НОВУ школску годину, која почиње у понедељак, 4.400 запослених у школама дочекују као - технолошки вишак. То је показао најновији пресек стања по образовним установа у Србији, који је урађен уочи почетка школске године. Истовремено, бар на папиру, у просвети има 31.778 слободних места. На њима су углавном ангажовани наставници који због забране запошљавања раде на одређено.

- Ове године највише вишкова има међу наставницима технике и технологије (техничко васпитање), као и у стручним школама, као што су хемијске, грађевинске и машинске - каже за наш лист Добривоје Марјановић из Уније синдиката просветних радника. - То су људи које је тешко распоредити по другим школама јер не постоји потреба за њиховом струком.

Он наводи да ће око 2.500 њих бити смештено на ново радно место, али њих око 2.000 не може нигде да се премести, из различитих разлога.

Синдикати, истиче наш саговорник, уз помоћ Министарства просвете чине све како би технолошке вишкове сместили на неко од слободних радних места по школама, али негде то једноставно није могуће, а препреке су различите.

- За неким струкама не постоји потреба, на пример наставник који предаје стручне предмете у кожарској школи тешко ће наћи ангажман у некој другој установи, неки људи не могу да путују далеко... - појашњава Марјановић.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Просветари најавили штрајк

С друге стране, каже он, има и оних који су спремни на сваку жртву како би сачували посао, па раде у по пет-шест школа.

- Понекад не знају ни где путују, ни где раде, али ми некако успевамо да део тих вишкова прелијемо, као воду из посуде у посуду - сликовито појашњава овај синдикалац.

У школама има и 5.328 наставника са непуним радним временом. То су они који су заснивали однос са непотпуним бројем часова који никад нису успели да попуне фонд. Марјановић наглашава да се приликом попуњавања упражњених радних места прво почиње преузимањем технолошких вишкова, па онда оних са непотпуном нормом.

НЕНАСТАВНО ОСОБЉЕ

Када је реч о ненаставном особљу, Марјановић подсећа да су лане најугроженији били домари, због правилника који су донети, али да се ове године ниједно ваннаставно занимање није издвојило. Као један од најважнијих разлога за вишкове у школама, Марјановић наводи смањење броја ђака, којих је из године у годину све мање.