Србија би требало да добије нови Закон о обавезним осигурањима, а доношење нове регулативе која би била усклађена са европским стандардима је неопходно и ту су сагласни и осигуравачи и Народна банка Србије (НБС) и Министарство финансија.

Министарство финансија и Народна банка Србије раде на изради новог Закона о обавезном осигурању у саобрацају, рецено је раније у НБС.

Због тога је формирана заједничка Радна група, у чијем су састави и друге релевантне државне институције, која припрема нови закон о обавезном осигурању у саобраћају.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Životnu polisu obara visoki pritisak

Удружење осигуравача Србије, које у Радној групи заступа интересе осигуравајућих друштава, сматра да би нови Закон требало да регулише и однос осигуравача и свих спољних канала продаје полиса од аутоодговорности, као и техничких прегледа и истичу да исплата штете не сме да буде угрожена.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: УДРУЖЕЊЕ ОСИГУРАВАЧА: Свет стиже у Србију

"Не треба заборавити да је максимална дозвољена провизија од пет процената за продају полиса АО дефинисана још Законом о обавезном осигурању у саобраћају из 2009. године и да осигуравачи поштују законску одредбу. Износ од максималних пет посто на име провизије је прописан да би остало довољно новца за исплату штета", саопштило је Удружење осигуравача Србије.

Ово Удружење се огласило поводом недавног писања медија да технички прегледи поскупљују, а да цене полиса ауто-осигурања не појефтињују у Србији.

Суштина полисе осигурања од АО (полиса осигурања од ауто-одговорности) је исплата штете трећим оштећеним лицима и ничији интерес то не сме да доведе у питање, каже се у саопштењу.

"То је иначе једина полиса која је обавезна на нашем тржишту, коју грађани, односно власници аутомобила, морају да купе", кажу у Удружењу.

Поред провизије, наводе, осигуравајућа друштва су плаћала и друге врсте трошкова, чија је корекција извршена ступањем на снагу Правилника о техничким прегледима, јула ове године.

"Једна од главних идеја новог правилника, који је усвојио МУП, је да технички прегледи живе искључиво од основне делатности - техничке контроле возила која учествују у саобраћају, односно, од свог рада. Другим речима, од осигуравача могу да добију само законом предвиђену провизију. Сматрамо да су нова правила добра и да позитивно утичу на безбедност у саобраћају".

Према оцени Удружења, сада ће технички преглед морати да прођу и возила која на таквом прегледу никада нису била, а интерес осигуравача је, каже се, мање саобраћајних незгода услед неисправних возила, што ће се новим Правилником о раду техничких прегледа, тврде, сигурно смањити.

Како објашњавају, рад техничких прегледа није у надлежности Удружења осигуравача, осигуравајућих друштава, нити Народне банке, а полису је могуће купити и директно од осигуравача или заступника.

"Свесни смо чињенице да тренутна цена техничког прегледа, по којој највећи број техничких прегледа и ради, није адекватна. Ипак, потребан је заједнички, партнерски став осигуравајућих друштава, власника техничких прегледа и агенција за посредовање у осигурању. На томе ћемо посебно инсистирати у оквиру Радне групе за измену Закона о обавезном осигурању у саобраћају, чије упућивање на јавну расправу очекују у кратком року".

У саопштењу Удружења се каже да "наводи да је полиса осигурања од АО претходни пут поскупела како би била обезбеђена средства за плаћање провизије техничким прегледима у износу од чак 25 одсто нису тачни".

То је, додају, супротно члану 45. Закона о обавезном осигурању у саобраћају који је дефинисао тих пет процената.

"Није тачно ни да је полиса поскупела 2014. године због штета од поплава које су те године погодиле Србију. Тако нешто не би дозволила ни Народна банка, као регулатор тржишта који редовно контролише рад друштава за осигурање и указује на проблеме".

Подсећају да је цена полиса 2014. године повећана први пут после шет година, с тим да је у међувремену, кажу, курс промењен са око 80 динара на 115 динара за евро, "што је условило и раст трошкова живота и пословања".

Поред тога, додају, цена полисе је промењена и због нових лимита за обештећење који су те године са 100.000 долара повећани на милион евра за нематеријалне и 200.000 евра за материјалне штете.

Очекивана је била и повећана исплата штета по основу завршених стечајних поступака над друштвима за осигурање која су остала без дозволе за рад, наводи се у саопштењу.

"То значи да су грађани, оштећени пре 15-ак година, коначно могли да наплате штету, а средства за то се обезбеђују из постојећих полиса, јер није у реду да те штете исплаћују друштва за осигурање која почетком 2000-тих нису ни пословала на српском тржишту".

Иначе, анализе из 2012. године које су урадили Институт за актуарство и Удружење актуара показале су да би цена полисе у том тренутку требало да се коригује за 92,63 одсто.

"Тада се од тога одустало у договору са Народном банком Србије, која своју улогу регулатора тржишта спроводи најквалитетније у региону, због тешке економске ситуације", каже се у саопштењу.

Међутим, додају, 2014. полисе су поскупеле због измењених околности на тржишту које су могле да угрозе пословање осигуравача и исплату штета.

"И поред тог поскупљења, цена полисе осигурања од аутоодговорности за реперно возило у Србији је и даље најјефтинија у региону. Код нас кошта 87 евра, у Црној Гори 110, Босни и Херцеговини око 100, у Хрватској уз све попусте око 150 евра, а у Словенији од 230-250 евра", закључује се у саопштењу.