НЕИМАРИМА на вијадукту у Чортановцима многи би позавидели на погледу. Могу да се похвале да раде на једном од најлепших видиковаца у Србији. Док на стубовима савијају жицу од арматуре, лево им поглед клизи ка Срему и падинама Фрушке горе, а са десне стране се лењо крај њих протеже Дунав и назире бачка равница. И да није реч о тешком физичком послу на двадесетак метара од земље, без ограде, чак и они који се плаше висине рекли би да уживају.

Екипа "Новости" попела се на највиши стуб будућег моста на брзој прузи која ће повезати Београд и Будимпешту. Деоницу од Старе Пазове до Новог Сада гради компанија руских државних железница "РЖД интернешнл".


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Нова шанса за Србију? Фолксваген одустао од изградње фабрике у Турској

Први заменик директора огранка "РЖД интернешнл" у Србији Мансурбек Султанов истиче да је ово једина брза пруга у региону, која је пројектована за 200 километара на сат.

- Деоница Стара Пазова - Нови Сад налази се на најтежем делу што се тиче геологије, али и дозвола, јер се гради на Фрушкој гори, која је парк природе - прича Султанов. - Карактеристично је да пратимо обалу реке Дунав и ради се и кроз блато, а посао отежава много укрштања са постојећим објектима. Вијадукт је веома интересантан и захтеван. Уникатан је и компликован. На њега ће воз излазити директно из тунела. Градимо га из два дела паралелно, за двоколосечну пругу, дужином од 3,2 километара, а носи га 59 стубова. Због посебног терена, решења су таква да је на три километра под мостом уграђено чак 40 километара шипова који држе конструкцију!

Поједини стубови су у нивоу зграде од седам спратова. Пењање на највиши, од 26 метара, захтева посебну опрему, а за то је задужен Данко Спајић, координатор за послове заштите на раду и заштите од пожара. Нико, па ни прва новинарска екипа на вијадукту, не може да промакне његовом оштром оку и да уђе без флуоресцентних прслука и шлемова. На градилишту тунела и моста, које се простире на чак шест километара, сваког дана ради око 650 људи. То је као једна фабрика на отвореном.

Милан Попржан, ког смо затекли на радном месту двадесетак метара изнад земље, каже да иза себе има дуг стаж на грађевини, али ово што тренутно ради сматра посебним изазовом.

Радници Индуси


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Прислони и плати: Да ли су безбедне бесконтактне картице?

- Висина највиших стубова јесте нешто мања од 30 метара, али на ту основу ми дограђујемо и рамове. Кад се раде два или три, онда и није тако страшно, али на највишим тачкама, када се додају и по четири рама, није свеједно - прича нам Попржан. - Навикли смо на високе и на ниске температуре. Када пада киша, има посла и унутар стубова, па не морамо на пљусак. На оваквом градилишту пресудну улогу има тимски рад. Има нас четворица и обично добијемо два помоћника. Најважније је поверење, јер држимо живот свог колеге у рукама.

Када цела пруга буде завршена, према најавама, од Београда до Новог Сада стизаће се за 35 минута. Будући путници у возу за Будимпешту на овом месту, између Бешке и Карловачких винограда, сигурно ће се дивити величанственом призору. Радници, међутим, у њему стигну да уживају само кратко, када подигну поглед да испрате беле лађе које плове Дунавом.

Градилиште је недалеко од Дунава

БЕЗ ПРУЖНИХ ПРЕЛАЗА

ОСИМ вијадукта, на деоници од Старе Пазове до Новог Сада, дугој 40,4 километра, биће изграђена још два моста, на 51. и 55. километру од Београда, као и још 21 објекат.

- Градимо нову станицу Бешка са потходницама, а биће реконструисане станице Инђија, Сремски Карловци и Петроварадин, као и стајалиште Карловачки виногради - истиче Султанов. - Ово је прва деоница у региону и Србији на којој неће бити пружних прелаза, већ ће људи пролазити подвожњацима испод пруге, а аутомобили надвожњацима, изнад шина.

ДИСЦИПЛИНА И РОКОВИ

ИЗГРАДЊА тунела и вијадукта Чортановцима почела је у августу 2017. године. Рок за завршетак радова на деоници од Старе Пазове до Новог Сада је 52 месеца, односно новембар 2021. године. Директор Султанов истиче да је свих девет деоница које је радило ово предузеће завршено у року.

- Тако ће бити и са овом - обећава Султанов. - Српским фирмама на почетку буде тешко, али се брзо навикну на дисциплину и темпо радова који постоји у систему руских железница. За нас је велика част да учествујемо у овом пројекту.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
УЗГАЈИВАЧИ ТРОПСКОГ ВОЋА У СРБИЈИ: Банане и киви расту у Чачку


КОНТРОЛА ВОЗОВА ИЗ ЈЕДНОГ ЦЕНТРА

КОМПАНИЈА "РЖД интернешнел" ће градити и диспечерски центар за управљање саобраћајем возова. Све композиције на железничким коридорима моћи ће да се контролишу са једног места, из зграде која би требало да буде изграђена у Макишу.

- Уговор који смо потписали са "Инфраструктуром железнице Србије", предвиђа и израду пројекта за модернизацију железничке пруге Београд - Бар и изградњу електротехничке инфраструктуре на деоници Стара Пазова - Нови Сад - каже Султанов. - Укупна вредност уговора је око 230 милиона евра.




Мансурбек Султанов