Др Џон С. Пембертон пре 133 године је креирао напитак за који није ни знао да ће променити свет - и постати најпопуларније пиће икад. Сок у боји карамеле испочетка се продавао "на чаше" у апотеци "Jacob'sPharmacy у Атланти.


Пиће је брзо привукло купце, а 1894. почело је да се флашира и дистрибуира. Када је пуштена у продају, Кока-Колаје садржавала и кокаин и кофеин. Кокаин је био добивен из листа коке, а кофеин из ораха коле, биљке чији плод обилује кофеином.


Будући да на енглеском ове речи почињу саЦ и К, по њима је Кока-Кола и добила име. Међутим, слово К променили су у Ц из маркетиншких разлога. За име Кока-Кола заслужан је Франк М. Робинсон, партнер Џона С. Пембертона.


Оригиналну копију формуле чували су 86 година у главном сефу банке СунТруст у Атланти. У децембру 2011. оригинална тајна формула премештена је у нови сеф који је изложен у музеју Свет Кока Коле у Атланти, али у металној кутији тако да га нико не може видети. То је и први пут од 1925. године да је кутија изашла из сефа. Дуго су кружиле приче о томе да пуни и прави рецепт КокаКоле зна само двоје људи на свету, ипак, јавност је сумњала како је реч и о делу маркетиншког мита.


И, да ли је формула заиста закључана у трезору? Апсолутно, пише Vintage News.


Постоје бројне препреке на путу потенцијалних крадљиваца, а прва је свакако трезор. Мада многобројни туристи сваке године обилазе КокаКола музеј, веомамали број људи може ући кроз врата трезора. Тај трезор је,заиста, опремљен најмодернијом технологијом која га чини непробојним, а налази се у комплексу од преко 8.000квадрата преко пута славне улице Бакер.


У музеју се, осим погледа у недоступни трезор, може уживати у дегустацијиразних напитака из фабрикеКока Коле, а како обухвата и малу пунионицу, туристи кући могу понетиоригинално паковањеКоле у малој стакленој бочици.


ПРОЧИТАЈТЕ И: Мистерија “вулкана на небу”: Призор међу облацима запањио мештане, интернетом круже теорије (ВИДЕО)


Јесу ли икада уклонили лишће коке?


У Пембертовој формули Кола садржи 142 грама кокаина из листа коке по галону сирупа, а 1891. Кандлер је смањио на десетину тог износа. Процењивало се да чаша Кока-Колесадржи девет милиграма кокаина. Из састава је уклоњен 1903. али не потпуно. Након 1904. фабрика је почела користити остатке из процеса екстракције кокаина из лишћа коке, тзв. потрошено лишће.


Од тада у Кока-Колу се додаје екстракт лишћа коке без кокаина. Он се извлачи из лишћа у погону фабрикеСтепан у Њу Џерсију, која је уједно једина компанија у САД-у овлаштена за тај посао.


Кад су променили рецепт дневно су примали 1.500 позива


Кока-Кола је годинама водила битку с новим Колама, пићима сличним овом.


Почетком 80-их Пепси је почео боље да се продаваје у супермаркетима. А на тестирањима укуса на слепо (блинд тест) потрошачи су оцењивали Пепси бољим од Кока-Коле. И зато су у Кока-Коли одлучили побољшати укус. Избацили су стару Колу и у пролеће1985. избацили нову, побољшану верзију пића, названу "New Coke". Стару Кока-Колу потпуно су избацили.


Реакције су биле страшне. Људи су били бесни, гневни, писали су писма, протестовали, жалили се да су им укинули успомене на детињство, да не могу замислити живот без праве Коле, новине су писале о овом феномену, а нова Кола је исмејана. Укупно 400.000 позива и писама стигло је у седиште фирме у Атланти, а на дан су примали по 1.500позива. Чак су запослили и психијатра да слуша позиве купаца и преноси своје професионално мишљење директорима. Он је изјавио да су неки људи причали о повлачењу Коле као о смрти блиског члана породице.


Водећи људи били су у потпуној дилеми. Људи су на блинд тестирањима пре лансирања радије изабрали нову Колу и кад су их питали да ли би радије пили њу или стару Колу већина их је рекла да би, али да би им требало времена да се навикну.


Купци су били подељени. Продаја Нове Коле постепено је расла, али било је купаца који су потпуно одустали од Коле, нису хтели да купују ни њу, ни нову Колу, а ни Пепси.


Директори су се бојали како ће реаговатимеђународно тржиште. Најбољи маркетиншки потез икад истовремено, огроман број људи, поготово на југу САД-а захтевао је повратак старе формуле. Било је људи који су куповали велике залихе Коле из Европе, оних који су покуповали преостале залихе у својим локалним продавцицама, али и оних, који су основали организацију "Old Cola Drinkers".


Само три месеца после лансирања Нове Коле, 11. јула, вратили су стару формулу у продају. Људи су били одушевљени. До краја године, Кола се боље продавала и од Нове Коле и од Пепсија, а само шест месеци после продавала се двоструко боље од Пепсија и он је више никад није престигао. Многи су после пропиткивали да ли је ово Коца-Кола намерно направила као маркетиншки трик, али из компанијесу увек поручивали да нису, да је то једноставно била грешка.


Било како било, та грешка им се испоставила као најбољи и најгори пословни потез икад и обично се на факултетима спомиње као пример када се не треба поигравати с добро уходаним брендом.