СУЗБИЈАЊЕ сиве економије и боља заштита путника који користе услуге туристичких агенција основни су циљеви измењеног и допуњеног Закона о туризму. Инспекција сада може да казни, забрани рад или одузме лиценцу онима који не поштују процедуре. А, уколико туриста не буде задовољан аранжманом, моћи ће да позове представнике агенције, и добије све потребне информације на свом језику.

Ово су само неке од новина, које би требало да регулишу ову, и те како значајну, привредну грану у Србији, јер, према званичним подацима, у државни буџет, од почетка године, од туризма се слило 484 милиона евра. Томе су, како кажу туристички радници, допринели и ваучери у вредности од 5.000 динара, као подстицај домаћег туризма.

Ипак, уз сав напор државе, за развијање домаћег туризма, Србији је неопходна боља инфраструктура, знатно квалитетнији путеви и нови аеродроми. Тек када буде решила овај проблем, наша земља ће моћи да рачуна на све већи број страних гостију.

ВАУЧЕРИ И ДОГОДИНЕ АКЦИЈА Владе Србије у промоцији домаћег туризма кроз поделу ваучера, за домаће госте који одмор проводе у Србији, наставиће се почетком следеће године. - За ваучере се пријавило око 14.000 грађана, чиме домаћи туризам, само захваљујући овој мери, броји око 118.000 ноћења - истиче Рената Пинџо. - Грађани су највише били заинтересовани за бањe.

- Једна од новина јесте пребацивање дела надлежности инспекцијског надзора на органе локалних самоуправа, нарочито у контроли приватног сектора, сеоских домаћинстава и хостела - рекла нам је Рената Пинџо, помоћник министра туризма. - То се највише односи на бесправни рад, радно време угоститељских објеката и наплату боравишне таксе. Путници ће убудуће морати да добију потврду, која ће да садржи податке о обезбеђеној гаранцији за путовање. Донети су и услови под којим ће синдикалне организације, феријални савези, удружења грађана и планинарске организације моћи да организују путовања за своје чланове. Повећан је и износ дела новчаних казни код прекршаја.

Да је држава решила да покуша да стане на пут преварама и малверзацијама у овом сектору потврдио нам је и Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије.

ПРЕДЛОЗИ ХОТЕЛИЈЕРА ОДБИЈЕНИ ИЗМЕЊЕНИ Закон о туризму је прегломазан. Превише ствари је покушано да се реши кроз један закон. Овако за "Новости" коментарише измене и допуне Закона о туризму, Томислав Момировић, генерални директор "Мона хотел менаџмент" и председник Скупштине удружења ХОРЕС. - Постоји стара бољка да држава игнорише привреду око великог броја питања, која се тичу искључиво привреде. Хотелијери су били укључени у израду закона, али је 90 одсто њихових предлога одбачено - прича Момировић.

- Сада се иде на индивидуалне полисе, па ће сваки путник имати осигурање од инсолвентности и одговорности агенције - каже Сеничић. - Тако ће кроз уговор о путовању, туриста бити осигуран на целокупни износ аранжмана. Раније су морали да чекају да се пријаве сви који су преварени, јер је била групна полиса. Једна од новина је и да ће ЈУТА моћи да даје гаранције путовања. Ми ћемо са одређеном осигуравајућом кућом правити процену ризика. Организоваћемо и службу која ће бити на услузи путницима, који су на путовању.

Велики број проблема који је постојао у туризму није могао да се реши без измена у постојећем закону, сматра Дејан Љевнаић, директор "Скијалишта Србије".

Како каже, није постојала ни могућност за државним подстицајима, којима би се утицало на повећање туристичког промета. Имали смо и недовољну заштићеност путника, сиву зону у туризму и слаб капацитет републичке туристичке инспекције.

- Више од годину дана радило се на решењу ових проблема - прича Љевнаић, указујући како верује да је створен правни оквир по мери свих, захваљујући коме ће доћи до развоја туризма у Србији.