономне регије. У име демократије, политичким насиљем, ствара се историјска фрагментација државе српског народа. Због једне покрајине и мађарске мањине у њој цела се Србија разграђује.
Овако за "Новости" коментарише предлог новог статута Војводине и најављену "високу децентрализацију" земље историчар др Милорад Екмечић, аутор студије "Регионализам између слободе и новог насиља".
- Иако је пројекат регионализације данас најјаче и најакутније истакнут у Србији - истиче академик Екмечић - он је један општи европски кошмар. Мислим да ће и даље тај пројекат бити што је и досад био - споља увезени и споља спонзорисани напор да Србија постане модел реорганизације Европе на регионалној основи.

* Зашто сматрате да је то "општи европски кошмар"?
- Свака земља Европе има више или мање проблема са регионализацијом. Ни у једној од њих то није спонтани покрет настао изнутра, као процес дозревања демократије и њеног раста ка новим историјским висинама. Регионализација континента нигде неће успевати, али ће свуда бити присутна као трулеж који политички развој води у неком другом смеру. У Италији данас само 23 одсто народа пристаје на то.

* Где, када и у ком идеолошком оквиру је настала идеја Европе регија?
- Идеја европских регија настала је у оквиру католичке политичке идеологије и на тој општој основи у модерно време претворена у политичке покрете из различитих извора. Најстарији корен је у Италији средине 19. века, у конфликту присталица стварања унитарне националне државе с краљевском династијом на челу и заступника (кон)федерације италијанских покрајина под вођством папе. Ова друга Италија је требало да буде модел како се и Европа може ујединити преко националних регија. Ту идеју снажно је подржала папска енциклика Рерум новарум из 1891, објављена четрдесет година касније, из које је потекла социјална идеологија Католичке цркве у минулом столећу. Папа Јован Павле Други је у мају 1991. објавио дуго припреману енциклику Центесимо Анно (Стотину година) у којој је обновио све ове идеје, што на посредан начин говори о њеном значају на дужи рок, али акценат ставља на регије и регионализацију.
Оживљавање старог духа регионализације у Европи почело је и раније са расправама које је Карнегијева задужбина за мир завршила пројектом "Самоопредељење у новом светском поретку! 1990". Сви каснији актери око Косова и граница у Босни били су челници Карнегијеве задужбине (Олбрајтова, Холбрук, Абрамовиц, Шефер и други).

* У поменутој студији кажете да је Немачка "права домовина" идеологије данашњег регионализма?
- У великој дебати о будућности немачке националне државе 1984, један од најугледнијих историчара створио је тезу да је "нација мртва, живела регија" (Дие Натион ист тот. Ес лебе дие Регион). Та теза је постала застава нове науке о нацији као вештачкој творевини у историји. Заборављамо да су два политички, социјално и војно различита дела Немачке ипак постали једна целина. Истовремено, немачка влада финансира организације (ФУЕВ, ЕЗМ), институте и пројекте који се баве проблемима мањина (њиховом трансформацијом у "етничке заједнице") и подстичу унутрашње одвајање и територијалне аутономије у другим државама.

* У светлу ових концепција и пројеката на којим начелима би почивала нова архитектура Европе?
- Сви ови пројекти имају за циљ растакање старих суверених нација. У енциклици папе Војтиле (читао сам је на италијанском, оригинал је на латинском) формулисана су три основна принципа новог европског устројства - федеративност, супсидијарност, интегритет. Федерација се не односи на јединствену националну државу, већ на покрајинске етничке заједнице којима је културна сродност основни критеријум етничког идентитета. Председник Клинтон је 15. априла 1999. пред Америчким удружењем новинских издавача, објаснио зашто се залаже за Косово и ратује са Србима званичном америчком стратегијом да "се ми боримо против идеје да државност мора бити основана на етницитету". Ричард Холбрук је написао да је Дејтонским споразумом рушен систем створен у Версају 1919. Хоћу да кажем: расправе о регионализму нису дошле из нашег народа, него су дошле споља, као експеримент стварања будућег света без националних држава! Стаљин је једном Ђиласу рекао да свака велика сила има право да окупираним државама намеће свој концепт друштвене организације. Данашња Америка управо то ради.

* У предлогу Статута Војводине пише да је она "део Србије а уједно и европска регија".
- У својој последњој књизи "Дуго кретање између клања и орања" написао сам да је Војводина замишљена да буде један еврорегион, у заједници са још три жупаније југоисточне Мађарске и четири румунска округа. Тај регион би имао територију од 77.000 квадратних километара и 5.200.000 становника - дакле, више него Хрватска и можда Србија без Војводине. Читав пројекат води "Друштво југоисточне Европе" из Минхена, а финансира немачка влада. Циљ пројекта је да слични еврорегиони створе нову Европу. Војводина је, дакле, замишљена као "експериментално подручје нове интеграције", којом би се превазишла подела на јединствене и суверене националне државе.

* Академик Чедомир Попов је, такође за "Новости" изнео исто гледиште?
- Војводина би, у том случају, више зависила од Мађарске и Немачке него од Београда. Ако о овом питању ћутимо данас можемо убудуће очекивати веће бродоломе. Не сме се играти са судбином територија. Наши актуелни политичари нису уопште припремљени, да не кажемо квалификовани, да воде озбиљну државну политику.

* Шта регионализација Европе у основи значи?
- Ако се регије не оснивају на концепту да је нација заједница језика, дакле, на етничкој основи, него на идеји да је култура једне регије основа њене аутономије, то даље значи да би се једна Немачка са новоствореним регијама на континенту могла ујединити и контролисати више од 190 милиона становника у Средњој и југоисточној Европи и поново била велика сила.

* Ако се олако укида национално опредељење, мења се и поимање демократије?
- Државни секретар Хилари Клинтон недавно је на телевизији казала да демократија није само слободно бирање на изборима, него и слобода мањина, слобода штампе. Шта остаје од природног права човека на слободу, ако нација није природна појава у којој сваки грађанин учествује у владању? Слобода националних мањина, како је дефинишу Сједињене Државе, слобода штампе у условима када су готово све новине у Србији прешле у власништво западних милионера и корпорација, само су средства за дезинтеграцију државе, ако народ у њој не одлучује о политици коју влада води. Увек су велики ратови, са хладним ратом у том скупу, завршавали стварањем ауторитарних великих држава, кризама демократије и тенденцијама новог освајања света.

* Регионализам је код нас и почео са захтевом Брозових аутономаша?
- Не треба прецењивати политичку позадину војвођанског аутономаштва. Ради се о партијским групама појединаца који су добили министарске фотеље само због потребе Демократске странке да коалицијама осигура своју већину. А ради се и о снобизму доста интелектуалаца који не знају разликовати зрно од кукоља у ономе што се назива европска Србија. Расправа о регионализацији целе Србије почела је још 2001. Др Бранислав Стојанов је тада цртао мапу Србије са шест великих региона. Наши научници су на то брзо одговорили. Најзначајнија је студија Мирјане Стефановски "Разградња Србије" ("Хришћанска мисао", септембар 2001). Ненад Чанак је у "Новостима" (15. децембар 2008) писао о "пет аутономија у Србији", а "Политика" је 5. јуна ове године објавила мапу са седам региона за равномернији економски развој. Уследио је захтев политичара Рашке области да територија општина с муслиманском већином мора бити будући еврорегион. Нека нам помогне неко из васионе да наши политичари проговоре о стварима о којима нешто знају.


ВАТИКАНСКИ ЗАБРАН
* Волтер је још пре Француске револуције говорио о Европи као заједници сродних земаља?

- Волтер вели република. Мислио је да је источна граница Европе тачно по линији источне границе Пољске. Наполеон је говорио истим језиком. Источне границе Пољске сматрао је источним границама Европе. Невоља је у томе што, као ни Волтер, ни он није знао које су источне границе Пољске. Неки то не знају ни данас. Украјинско одвајање од Русије је на тој основи. Дух католичке нетолеранције отровао је главу знатног дела украјинске националне елите, а цела ће се криза тамо решавати бурно у оквиру неких будућих европских и светских невоља. Сада је Европа ватикански забран. Од 12 владара Европе који су у Мастрихту 1992. срушили Југославију, шесторо је било католичких.


ВЕЛИКА ПОВЕЛјА
* Одредба о Војводини као делу Србије и европској регији као да је преписана из Велике повеље народа и регија ФУЕВ?
- Магна царта генитум ет регионум коначни је програм Федералистичког савеза европских народних група (Фодералистисхе Унион Еуропаисцхен Волксгрупен) усвојен на конгресу у Будимпешти 1992. са циљем да у европским покрајинама развија свест покрајинског идентитета. Иза свега стоји идеја немачког "либералног империјализма" из 1918, као покрет за ослобођење угњетених европских држава и мањина, да се Немачка из пораза у два светска рата може ујединити са суседним покрајинама сродне културе и сачињавати заједницу нове велике силе од 190 милиона становника. До уласка у ЕУ, Аустрија је тај циљ претворила у стратешку основу постојања и помагала у његовом остварењу. Затим су то наставиле групе католичких клерикалаца (Ерхард Бусек, Арнолд Зупан) у уверењу да се Средња Европа може јавити и у Европској унији, а била би заједница покрајина сродне, средњоевропске културе, а не етничке подлоге. Зупан је објавио један пројекат, по коме би требало да се у покрајинама "изазове промена у главама људи", у државним установама пропагира вишејезичност, из уджбеника и медија потискује национализам; да се стварају "академије доброг суседства", уместо великих банака "националне штедионице". Црна Гора и Војводина су већ добиле овакве академије. Једино је Аустријска академија наука послала представника на скупштину "војвођанске академије наука".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (26)

neokolonijalizam

24.10.2009. 21:15

"Hajmo se ujediniti ali bez ujedinjavanja poreznog i socijalnog sustava. Hajde da se korisitimo zajedničku valutu ali da svako za brine za svoje nezaposlene i svoje penzionere", to je zapravo ono što poručuju evrounijati. Razbijanje nacionalnih država (ali bez preuzimanja odgovornosti i brige za stanovništvo) je zapravo NEOKOLONIJALZAM zapadnoevropskih država.

nemanja

24.10.2009. 21:47

Neke zemlje imaju federalno uredjenje,kao Nemacka,SAD,Velika Britanija,Belgija itd.neke su unitarne regionalnog karaktera poput Italije,Spanije,Francuske...itd. Srbija spada u te druge.ovom statutu je Vojvodini dat dobar stepen autonomije,ici dalje od toga znaci priblizavanje ka Cankovoj viziji.mislim da tako nesto ne nameravaju ni vladajuce stranke ni veci deo opozicije.Ne slazem se time sto neki traze autonomiju kao Vosa.u Italiji od 20 pokrajna samo 5 imaju statut autonomije zbog istoriskih razloga,isto kao i Vojvodina.ipak ima i toga da su u tim pokrajnama sve stranke lojalne prema drzavi ciji je taj region sastavni deo i postuju ustav,dok ovde u Srbiju LSV se uvek zalagao za projekat "Vojvodina republika"i samim tim sam dokazao da ovde u Srbiji neki projekti koj su za druge zemlje normalni,moraju se sprovoditi posebnom paznjom....(interesantno kako uvazen akademik opisuje autonomase.....ha ha )

hitlerizam

24.10.2009. 22:33

I nacisti su govorili o "ujedinjenoj Evropi" i "Evropi bez granica". Mnogi današnji evroskeptici se pozivaju upravo na nacistički evroentuzijazam. Nacisti jučer, evrounijati danas - isti ciljevi slična ideologija. Samo malo drugčija retorika.

Miomir Maksimcev

24.10.2009. 23:15

Ideja da se manjine upotrebe za ostvarenje spoljnopolitickih ciljeva nije nova. Georg fon Mende je bio na celu Hitlerovog Ostministerium-a i medju pet miliona sovjetskih ratnih zarobljenika uspeo da osnuje "Ostlegionen" od cak milion sovjetskih ratnih zarobljenika pripadnika sovjetskih manjina: Tatara, Turka, Gruzijaca, Azera i Jermena. Na nasim prostorima su isto ucinili favorizujuci katolicku manjinu pretvorivsi je u hrvatsku naciju, muslimansku manjinu pretvorivsi je u bosnjacku naciju, Albance, Madjare... Tvorci Novog svetskog poretka su preuzeli metod od Hitlera i manjinama pridodali i homoseksualce. O cemu se zapravo radi shvaticete kada procitate tekst koji je u Politici pre otprilike dve nedelje objavio jedan od organizatora "Parade ponosa" naslovljen "Manjine su vecina".

mix

25.10.2009. 01:28

Fantastican intervju Ekmecica. Temeljno, precizno, jednostavno. Konacno jedan intelektualni tekst u skoro mesecnoj oskudici iole icega ozbiljnog u svim medijima Srbije. Ekmecic navodi na razmisljanje o suverenitetu, naciji, evropskim zajednicima, federalizmu, integraciji i identitetu. Jednostavno govori o sukobu koncepata, ne ostajuci nemi posmatrac. Pravo uzivanje za citanje.

Okac

25.10.2009. 11:21

Armagedon je veoma blizu, sve je to "prirodan" put do kraja ove noćne more. Čitajte Otkrovenje.

milan

25.10.2009. 11:46

Hvala akademiku Miloradu Ekmecicu na datom intervju. Danas ,kada svetom vlada Veliki Brat i jednoumlje u medijima, retko moze da se cuje istina. A istina je da Novi Fasisticki Poredak u svetu nastavak Hitlerovog plana okupacije Istoka, ropska radana snaga i besplatna prirodna bogatstva, i uz pomoc Pete kolone cepanja slovenskih drzava, na provincije(regione) Svako ko ima mozak i oci vidi da su danasnje granice na prostoru EX-YU, one Hitlerove iz 1941.g.( Velika Albanija, NDH, kvislinzi u CG, Slovenija pripojena Trecem Rajhu…)

biljana

25.10.2009. 19:49

Још један доказ да је историја учитељица живота,али из ње Срби као народ нису очигледно извукли никакву поуку него ће се памети призвати тек онога момента када поново буду лупили главом у зид или слободу поново буду плаћали жртвовањем живота својих мужева и синова. Да ли неко може да помисли да нам у туђој кући (ма она била дворац) може бити боље него у властитом дому( макар он био колиба).Да ли смо свесни да уколико се одрекнемо своје вере,културе,традиције прошлости постајемо као биљка којој се отсече корење.Последице су очигледне. Да ли ћемо бити срећни уколико будемо материјално сигурни,а без националног идентитета,љубави,поштовања и слободе?

Stanislav Šarić

25.10.2009. 21:05

Posle čitanja ovog izvanrednog intervjua sa akademikom Ekmečićem, sa zebnom se pitam da li če čelni ljudi države Srbije pročitati ovaj za Srbiju apokaliptični tekst (ukoliko se usvoji statut Vojvodine i država regionalizuje), i ako ga pročitaju da li će izvući pouke, zrelo razmisliti i sačuvati državu. Ako se se Srbija regionalizuje a jedan od regiona bude Vojvodina, Srbija će sama sebi potpisati smrtnu presudu. Nestaće! Neće je više biti!

Петар

25.10.2009. 21:11

Некада нас је клерикални Вaтикан унијатио, а данас нас секуларизована Европа евроунијати. И једни и други нуде нам јединство са њима, само под условом да испунимо све њихове услове, који се у суштини своде на одрицање од себе самих и свога идентитета, свога вековног морала, своје части и својих светиња.

Michko

25.10.2009. 21:55

Regionalizacija nije bauk, i od nje ne treba bezati. Ali takodje, cilj regionalizacije ne treba da bude ostvarivanje nekih bolesnih nacinalnih projekata niti umnozavanje administracije. Naprotiv, treba da donese lakse funkcionisanje drzave i pravicniju raspodelu nacionalnog bogatstva. Zbog toga su prirodni regioni u Srbiji znatno manji: Srem, Banat, Backa, Macva, Tamnava, Branicevo, Sandzak (Raska), Timocka Krajina...regioni su sami sebe istorijski i geografski odredili. U takvim bi regionima svi bili srecni i napredni, a ne bi jedne dahije (Beogradske) zamenili drugim (Novosadskim, Niskim, Kragujevackim)

Miroslav Đukić

26.10.2009. 02:26

Sjajan tekst, koji razotkriva izvršioce, njihove motive i osobe i činioce koji im idu na ruku! Posebno mi je upala u oko Ekmečićeva konstatacija: "Naši aktuelni političari nisu uopšte pripremljeni, da ne kažemo kvalifikovani, da vode ozbiljnu državnu politiku." Gospodin Šarić se, zato, u komentaru s pravom pita: "da li će čelni ljudi države Srbije pročitati ovaj za Srbiju apokaliptični tekst ... i ako ga pročitaju da li će izvući pouke, zrelo razmisliti i sačuvati državu. " Ja se samo pitam: da li svi čelni ljudi u Srbiji znaju uopšte da čitaju ipišu!?

cudim se

26.10.2009. 02:54

Cude me ovi koji se "dive" Ekmecicu. Pa on je jedan od onih iz SANU koji su nas doveli do toga da ostanemo bez "drugog oka u glavi" - Crne Gore, a izgubimo i Kosovo. A sta sa preko 200 regija koliko ih u Evropi ima registrovanih? Pa i RS je jedna od njih jer to Ustav BH dozvoljava i radi toga smo mi kao drzava sklopili sporazum sa njima.Zanima me kako cemo reagovati kada Turska sklopi sporazum sa Federacijom i pocne u nju ulagayi kao mi i njihov Telekom i sl.

opet sanu

26.10.2009. 09:48

opet sanu po svome. devedesetih smo vec ratovali zbog ovakvih pametovanja o "ugrozenosti i vatikansko-islamisticko-germanskoj zaveri". dosta vise tih akademika zavada. "svi su protiv nas", "sve je zavera". daj da zivimo kao ostali normalni ljudi "zavedeni i ugrozeni" - citaj bogate zemlje

Милко

26.10.2009. 10:06

Који смо ми магарци! Зашто Европа не форсира регије, рецимо, у Хрватској ( Далмација, Славонија, Истра, Лика)? Комадање је зацртано само за Југославију и Србију. Ако ови војвођански политичари нису аутономаши и желе јединствену Србију, како се нису сетили да предложе, у том интересу, укидање аутономије? Зар није довољно јасно шта се дешава кад у једној држави имате републике и аутономије? Како се то предлагач регија није сетио да и Војводину подели на Бачку, Банат, Срем? Никада ми неће бити јасна толика сервилност наших политичара према америчким и европским бирократама!

Pa

26.10.2009. 13:02

kad mi slusali sta govore analiticari i istoricari daleko bi stigli... ko zna mozda bi vec do sad bili deo SAD!!! Kako jedan starac od "stotinu ljeta" zna sta se sprema za nas? Da nije deo masona? Jedan istoricar isti kao ovaj dekica je rekao da se planira rasparcavanje vojvodine, srem hrvatima, backa madjarima a banat rumunima... drugi je govorio o ponovnom stvaranju austrougrarske... mislim naslusali smo se s**** do sad dovoljno... niko ne moze da zna sta ce biti osim ovih na vrhu piramide. Istoricari su jedni veliki lazovi jer se istorija pisala kome je kako odgovaralo... to ste do sad mogli nauciti.

Borislav

26.10.2009. 17:12

Izvanredan tekst g. Ekmečića a protivargumenti? Kad nemaš argumentacije insinuiraj,imputiraj i lupetaj,to je poznato na ovim prostorima!

sst

26.10.2009. 22:19

Politicari bi morali da poslusaju pametne izjave pametnog coveka,da ih prihvate i ponasaju se u skladu sa njima zbog dobrobiti naseg naroda.Kakvi regioni?-Notorna budalastina!

Nostradamus

27.10.2009. 12:25

Cudno je to kada covek iznese svoje stavove o nekom problemu, a onda nam naglase da je on akademik. Znam to naglasvanje je potrebno kao potvrda svemu - da je to istina i samo istina. Jer kako moze biti gresaka u stavu jednog akademika?. Zivot nas na zalost uci necemu drugom. Svaki akademik je isto tako covek kao i svi ostali, a svaki covek pravi greske i ima licne zablude. Ako to nisu pogresni stavovi koji su ovde izneti, zasto su rezultati takvih stavova u poslednjih dvadesetak godina tako katastrofalni? Koliko znam nauka nije dogma i sama konstantno uci na svojim i tudjim greskama, pa se pitam zasto se tom postulatu ne zele povinovati i nasi akademici?. Pa i sam Einstein nije u svemu bio u pravu, ali je veliki zato sto je prihvatao svoje zablude i prilagodjavao se novim saznanjima. Ako covek ponavlja greske, to je onda pitanje inteligencije, a ne nacionalizma i odbrane sopstvenog naroda.

MiRa

27.10.2009. 16:00

@Nostradamus, iz tvog naglabanja smrdi netrpeljivost prema akademicima, iako uz mnogo truda lici samo na demagogiju zasnovanu na generalnim istinama kao sto je ona da niko nije savrsen. A sta ako je ova seda glava bas po ovom pitanju u pravu?

postar

27.10.2009. 19:51

Slazem se sa Nostradamusom. Pola nasih "akademika" nosi tu titulu jos iz doba komunizma, a znamo da je u to vreme najvaznija bila politicka podobnost a ne znanje-strucnost

Slobodan

27.10.2009. 21:13

"Neka nam pomogne neko iz vasione da naši političari progovore o stvarima o kojima nešto znaju" Проблем је што не знају ништа осим онога што им је западна пропагандна машина улила у главу.

Sinisa

30.10.2009. 01:13

Zaista, Nostradamuse! Da li cujete kako isprazno i tuzno zvuce proizvoljno izgovorene rijeci kojima bi da umanjite snagu i punocu misli, naseg uvazenog akademika! Zaludan vam je trud - nedozreo i paranoican. Da li je kod vas u pitanju kompleks ili ste placeni za ovo sto radite - ne znam, ali je sigurno, da znanje, iskustvo i mudrost, koju ova sijeda glava nosi, moze da bude od velike koristi i za vas, ukoliko je pazljivo slusate i ucite. I da je slijedite! Srecno!

Sarajka

30.10.2009. 17:00

Profesore, dragi Profesore, nekad ste nam drzali sjajna predavanja i ucili nas razmisljati, danas mi osvjezavate um. U ispravnost Vasih stavova sam sigurna samim tim sto Vas nema cesce u javnosti i sto smo uskraceni za istine, znanja i usmjerenja. Preplavlja nas talas bezvrijednosti na svim poljima, ujednacavanje se vrsi na najnizim stepenima, kad je mediokritet na vrhu, to je uspjeh, jer su vodje obicno ispod "medius". Oni koji naucise razmisljati su surovo pregazeni, jer vrijednost imaju podobni, sa stavom - "tako je gospodine".

Kibura

01.12.2009. 22:01

Nostradamus i postar Jedan bi da plagira slavnog proroka a drugi bi mozda bolje raznosio ljudima penzije.Tako bi mu se ljudi malo radovali ,a ovako su se upustili u vode u kojima se bas ne snalazi dobro.Ili je to plod njihove inferiornosti pred ljudima takvog intelekta kao sto su uvazeni profesor i akademici Srpske akademije.Kada vec imam slobodu da biram koga bi da slusam ili citam sigurno su to ljudi najvisih intelektualnih kvaliteta kao sto su nasi akademici a ne laprdanja isfrustiranih anonimusa skrivenih iza imena proroka i raznosaca penzija.Ili su i to nosili na pogresne adrese.