ГРАДОВИ и општине у Србији, од 2015. до 2017. године, за субвенције јавним комуналним предузећима дали су укупно 57,5 милијарди динара. Чак 72 одсто те суме, 41,3 милијарде динара, поделило је осам локалних самоуправа - Београд, Крагујевац, Суботица, Панчево, Гроцка, Обреновац, Смедеревска Паланка и Бор. Државни ревизори зато су анализирали јесу ли средства уложена у праве намене и јесу ли донела очекивани ефекат. Испоставило се да је чак 31 милијарда динара отишла на текуће пословање и покривање губитака и није ефикасно употребљена.

Локалне самоуправе по правилу износе дотација јавним комуналним предузећима током године повећавају. Не постоје документи који би доказали да градови и општине анализирају како се субвенције користе, ни по намени, нити по динамици.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: КИНЕЗИМА ДАТ ПОСАО: Поправка пута Уб-Лајковац без тендера!

- Свега 23 одсто субвенција чине капиталне, оне којима се побољшава локална инфраструктура - упозорио је Душко Пејовић, председник Савета ДРИ. - Чак 67 одсто укупних субвенција у осам посматраних локалних самоуправа, током три године, дато је за градски превоз. Четвртина корисника субвенција опстала је управо захваљујући добијеним субвенцијама. Током ранијих ревизија сусретали смо се и са случајевима да су субвенције добијала јавна комунална предузећа која су на крају године пословала са профитом, и то већим од субвенција. Дешавало се да чак одређени део те добити не уплате у локални буџет, па он на крају буде оштећен по два основа. Наш налаз је и да локалне самоуправе нису посвећивале довољно пажње мишљењу грађана о квалитету комуналних услуга јавних предузећа.

Током три посматране године за јавни превоз Београд, Панчево, Крагујевац и Суботица дали су 27,7 милијарди динара. Градско саобраћајно предузеће "Београд" потрошило је 96 одсто те суме - 26,7 милијарди динара. Осам посматраних локалних самоуправа свега два одсто субвенција, 800 милиона динара, дало је за водовод и канализацију. За спорт и културу отишла је 2,1 милијарда динара.

- Субвенције за водовод и канализацију се из године у годину смањују, за спорт и културу стагнирају, а за јавни превоз се повећавају - додаје Пејовић. - Утврдили смо да Београд није одвојио износе субвенција за превоз које се односе на повлашћени превоз грађана. Све води под субвенцијама за јавни превоз, а у питању су две одвојене ствари. Контролисани градови и општине нису успоставиле адекватну контролу субвенција и то ствара ризик да средства нису употребљена адекватно. Систем извештавања је више формалне природе.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
АЛАРМАТНО: Тек свака пета чашица алкохола легална

ЗА ПЛАТЕ И КОМУНАЛИЈЕ

- Међу примерима наводи се и случај "Шумадија сајма" из Крагујевца, којем су, решењима градоначелника из априла, маја и децембра 2015, увећане текуће субвенције у укупном износу од 10,8 милиона динара. И то 6,5 милиона за зараде запослених, за остатак није наведена намена...

Београд је за СРЦ "Ташмајдан" у 2015. Одлуком о буџету планирао субвенције у износу од осам милиона, док је последњим ребалансом увећао износ на 34 милиона динара - за финансирање рада ледене дворане у износу од 14 милиона и 20 милиона за измирење дуга "Инфостану"...