У РИЈЕЧКУ луку, пре неколико дана, упловио је брод познатог кинеског превозника и већ сутрадан су контејнери, новоуспостављеном линијом исте компаније, отпутовали за Будимпешту. И тако ће роба два пута недељно из Пиреја, преко Ријеке, стизати до главног града Мађарске. И натраг. Док Србија гради брзу пругу до мађарске престонице, многи се питају може ли се десити да склизнемо са руте "Пута свиле", а да наше место заузму Хрватска или Италија. Надлежни уверавају да се то неће десити јер је рута преко нашег Коридора 10 најбрже и најпрофитабилније решење, а руте преко Јадрана су привремени, алтернативни правци.

Србија ће основну железничку мрежу реконструисати и приближити европским стандардима у наредних пет до шест година. Пруга Београд - Будимпешта један је од најважнијих пројеката у оквиру иницијативе "Један појас, један пут".


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Извоз свињског меса у Кину без квота, 50.000 тона за почетак

- Радови на изградњи се изводе у складу са најављеном динамиком од самог почетка радова - одговарају у Министарству саобраћаја. - "Инфраструктура железнице Србије" је припремила алтернативне правце којима се саобраћај одвија спорије него коридором. Са динамиком радова су упознати и корисници железничког превоза и за део токова робе припремају алтернативне правце, углавном преко лука на Јадранском мору. Стратешки правац је и даље преко луке Пиреј, тако да не очекујемо дугорочно преусмеравање токова роба. Кина има више алтернативних токова од великог значаја, међутим, међународни значај пруге Београд - Будимпешта Е-85 потврђен је Паневропским приоритетним коридорима и споразумима, којима се дефинишу планови и стандарди развоја Трансевропске железничке мреже.

Кини је лука Пиреј трећа по важности, после лука у Сри Ланки и Пакистану. Протеклих година у њу су уложили око пет милијарди долара. Због ње је веома битан и транспортни правац ка Северној Македонији, Србији и Мађарској, па тако и пруга Београд - Будимпешта.


Кинези имају алтернативу за "пут свиле"

- Нажалост, услед потешкоћа на обе стране пројекат је каснио, поготово на мађарској страни, услед регулатива ЕУ - објашњава проф. др Катарина Закић из Регионалног центра "Појас и пут свиле" при Институту за међународну економију и привреду. - И код нас је било доста промена и проблема, те је на крају коначно решење да кинески партнери раде две деонице ове пруге, а руски партнери једну деоницу. Са друге стране, Кина је искористила шансу да у Европи побољша путне правце које може такође у ове сврхе да искористи, а то су пре свега лука у Ријеци, те две луке у Италији - Трст и Ђенова. Ситуацију је свакако потребно пратити и анализирати. Свакако да ће Кина искористити могућности да један део своје робе транспортује преко лука на Јадрану, јер им је путна мрежа боља него преко Северне Македоније и Србије. Да би Србија била конкуретна, мора да убрза своје радове на изградњи железница и путева.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Бор: Још 200 милиона у металургију

ПЛАНИРАНИ РАДОВИ НА ТРИ ДЕОНИЦЕ

СРБИЈА је током ове и наредне године планирала да, поред изградње брзе пруге према Будмипешти, започне и радове на реконструкцији и модернизацији три деонице на Коридору 10 укупне дужине од 190,4 километара. Реч је о правцима Ниш - Сићево - Димитровград, Ниш - Брестовац и Јајинци - Мала Крсна.