ДОК су цене сирове нафте на највећим светским берзама у константном паду, гориво у Србији скоро свакодневно поскупљује. Предлог Владе о изједначавању акциза на домаће и стране нафтне деривате, аутоматски значи раст цена бензина за 4,5 и дизела за два динара, али како упозоравају економисти, утицаће и на повећање трошкова превоза и на поскупљење неких пољопривредних производа.

Према речима економисте Ивана Николића, усклађивање акциза ћемо осетити и у инфлацији. Преливање на цене неће бити у једнаком проценту поскупљења, тврди Николић, јер расту цене горива које прави НИС.

- Цене горива би требало да буду одраз цена сирове нафте и однаса долара и динара - каже Николић. - Обе ставке иду у правцу појефтињења, а ми имамо поскупљење. Нешто не ваља. Истовремено пада наплата акциза, а у буджету ће ове године бити 40 милијарди динара мање него лане. Поставља се питање да ли је онда подизање акциза уопште оправдано.

РАЗЛИКЕ
ЛИТАР „евродизела“ у Србији тренутно кошта од 130 до 137 динара, а „дизел Д“ је од 119 до 123 динара. Безоловни бензин „БМБ 95“ стаје од 125 до 130 динара за литар, а „европремијум БМБ 95“ од 134 до 136,5 динара.

Саша Ђоговић, економски аналитичар, каже да ако поскупи гориво у Србији и на зеленим пијацама могу да се очекују нова поскупљења воћа и поврћа због повећања трошкова транспорта. Он наглашава да уколико не буде субвенционисања горива пољопривредницима, изједначавање акциза може имати одјек и на повећавање цене њихових производа.

Саветник за нафту у Привредној комори Србије Лјубинко Савић наглашава да је поскупљење неминовно, јер се нови износ акцизе увећан за одговарајући износ ПДВ, директно уграђује у цену горива. С друге стране, Савић сумња да ће нафтне компаније из својих резерви апсорбовати макар неки део висине акцизе.

У Удружењу приватних бензинских станица Србије су задовољни одлуком Владе да усклади акцизе, али стрепе због потрошача, јер скупо гориво доводи до пада промета на пумпама и мању зараду. Бора Татић, заменик председника овог удружења, каже да ће приватницима требати извесно време да се организују и набаве јефтиније гориво.

- Све, ипак зависи од НИС и да ће се сви остали понашати у складу са потезима највећег играча - каже Татић. - У надлежном Министарству инфраструктуре и енергетике сматрају да су тренутне цене горива у Србији резултат слободног тржишта и тржишне конкуренције великог броја нафтних компанија које послују у нашој земљи, с обзиром на то да држава од почетка године не прописује максималне цене нафтних деривата.