БЕОГРАД - Абу Даби, потом повратак у српску престоницу па нови лет ка Москви. На овим линијама "положиће испит" први изнајмљени "Ербасов" авион, који крајем октобра слеће у флоту "Ер Србије". До краја године имаће национална авио-компанија укупно шест летелица на лизинг, а до марта 2014. године стижу још четири. Просечна старост авиона је мања од девет година. По најповољнијим могућим ценама изнајмљују се "ербасови", који су одлично одржавани, имају мањи број сати налета од "својих вршњака" и исти тип мотора као летилице нашег стратешког партнера - "Етихада" (важно због одржавања, јер нема додатних трошкова). То је оно што је за потребе "Ер Србије" у овом тренутку најбоља понуда на тржишту.

- "Јат" има три "боинга", који у наредних месец-два морају на велики ремонт и реч је о озбиљним вишемесечним радовима, а то кошта пола милиона евра по авиону - каже за "Новости" Синиша Мали, саветник првог потпредседника Владе Србије. - Када истовремено у хангар одлазе три авиона, настаје велики проблем. Зато смо морали да кренемо у набавку авиона и нашли смо оно што је у овом тренутку најбоље на тржишту. Уговори са лизинг кућама, од којих изнајмљујемо авионе, биће потписани на четири године. Иначе, национална авио-компанија директно од лизинг кућа изнајмљује авионе, нема посредника. Комплетан ентеријер авиона биће замењен, јер "Ер Србија" мора да испуњава исте стандарде као "Етихад".

ДАЛЕКО ЈЕ АМЕРИКА АМЕРИКА је још далеко, јер директних летова из Београда неће бити ускоро. Да су те линије ка САД и Канади профитабилне, већ би саобраћале америчке компаније.
За то су потребни широкотрупни авиони, које "Ер Србија" засада не планира у својој флоти. Те линије подразумевају и екстра трошкове. Али, "Ер Србија" ће "ослушнути" тржиште захваљујући уговору о заједничким летовима са "Ер Берлином". Пратиће се ситуација, тако да та могућност директних летова ка САД и Канади није искључена.

У међувремену, у периоду од три до пет година, стизаће нових десет авиона, који ће бити у власништву "Ер Србије". Како буду пристизале нове, тако ће се смањивати број закупљених летелица. За испоруку нових авиона потребно је време, а колико тачно, зависи од произвођача и модела, који ће бити наручени. У тим преговорима са произвођачима "Ер Србија" ће се ослањати на изузетну преговарачку снагу "Етихада". Разговори са највећим произвођачима авиона су већ започети - "Ербас", "Боинг", "Бомбарди", сви су у игри.

- Влада Србије је послала јасну поруку путницима националне авио-компаније, тиме што је ушла у стратешко партнерство са "Етихадом", компанијом која је у самом светском врху по свим параметрима - истиче Мали. - "Ер Србија" ће испуњавати исте стандарде као и "Етихад". Имаће најбољу понуду у региону и Европи. По питању квалитета услуге компромиса нема. "Ер Србија" неће зависити од других, зато има и своје линијско одржавање, "Јат кетеринг" и "Супорт".

Како каже наш саговорник, 40 милиона долара, које ће као позајмицу уплатити "Етихад", одлази на пословање српског превозника до краја године, а то је плаћање обавеза, најам авиона... Иначе, до сада се за социјални програм пријавило више од 200 радника "Јата", а рок за пријаву продужен је до 20. септембра. Запослени, који немају намеру да се пријаве на програм, имају могућност да конкуришу за три радна места. Али, ко не прође тестирање, односно не испуњава предвиђене услове, имаће нову шансу за други круг социјалног програма, који такође подразумева 300 евра по години радног стажа.

- Иако смо у сталном контакту са синдикатима, ми смо из Владе Србије послали писмо свим запосленима "Јата" и мислим да је то био одличан потез, јер смо тако одговорили на сва њихова питања и дилеме, нисмо се играли "глувих телефона" - истиче Мали.

У Влади Србије обећавају да ће убудуће сви који учествују у авио-бизнису, од београдског аеродрома "Никола Тесла", преко "Јат технике" до националног авио-превозника, морати да се понашају по тржишним условима. "Ер Србија" ће своје обавезе плаћати на време, али по реалним ценама.

РЕАКЦИЈА БРИСЕЛА НА ПАРТНЕРСТВО

НА питање може ли Србија да има проблема са Бриселом, због уговора којим "Етихад" преузима управљање српском националном авио-компанијом, саветник потпредседника Владе Србије каже:

- Дане Кондић, нови генерални директор "Јата", држављанин је Србије. Зајам "Етихада" од 40 милиона долара биће конвертован у њихов власнички удео од 49 одсто у српској авио-компанији 1. јануара 2014. године. Тада ће борд директора имати девет чланова, пет даје Србија, четири даје "Етихад". Тај борд доноси стратешке одлуке, усваја бизнис план... и има ефективну контролу над компанијом. А, такозвани дневни бизнис води менаджмент са Кондићем на челу. Из Брисела није стигло никакво протестно писмо, већ упит о томе колики удео ће имати "Етихад" и ко има ефективну контролу над компанијом. Петогодишњи уговор о управљању компанијом није споран и ми ћемо то бранити пред Европском комисијом. Одговори Бриселу се спремају и све везано за стратешко партнерство са "Етихадом" урађено је да буде у складу са Споразумом о отвореном небу, који је Србија прерано почела да примењује у пуном обиму.