НОВИ извођач на санацији деонице Уб -Лајковац уведен је у августу ове године. Без објашњења како је изабран, министарка саобраћаја Зорана Михајловић тада је обавестила јавност да ће овај део Коридора 11 поправљати конзорцијум кинеске "Шандонг хај спид групе" и азербејџански "Азвирт". Домаћи путари "Планум" и "Путеви Ужице", који су започели санацију, али су после 40 дана удаљени са градилишта и активиране су им гаранције, упозоравају да су надлежни посао доделили - без расписаног тендера.

Спорна деоница је завршена још 2015, али су током 2017. откривена оштећења. Извођачи радова "Планум" и "Путеви Ужице" пристали су да санирају пут и замене све што је неквалитетно. Пројекат санације ЦИП-а, међутим, по њиховој оцени је предвидео превелики обим радова. Домаће фирме су веровале да је поправка могла да се изведе јефтиније.

Прочитајте још - ОДШТЕТНИ ЗАХТЕВ ЗА АУТО-ПУТ УБ - ЛАЈКОВАЦ: Грађевинари траже Зорани 728 милиона

- Када су нас најурили са градилишта, посао су дали Кинезима. Главни извођач је "Шандонг", а подизвођач "Енергопројект", а они имају своје подизвођаче - објашњава Ратомир Тодоровић, директор "Планума". - Кинези раде суседне деонице, пре и после Уб-Лајковац, и оне се финансирају из кредита. Самим тим су део међудржавног споразума са Кином. Санација се, међутим не финансира из кредита. Њу финансирају од наших наплаћених гаранција, око 342 милиона динара, и из буџета. Посао је морао да буде додељен на тендеру. Да смо ми санирали деоницу, радови би већ били готови и не би прешли износ гаранција.

Поправка 2,5 километара пута коштаће 9,7 милиона долара, без обрачунатог пореза на додату вредност. Министарство саобраћаја објашњава да је посао додељен на основу међудржавног споразума између Кине и Србије. Сматрају да је деоница Уб-Лајковац, која је прва рађена на Коридору 11, средствима из буџета, заправо саставни део ауто-пута Обреновац-Љиг, који данас гради кинеска компанија "Шандонг". Додељивање посла њима, Министарство сматра најбржим и најцелисходнијим решењем.

- Међудржавни споразум између Кине и Србије, осим изградње омогућава и реконструкцију инфраструктурних објеката - објашњавају у Министарству саобраћаја. - Будући да се радови на истом локалитету за изградњу 52 километра ауто-пута Обреновац-Љиг приводе крају, по закључку Владе и претходно прибављеном мишљењу свих надлежних органа, анексом уговора, накнадно је обухваћена и санација 2,5 километара деонице Обреновац-Уб, као и изградња недостајућих спојева ових деоница. Изградња ауто-пута Обреновац-Љиг, осим средстава кинеског зајма, финансира се делом и из буџета Србије, тако да је део санације већ плаћен из ових буџетских средстава. Увођење кинеског извођача уследило је након што су фирме извођачи, "Путеви Ужице" и "Планум", одбили да поступе по пројекту за извођење радова. Раскинут је уговор и наплаћена банкарска гаранција од извођача у износу од 342 милиона динара. Држава ће, осим средстава наплаћених из банкарских гаранција, потраживати од свих одговорних накнаду до пуне цене санације.

Ратомир Тодоровић

СКУПА ПОПРАВКА

САНАЦИЈУ 2,5 километара пута Србија ће платити непуних десет милиона долара.

- Кинеска цена није мала. Она обично подразумева и цену кредита - објашњава Ратомир Тодоровић. - Онај ко даје новац одређује и услове, али се санација не финансира из кредита. Да смо је ми радили, трошкови би били у вредности наших гаранција. Ми сматрамо да нема потребе за толико обимном санацијом. И досад бисмо били већ готови.