ПРАВА КОРИСНИКА: Кабловски пакети у раљама уговора

Д. И. Красић / Д. Маринковић

27. 11. 2016. у 14:05

Каква су права и могућности корисника који желе да промене телекомуникациону компанију

ПРАВА КОРИСНИКА: Кабловски пакети у раљама уговора

ДА ли је раскидање уговора са кабловским или мобилним оператером заиста "немогућа мисија", или је на ствари да највећи број грађана уопште не зна која су им права и на који начин могу да се "откаче" када су незадовољни услугом?

Већину која је покушала да прекине уговорни однос са неким од телекомуникационих оператера од тога је одвратила прва реченица коју изговарају даваоци услуга: "Ако сада раскинете уговор, мораћете да платите све накнаде до краја уговореног периода". Међутим, правни стручњаци за ову област тврде да грађани имају далеко већа права од оних које им признају телекомуникациони оператери.

За почетак, грађани се питају да ли кабловски оператер стварно има право да сваки час из одређених пакета убацује и избацује ТВ програме по својој вољи. Жарко Птичек, правник стручан за ову област, објашњава да корисник има право да раскине уговор када оператер не испуни своју обавезу, али је законом прописано да се то не може учинити због неиспуњења "незнатног дела обавезе". А, шта се сматра незнатним делом обавезе, одређује се од случаја до случаја. Тако за оператера укидање једног ТВ канала може бити "незнатна обавеза", али кориснику би могла бити најважнија у том пакету, јер је можда за њега баш тај програм био пресудан да се определи.

Наш саговорник напомиње да је у сваком случају оператер дужан да потрошача обавести о намери да једнострано измени услове уговора, што се односи на једну или више услуга које му је првобитно омогућавао. Обавештење мора бити послато потрошачу најмање месец дана унапред.

ПРИГОВОРИ РАТЕЛ

РАТЕЛ је током 2015. године примио 1.073 приговора корисника на висину рачуна и квалитет пружених услуга оператера. Од тога је 115 решено у корист претплатника.

- РАТЕЛ у споровима између корисника и оператера има улогу посредника у вансудском поравнању - речено је "Новостима" у овој агенцији. - Немамо право доношења мериторних решења.

- Пример би био да међу оператерима један дистрибуира канале на холандском и да корисник баш због тога изабере њега. Са аспекта корисника, постојање холандских канала је битан елемент уговора - објашњава Птичек. - Уколико се деси да оператер укине холандске канале, по општим одредбама уговорног права корисник би имао могућност једностраног раскида уговора. Наравно, остаје питање доказивања побуде корисника за закључење уговора. У конкретном случају кабловски оператер би био дужан да докаже да је кориснику доставио списак канала.

Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача, наводи да је у случају да у уговору потписаном са оператером нису прецизно утврђене услуге, између осталог није наведен тачан списак ТВ канала чије коришћење је уговорено, кориснику отежано да без штетних последица једнострано раскине уговор са оператером.

- Потрошач не треба да потписује уговор уколико нису прецизирани сви услови - истиче Богосављевић.

- Због тога често сносе велике неоправдане трошкове када једнострано раскину уговоре. Правило је да су пружаоци услуга у уговору омогућили наплату непостојећих трошкова.

Мобилни и кабловски оператери имају интерес да склапају уговоре на што дужи рок. Тако "везују" потрошаче за компанију.

- Због тога дефинишу услове којим се потрошачима онемогућава или битно отежава избор другог пружаоца услуга - наводи Богосављевић. - Док се законом не створе услови за потпуније остваривање права потрошача на избор, које подразумева и одабир другог, повољнијег даваоца услуга, и док се не ускладе услови у типским уговорима са прописима о заштити потрошача, грађани треба да се до детаља прецизно информишу о обиму и квалитету уговорених услуга.

И Жарко Птичек, из више разлога, не саветује склапање уговора са мобилним и кабловским оператерима на дужи рок.

- Основни разлог је што се некаквом "погодношћу" као што је отплата телефонског апарата на рате, или умањења претплате и до 25 одсто, фактички одричемо својих права - сматра Птичек.

ДА ЛИ СТЕ ВЛАСНИК СВОГ ТЕЛЕФОНА

- ЈЕДНОМ домаћем оператеру мобилне телефоније у уговору јасно стоји наведено да се телефонски апарати дају у закуп, и да се након истека уговора плаћа "уговорна казна" за невраћање предмета закупа у износу од један динар - наводи правник Жарко Птичек. - Како закуп, односно изнајмљивање, није правни посао усмерен на пренос права својине, тако корисници овог оператера никада не стичу власништво над телефоном за који мисле да су га отплатили. Сувишно је рећи да оператер самим тим није дужан да достави било какве кодове за "откључавање" апарата.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (22)

Aca

27.11.2016. 15:55

@Bo013by - U stvari nisu bagra operateri. Oni samo rade u skladu sa zakonom a zakone propisuje Skupstina, dakle ...

Milan

27.11.2016. 14:58

Navedite jedan primer gde korisnik moze da ugovori drugacije odredbe Ugovora od ponudjenih.Niko ne moze da bira kod nijednog operatera svoje uslove, tako da ako odbije da potpise Ugovor nece imati ni telefon, ni kablovsku, ni internet.

Zoran

27.11.2016. 15:42

Evo SBB mi ukinuo dinamciku adresu, mora da kupim staticku ili nista. Blago vama po Srbiji sta sve trpite. Mora i TV uz internet na SBB. A ovde u Americi imam internet bez TV-a. Dinamicka adresa se ne dovodi u pitanje.

dd

27.11.2016. 15:56

To je podsticaj "kompanijama", da mogu da rade sta hoce bez obzira na prava potrosaca, sve dok para kaplje sve je bogougodno!

Милорад

27.11.2016. 16:16

Ја сам у Випу и мучим се годину и по дана са пријемом интернета преко картице.Једва чекам да ми истекне уговор.Следећи пут проверава,и саветујем се са стручњацима а не са овима из продавнице,лажовмима..

Janićijević

27.11.2016. 16:17

Ni po koju cenu nemojte od SBB-A uzimati telefon, a ukidati Telekom. Kada vas razdvoje od Telekoma, vi više ne možete da promenite operatera, pa posle mogu lako da vam dižu cenu, jer vi više nemate mogućnost da ih napustite. Zato vam i nude povoljne uslove da vam uzmu telefon.

Bgd

27.11.2016. 17:13

@Janićijević - Ja sam već treću godinu korisnik SBB sa fiksnim telefonom i napustio sam Telekom zbog bezobrazluka zvanog "fiksna pretplata". Do sada nisam ni jednom zažalio što sam ih otkačio. Uostalom, danas više od 90% razgovora se obavlja putem mobilnih telefona.

Bebus

27.11.2016. 16:30

U Holandiji po ugovoru mozes da raskines tako sto ces mesec dana ranije da javis operateru. Treba i kod nas zakonski da se uvede, da ako neko zeli da raskine ugovor, to ucini pismeno mesec dana ranije, bez tamo neke ugovorne kazne!!! Zakonom uvesti obavezu da operatori u ugovoru jasno naglase mogucnosti prekida ugovora od mesec dana.

Gille

27.11.2016. 19:31

@Bebus - Zakonom uvesti obavezu? Cijim zakonom, koje drzave?Zasto bi, kada svakog meseca od pretplate uzima PDV.Postujem tvoje dobre namere i simpaticna mi je tvoja naivnost.Drzava...to nismo mi.

друг Чабор

27.11.2016. 17:07

прво су нам бомбардовали торењеве на Авали и Чоту, а онда су пуштени којекакви "оператери" да шишају народ! само да имаш тв треба ти 10€+ртс претплата! а на страну што од сто и кусур канала нема шта да се гледа, све сами малдиви, парови, певаљке, столице иду горе-доле нон-стоп...

Komentar

27.11.2016. 18:49

@друг Чабор - Nemaju Avala, Cot i bombardovanje sa ovim nikakve veze, Svi repetitori koji su postojali pre bombardovanja rade i danas. Narod se opredeljuje sa kablovsku ili IP ili satelitsku TV zbog neuporedivo veceg i boljeg izbora kanala i zato jer preko Avale, Cota i ostalih repetitora nikada nisu imali i nemaju pristup internetu. Otprilike 1/3 stanovnistva i dalje gleda TV i slusa radio iskljucivo na nacin kako je to radio pre 20+ godina i niko im zbog toga ne pravi problem.

Раде

27.11.2016. 17:10

да Милан је добро питање поставио да ли имамо могућност да не потпишемо једнострано састављени уговор од разних фирми ...

Dragan

27.11.2016. 18:41

Da li kablovski operater ima pravo da nastavi da naplacuje emitovanje kanala koje je jednostrano izbacio iz ponude? Kod operatera Posta Net ista je cena pretplate kao kada su u njoj bili SportKlub 1 i 2, Arena Sport 1,2,3,4, MGM, ComedyCentral, CBS Drama, itd. Kada su uvodili ove kanale povecavali su cenu pretplate (npr. kada su uvodili SK, pretplatu su povecali za 14%). Kada su ukinuli ove kanale, iznos pretplate je ostao nepromenjen. Uzimaju pare pretplatnicima za ono sto ne emituju. Prevara!

Glas razuma

27.11.2016. 19:11

RATEL bi morao da reaguje tako sto bi: 1. Proglasio sve ugovore nevazecim 2. Prilikom sklapanja novih ugovora obavezao operatera da korisniku da odstampan spisak svih TV kanala za koje garantuje da ce ostati u ponudi, minimalnu brzinu interneta (ne "do ..." nego "od ... Mb/s"), cenovnik telefonskih razgovora po drzavama koji vazi do isteka ugovora, i cenu usluga.3. Ukoliko se prekrsi bilo koja tacka u ugovoru operater bi izgubio pravo na bilo kakvo obestecenje zbog raskida ugovora.

istina je drugacija

27.11.2016. 19:33

ubedio sam roditelje da otkazu sbb, sto nije bio problem, i predju kod domace firme telekom, ili kako se vez zove, kao pomazemo domacu firmu. i ta domaca firma je prava sramota, nije bila u stanju da nam obezbedi prikljucak za internet mesec dana! na kraju smo se vratili opet u sbb!

Економиста

27.11.2016. 21:18

@istina je drugacija - За паметног и одговорног купца не постоји подела на "домаће" и "страно" него на "боље" и "лошије". Зашто бих одабрао домаћег оператера ако он има много спорији а мање поуздан интернет, мањи број спортских и филмских канала у HD резолуцији, мање напредних функција као што је могућност одложеног гледања канала чиме корисник престаје да буде зависан од распореда емитовања ТВ програма, ...? Типичан пример је ПТТ. Најјефтинији је а прескуп за оно што пружа корисницима. Најгори однос квалитет-цена.

Baltazar

28.11.2016. 16:47

Niko da odgovori na krucijalno pitanje: zasto placamo tv pretplatu kad vec placamo kablovsku ???? kablovski operateri korist e programe RTS-a pa bi trebali da oni placaju nadoknadu njima zar ne ????