Рекламе пуне злоупотреба
03. 05. 2015. у 13:35
Да ли се огласним порукама српски потрошачи доводе у заблуду: Инспектори прегледали 2.350 реклама, а у 196 случајева утврдили повреде закона. Свако може свој производ да означи као чудотворан
Карикатура Тошо Борковић
ЗАРАД већег профита, злоупотребе у рекламирању су честе и опасне, посебно када је храна у питању. Поред поштених правила тржишне борбе, који подразумевају пословну етику, неки произвођачи се и у Србији користе недозвољеним средствима, па нуде и немогуће ствари. Под етикетом "здраво, чудотворно и ефикасно" лажно промовишу разне производе, па чак и лекове намењене најмлађима.
Истинитост рекламних порука, на основу Закона о оглашавању, код нас проверава Тржишна инспекција. Горан Мацура, начелник Тржишне инспекције при Министарству трговине Србије истиче да је у току 2014. и прва три месеца 2015. године тржишна инспекција спровела 2.350 контрола, које су проверавале да ли се поштује Закон о оглашавању. Од тог броја контрола 132 су инициране пријавама грађана и фирми.
- Тржишна инспекција је у 196 контрола констатовала повреде Закона о оглашавању и против прекршиоца поднела захтеве за покретање прекршајног поступка - каже Мацура. - Предвиђене новчане казне изриче надлежни суд и оне се крећу у распону од 300.000 до 3.000.000 динара.
Потрошачи у Србији изложени су недопустиво агресивним рекламама робе и услуга, од њих нису поштеђена деца, болесни, инвалиди и друге осетљиве потрошачке групе.
- У креирању и објављивању реклама често се не поштују законске одредбе и етички кодекси - каже Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача. - Не постоји политичка воља за примену закона и етичких норми, којим су уређена ова питања. Због тога смо изложени масовним врло агресивним рекламама. Не примењују се одредбе закона о оглашавању, заштити потрошача, безбедности хране, конкуренцији и туризму.
У Покрету за заштиту потрошача истичу да им није познато да су надлежни државни органи, кроз редован инспекцијски надзор проверавали тврдње произвођача, за које се сумња да су тачне. Чудесне моћи производа, које се ретко проверавају, у јавност износе произвођачи и они сносе одговорност за њихову тачност.
И у Центру за потрошаче Србије, ЦЕПС, истичу да компаније користе различите методе и рекламе како би оствариле профит и добиле поверење купаца.
- Примера је безброј попут тога да "жваке уништавају све бактерије из уста", "ништа не кошта да разговарате", прашак који чини вашу одећу "увек изнова новом", "чудотворни кристали који уклањају негативну енергију", царска паштета "за ваше здраво срце", "зелена кафа од које ослабите за само пар дана" - наводи Вера Вида, председница ЦЕПС.
- У Закону о оглашавању, међутим, стоји да огласна порука мора бити истинита, потпуна и одређена. Оваквим порукама потрошачи се доводе у заблуду. Досад су нам се жалили махом старији потрошачи, који су куповали производе намењене за побољшање здравља. То су скупоцени јастуци, душеци, апарати за пречишћавање воде.
Економиста Драгован Милићевић истиче да је о истинитости неких реклама сувишно трошити речи, јер вређају здрав разум и нормално расуђивање.
- Очигледно да је у Србији све могуће, па чак и да се лепком залепите за крило авиона при полетању - каже Милићевић и додаје да је грубо прекршен Закон о оглашавању. - Готово све потрошачке организације су упозориле надлежне, али то и даље пролази, нико од инспекцијских органа не кажњава такве појаве.
Vlaja
03.05.2015. 15:11
Pa ko kontrolise ww za prodaju kopjuterske opreme. Reklamiraju 2 godine bez kamate, a ustvari kamata je maltene koliko i sam proizvod. Sta radi trzisna i ko li stoji iza te firme koja ima vise filijala od telekoma, a koja je nastala pre desetak godina?
Једном сам ушао у пекару да купим путер кифлу.Продавачица ми каже да су продали све јер је пост.Ја јој кажем да маслац није посан.На то одговара да су оне са маргарином!!!Питао сам зашто их онда не зову маргарин кифле?Она рече да је то посебан маргарин који је замена за маслац.Ја сам је онда питао да ли би јела бурек с месом ако бих ја у њега ставио соју јер је то замена за месо?Рекла је да не би.Е па онда нећу ни ја да једем путер кифле од маргарина.И веше никад нисам.Правим их сам.
Reklame na TV su često takve da vređaju inteligenciju i često dovode u zabludu prosečnog gledaoca što ste i lepo napisali u tekstu. Mene pored toga nervira agresivnost nekih reklama i to što su reklame previše glasne, na primer kad se prikazuje reklama za HEINEKEN pivo na onom teretnom brodu, moram da utišam televizor da mi dernjava ne ošteti sluh, pa bi i o tome trebalo povesti računa.
Čim počnu reklame ja prelazim na neki drugi kanal gde ih nema. Koj će mi moj reklame? Odem u samoposlugu, gledam šta ima, kupim šta mi treba medj provereno i što znam da je dobro, pa kući. Za to mi nikakva reklama nije nužna.
Piva "vrhunskog" kvaliteta jelen.zajecarsko,lav itd sa reklama-djubre.
Коментари (5)