ШИРОКИМ лучним степеницама ретко одзвања корак. У управну зграду последњих месеци улази тек неколико особа - стечајни управник и његови сарадници. У закатанчене производне хале тек нема ко да зађе, а хоће ли радници, после година паузе, поново прећи праг Индустрије мотора Раковица, знаће се последњег дана маја. До тада ће се чекати писане понуде евентуално заинтересованих купаца. Стечај је пре две године зауставио машине, које се сада, уз објекте на 20 хектара земље, нуде не би ли се намирили повериоци.

"Новости" су, уочи заказане продаје, прошле напуштеним халама. Пре нас, чујемо од нашег водича Бранислава Јовашевића, обилазили су их потенцијални купци - Турци, Суданци, Словенци, па и домаћи. Погоне повезује готово 400 метара дуг ходник. На почетку је алатница, у коју се сад може и без кључа.

- У фабрици сам почео да радим 1985. године - присећа се Бранислав. - Био сам планер на монтажној линији, па продавац у малопродаји, па, велепродаји и опет су ме вратили на планирање. Када сам ја почињао, овде је радило 5.200 људи. Највећу производњу смо имали наредне године. Тада је произведено 57.000 мотора и 6.000 трактора. Извозили смо највише у Египат. Пад је, међутим почео деведесетих година. Дошле су санкције, није било извоза. Пао је стандард, па и тражња на домаћем тржишту.

Година бомбардовања, 1999. донела им је стечај. После пет година, уз принудно поравнање, почели су из почетка.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Тражи се купац за Индустрију мотора Раковица

- Тада нам је главни партнер и купац био ИМТ - прича Бранислав. - У иностранству смо дотад изгубили тржиште. Нада се јавила када смо 2011. године потписали уговор са Етиопијом. Тражили су 15.000 трактора. У Египат смо извезли око 1.500 трактора. Наредне, 2012. године, успели смо да произведемо 1.063 трактора. У Етиопију смо послали 750 трактора. Током 2016. године успели смо да произведемо 53 трактора и 45 смо извезли у Египат. Последње што се овде произвело било је пет мотора за "Ауто-пољострој" Загреб 2017. године.

У хале данас ретко ко залази


И број радника се смањивао. Пре око пет година спали су на 2.000 запослених. Социјални програм је завршен 2015. године. Пред стечај, на посао је овде долазило између 400 и 500 радника.

ЕГИПАТ ТРАКТОРИ са знаком ИМР најпопуларнији су у Египту. Кажу да су и данас тражени, па и половни лако налазе купца. Током година стечаја, интересовање су показала два евентуална купца из ове земље.

- Ми смо веровали да не треба да идемо у стечај. Имали смо уговор са Етиопијом и Пољском - каже Бранислав. - Током 2016. године радили смо на оснивању новог предузећа које би изнајмљивало хале ИМР. Попут оног што су урадили у "Првој петолетки". Нисмо успели. Ваљда није било подршке.

Из управне зграде пуца поглед на кровове производних хала. Тешко их је пребројати. На мапи је пописано 27 објеката. Чекају купца. Повереник стечајног управника Будимир Мрдовић уверава нас да заинтересованих има.

Будимир Мрдовић


- Пре расписивања јавног позива послали смо писма на 30 адреса обавештавајући их да ће бити организована продаја - објашњава Мрдовић. - Било је заинтересованих у Јужноафричкој Републици, Алжиру, Египту, Хрватској, Турској... Већина је вољна да настави производњу. Оптимиста сам. Очекујем да ће се ИМР продати и да ће радити. Додуше, на месту некадашњег "Рекорда" данас је тржни центар.


ЦЕНА СЕ НЕЋЕ МЕЊАТИ

ПРОЦЕЊЕНА вредност ИМР је 2,9 милијарди динара. Она није обавезујућа, нити почетна. Стечајни управник је дужан да прихвати понуду уколико је она већа од 50 одсто тог износа. Уколико је мања, одлука је на Одбору поверилаца.

Укупна призната потраживања поверилаца, међутим, превазилазе продајну цену фабрике - реч је о непуних 13 милијарди динара. Највеће обавезе су према бившим радницима.