ПРЕ више од месец дана најављивано је да ће цене горива у Србији "падати" јер су се за то "стекли сви услови". Уместо појефтињења, на нашим бензинским пумпама цене деривата су поново кренуле навише! Овог пута поскупљење се објашњава ниским водостајем Дунава, што је утицало на раст трошкова превоза.

Повећања нису велика, од 50 пара до динар по литру, али узевши да је оваква пракса, "мањих корекција цене" последњих недеља уобичајена, после пролећног поскупљења од десет и више динара, јасно је да су возачи огорчени.

- Немам рационалног објашњења зашто је дошло до померања цена навише - искрен је Бора Татић, заменик председника Удружења бензинских станица Србије. - Сви параметри су стабилни, а објашњење највећих играча на нашем тржишту да је узрок низак ниво Дунава, што отежава кретање баржи и поскупљује транспорт ми баш и није превише логично.

Прочитајте још - ЦЕНА ГОРИВА НАСТАВЉА РАСТ: Појефтињење увек под ручном

Динар је месецима уназад стабилан, нема већих колебања ни у односу долара и евра, а цена сирове нафте на светским берзама се стабилизовала на око 75 долара за барел ("брент"). С обзиром на ове параметре, на основу којих се формира цена горива, цене на пумпама би требало да мирују.

Пролећно "усклађивање" цена" је, да подсетимо, уследило после повећања државних захватања за три динара, а затим се и цена сирове нафте на светским берзама ускомешала. Тада је возачима објашњено да се "све чини да поскупљења буду минимална".

Тај минимум је премашио и од 10 до 12 динара за литар у зависности од врсте горива. Тако се сада, са најновијим "нивелисањем цена" са нивоом Дунава, бензин од 95 октана продаје и за 154,7 динара (на већини бензинских пумпи), а евродизел за 163,9 динара по литру.

Такозване "обогаћене адитивима" или додатно филтриране врсте горива још су скупље. Квалитетнији евродизел кошта и до седам динара више од "обичног", а и цена "супера" се зида за толико у односу на "БМБ 95".

Нису задовољни ценом ни возачи који користе ТНГ (течни ауто-гас) за погон својих возила. Током лета ТНГ је јефтинији него зими због различитог односа у смеси бутана и пропана, а овог лета је изостало снижење цена овог енергента. То су трговци образложили "повећаном тражњом у региону". Цена ауто-плина је достигла на појединим пумпама и 80 динара за литар.


ЕКО-ГОРИВО НЕИСПЛАТИВО

НАЈЧЕШЋЕ еколошко гориво које користе наши возачи је ТНГ (ауто-плин). Међутим, рачунице показују да је исплативост коришћења овог горива само у случају да цена литре ТНГ не прелази половину вредности литре бензина од 95 октана. Како је сада бензин 154,7 јасно је да би плин морао да кошта највише 77,35 динара за литар, да би се исплатио.

- При томе морате годишње да превалите више од 10.000 километара јер није само цена ТНГ кључна ставка ове рачунице - каже нам београдски возач Драган Симић који има уграђен ТНГ уређај у свом возилу. - Треба исплатити уградњу уређаја, атест на пет година (било на седам), замену боце-резервоара.