После инцидента код Сврљига: Заказала контрола воза

С. Булатовић

18. 09. 2015. у 08:30

Стручњаци упозоравају да се процедуре не спроводе. Не би било ванредне ситуације да се радило по правилима, каже проф. Мандић. Железничари: За популарне "швеђанке" нема делова

После инцидента код Сврљига: Заказала контрола воза

ЖЕЛЕЗНИЧАР Зоран Симоновић је успео да зустави воз коме су отказале кочнице свега два километра пре Сврљишке клисуре и тако спасе најмање 50 путника. Недавни инцидент на прузи Ниш - Зајечар отворио је, међутим, питање колико су безбедне локомотиве, које су махом давно "прегазиле" очекивани рок трајања, али и делови пруге који не толеришу брзину већу од 30 километара на сат. У "Железницама Србије" у четвртак нису коментарисали како је "помахнитила" једна од "швеђанки", али стручњаци сматрају да се ово не би десило да је возило било потпуно исправно на поласку.

Прописане безбедносне процедуре у "Железницама Србије" су, каже професор Драгомир Мандић са Саобраћајног факултета у Београду, одличне. Баш као и у осталим системима, проблем је што се оне вероватно не поштују до краја.

- Реч је о техничком систему на железници, а сви технички системи на железници имају вишеструке безбедносне провере, које треба да спрече да до непредвиђених ситуација дође - каже професор Драгомир Мандић. - Да је возило било потпуно исправно на поласку на пут, сигурно никакав ванредни догађај ове врсте не би могао да се деси. У принципу, као и код авиона и камиона и других превозних средстава, обично постоји неколико кочионих система којима воз може да се заустави. Не би смела та врста ванредне ситуације да се деси да су процедуре потпуно испоштоване и да је извршен преглед пре поласка. Ако откаже један систем кочења, ту је други. Објективно се може очекивати у будућности погоршање стања безбедности с обзиром на веома лоше стање возила. Локомотиве су у катастрофалном стању. Набавка електромоторних "Штадлерових" и дизелмоторних руских локомотива је нешто побољшала стање у путничком саобраћају, али у теретном се бојим да не буде више безбедносних ризика.

ПОДМАЛАДАК ПОСЛЕ скоро три деценије, "возни парк" "Железница Србије" подмлађен је куповином нових швајцарских и дизелмоторних руских локомотива компаније "Метровагонмаш". Купљено их је 12, за 43 милиона швајцарских франака, а у саобраћај су укључене 2013. године. Ове године у саобраћај су укључени и нови "Штадлерови" електромоторни возови. Купљена је укупно 21 гарнитура.

У Синдикату железничара Србије обајшњавају да је стање на железницама веома лоше. Годинама држава не улаже довољно. Локомотиве су старе. И "швеђанке" су махом прегазиле трећу деценију, па и за њих, као и за многе друге, недостају резервни делови.

- Ради се уз помоћ штапа и канапа, поготово на тој прузи - каже Драган Ранђеловић, председник Синдиката железничара Србије. - Железница је у том делу Србије на ниским гранама, технолошки није одржавана. То је небрига државе. Сада су ствари почеле мало да се покрећу, али је много проблема. И вучна и возна средства и пруга су дотрајали. Време коришћења превазилази све рокове. Проблем су делови. Мора често да се импровизује. На пругама се смањује брзина, али ни то није увек довољно. Страшна је посвећеност запослених. "Швеђанке" су купљене половне пре десетак година. И тада су се показале као поуздане на пругама. Проблем је што нису одмах набављени и резервни делови. Замор материјала је главни кривац за проблеме "Железница Србије". Гледајте статистике, најређе је кривац људски фактор. Има шинобуса које странци кад виде не могу да верују да се негде још користе. Они могу да их виде само у музејима.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (9)

Tehnicka sluzba je izlozena mobingu

19.09.2015. 17:47

@Vox - Direktori, koji lapaju pare, teraju ih da potpisuju, inace otkaz...

Sasa

18.09.2015. 09:48

plate. na zeleznici su kao da radepunom. parom masinovodja prima preko 60000 Luda zemlja

Uroš

18.09.2015. 20:39

@Sasa - Taj mašinovođa i treba da ima toliku platu, možda i veću, s obzirom da je primoran da sebe i druge izlaže riziku, upravljajući havarisanim vozovima na dotrajalim prugama. Pre samo pet meseci jedan ovakav šinobus se zapalio, na sreću bez povreda putnika.Ako se nešto ne promeni slutim da će doći do tragedije, koja se angažovanjem vlasti i te kako može izbeći. Žao mi je što veći mediji nisu izveštavali o ovom slučaju, to je dobar pokazarelj o spremnosti vlasti da se pozabavi ovim problemom.

Uroš

18.09.2015. 21:25

@Sasa - Još jedna zanimljivost, šinobus sa slike oznaka 710-005, se takođe zapalio i potpuno izgoreo u novembru 2013.http://timockapruga.org.rs/video_galerija/izgoreo_voz.php

Branka

20.09.2015. 20:07

@Sasa - Ali onoliki direktori na železnici nam ne trebaju. Mašinovođe i pružni radnici da, a gomila administrativaca ne.

Ma kako da ne

18.09.2015. 18:00

Epa ovako, nemojte da pricate o onome sto ne znate, te nove vozove mi necemo videti jos 10 godina, na relaciji Nis-Zajecar jedva da idu i ovi.zaniljive su reakcije ljudi koji cekaju voz pa tako kad naidje ovaj krs od voza onda cujete "opet sinobus" ili kada vide u daljini crveni voz kazu "uh, ruski, dobro je"...jadna je zemlja Srbija.

Dragan

21.09.2015. 09:30

Železnica nam je jedno od najgorih javnih preduzeća u kome vlada javašluk, vozovi kasne, kondukteri neljubazni a nekad i bazde na alkohol. Železnicu bi trebalo privatizovati, a ne Telekom kako Vlada hoće da uradi. Treba prodati nekome strancu manjinski paket akcija, ali da on uvede strožija pravila ponašanja, dovede svoje ljude, da u tom JP odvoji radnike od neradnika i neradnike hitno izbaci na ulicu i da modernizuje vozove i za 6-7 godina imaćemo Železnicu za primer.

darkobgd

22.09.2015. 21:16

Za sve ovo sto je uradio, coveku treba dati nacionalnu penziju, a sina mu zaposliti u skladu sa njegovim mogucnostima, cak mu treba omoguciti da se posveti doskolovavanju uz rad, kako bi bio sto vise motivisan da postigne sto vece rezultate u zivotu. Bravo jos jednom, tako se voli svoj narod i zemlja.