ПОСЛЕ почетних проблема са којима су се, од старта примене новог правилника о техничким прегледима возила, сусретали радници на ТП и власници аутомобила, сада је све много јасније, каже за "Новости" Владимир Маринковић из Националне асоцијације техничких прегледа (НАТЕП).

Прочитајте још - За одлазак на канал још нема цене

- Првих дана број возила која нису могла да прођу технички преглед кретао се око 25 до 30 одсто, а сада се стабилизовао на око десет одсто - објашњава Маринковић резултате новог правилника после месец дана од почетка примене.

Било је много протеста, неки возачи су чак и палили своја возила из протеста, али чини се да они не би прошли технички преглед ни по старом систему.

- У суштини нема много разлике. Највећа новина је обавезно фотографисање возила, што је спречило масовну појаву проласка техничких прегледа и регистрације возила а да их власник ни не довезе на канал - каже Маринковић.

ЈОШ БЕЗ ЗВАНИЧНЕ ЦЕНЕ ИАКО је Законом о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја предвиђено да на предлог МУП Министарство трговине одреди најнижу и највишу цену техничких прегледа, то се до данас није десило. - Цене се у Србији за путничка возила крећу од 1.000 до 3.000 динара у просеку, мада има и нешто скупљих, али и јевтинијих - каже Маринковић.

Техничким прегледима, прошлог петка, стигло је упутство из МУП које умногоме додатно разјашњава све недоумице о томе која возила могу а која не да прођу технички преглед.

- Највише проблема је било око одређивања корозије. Сада је јасно да се гледа само такозвана дубинска корозија па нико неће бити враћен са линије техничког због мањих оштећења лимарије.

Неће више бити враћани ни власници возила на чијем љубимцу, на пример, недостаје лајсна.

Оно где нема "гледања кроз прсте" су битне карактеристике возила неопходне за безбедну вожњу.

- Нема толеранције када су у питању кочнице, управљачки механизам, напрснуће шофершајбне, исправност светала, појасеви. Сви којима се установи нека неправилност имају три дана да, не плаћајући поново, отклоне квар и дођу опет на технички преглед.

Било је бојазни да ће се формирати гужве јер сада технички преглед траје око 30 минута. Ипак, заказивањем прегледа је тај потенцијални проблем спречен. Најважније ефекте примене новог Правилника у МУП очекују тек за годину дана. Тада ће се тачно знати колики је наш возни парк, која му је просечна старост и какво је стање возила.

Уочено је да огроман број возила, махом они последњих година увезени из иностранства, а на то су упозоравали и у Српској асоцијацији увозника нових аутомобила, нема уређаје који служе за пречишћавање штетних материја, па тако из њиховог ауспуха у атмосферу, у ваздух који сви удишемо, иду изузетно отровне честице, које су, како је то прошле године саопштила Светска здравствена организација (СЗО), криве за превремену смрт 5.400 људи.

- За сада не искључујемо таква возила већ само упозоравамо власнике - каже Трифун Стојановић из Удружења техничких прегледа Србије (УОТП). - Они имају рок три године да те системе на возилу доведу у исправно стање и после тог времена се више неће толерисати никакви недостаци везани за емисију штетних гасова.