НАЦИОНАЛНИ авиопревозник могао би да добије новог власника тек за две године, кад "стане на ноге" - сазнају "Новости". Ово је део стратегије, коју припрема радна група Владе, а "зелено светло" даће кабинет Мирка Цветковића на седници 23. октобра.
На састанку премијера и министара Млађана Динкића и Милутина Мркоњића са руководством "Јата", како незванично сазнајемо, разматрано је више могућности које би помогле "Јат ервејзу" да у условима светске кризе, незабележене у авиоиндустрији и дефинитивно неуспелог тендера, ипак опстане.

Како Влада намерава да ојача "Јат"?
* Планирана је конверзија дуга у капитал Нафтне индустрије Србије, којој дугује 13 милиона евра и Агенције за контролу летења, јер јој авиопревозник дугује осам милиона евра.
* Од београдског аеродрома "Никола Тесла" затражиће се повољнији услови уз репрограм постојећих обавеза на рок, на пример до 2011. године.
* Позајмицом из транзиционог фонда од 350-400 милиона динара обезбедиле би се отпремнине за готово 500 радника "Јата".
* Једно од решења је и продаја дела имовине националног авиопревозника (зграда у Краља Милана од 800 квадрата, зграде у Милану, Амстердаму...).
* Стратегијом би могла да буде предвиђена и докапитализација "Јата" са 30 одсто улога средствима од, на пример, Европске банке за обнову и развој (или неке друге финансијске институције) која ће имати мандат да у року од две године нађе купца за пакет акција, које држава има намеру да прода.
То је добра основа за подршку "Јату" након ратификације споразума о отвореном небу у Скупштини Србије, а обезбедио би се новац и за обнову флоте и смањење броја запослених. Предвиђа се и прекомпоновање плана летења на оне руте где је неспорно пуњење путничке кабине, а укинуле би се линије које су непрофитабилне. Флота би се прилагодила новом плану летења.
На лизинг, "Јат" би обновио флоту: четири летелице са 70 до 90 седишта, затим три "боинга" 737-700 и замена постојећих АТР авиона новим и бољим АТР 72-500. Да би све ове мере опоравка могле и да заживе потребна је измена и допуна стратегије приватизације којом се продаја државног капитала одлаже на две године.

ПОДРШКА БЕЗ ПАРА
ПОДРШКА Владе потребна је и кроз објаву промене стратегије пре 24. октобра, када истиче рок предвиђен за достављање понуда (према тендеру који је расписан, рок за откуп документације био је 26. септембар, а рок за достављање понуда 24. октобар). Неопходно је и да се формирају скупштина акционара, управни одбор "Јата" како би могле да се доносе потребне одлуке. Важно је да се сачини и бизнис план, али све мора да се ради пажљиво. Јер, према одредбама ЕУ, државе не смеју да помажу авиопревозницима.