ДА грађевинским предузимачима крштеница није пресудна приликом ангажовања физичких радника и мајстора пред пензијом показује трагедија која се пре неколико дана догодила у центру Београда. Борислав Остојић погинуо је у 63. години, док је његов две године старији колега Радомир Видовић тешко повређен. Они су радили на пословима армирача у седмој деценији!

Прочитајте још - Дуже примају пензију него што раде

Просечна старост грађевинца у Србији је чак 55 година! На градилиштима широм земље недостају сви профили радника, док са друге стране подаци Националне службе за запошљавање показују да је готово 100.000 занатлија на списку незапослених. Претпоставља се да већина није без посла, као ни армирачи са градилишта из центра Београда, него су ангажовани на црно.

Саша Торлаковић, председник Самосталног синдиката грађевинара каже да нико у Србији не може да утврди колико људи ради у грађевинарству, јер се стање обрачунава на основу анкете.

- Чињеница је да градилишта данас воде пензионери - каже наш саговорник. - Људи беже у свет трбухом за крухом, јер су плате у овом сектору увек биле 10 одсто ниже од просека. Они који остану, да би преживели често раде прековремено и зато се дешавају повреде.

Торлаковић спомиње колапс радне снаге у грађевинарству. Све што се гради лоцирано је у Београду, Новом Саду и Новом Пазару, па су и несреће најчешће у тим градовима.

- Док се зараде не повећају и на градилиштима ангажују само обучени грађевинци, а не незапослени са улице, проблем ће постојати - сматра он.

ПОСАО ЗА ВИШЕ ОД 300 ШОФЕРА На огласе за посао у Градском саобраћајном предузећу у Београду одзив је веома слаб. Зараде су им у односу на лане повећане за око 100 евра, али изгледа да то није довољно. Возачи стално одлазе из ГСП, а у градској управи се надају да ће проблем решити куповином нових аутобуса. Планирано је да се у овој години запосли 347 нових возача.

На листи дефицитарних професија у Србији су и возачи. Плате возача у земљама ЕУ два и по пута су веће него код нас. Анализе сајта poslovi.infostud.com, али и званична статистика НСЗ, показују да је ова професија дефицитарна и да по неким проценама недостаје око 6.000 возача. Да би се проблем решио многи превозници ангажују људе који су прегазили шездесету.

Драгољуб Рајић, консултант Мреже за пословну подршку, сматра да је једино решење да се порези и доприноси на зараде спусте на источноевропски просек од 36 до 40 одсто и да држава растерети послодавце, а они повећају плате за 120 до 150 евра.

- Ни то није довољно - каже он. - Докле год просек зарада у Србији не достигне 800 евра људи ће одлазити.

У Министарству за рад сматрају да су главни разлози за недостатак овог кадра економске миграције, односно одлив ове изузетно тражене радне снаге. То се, по њима, може ублажити усклађивањем школства са потребама привреде, али и бољим условима за пословање и отварањем нових радних места.

Прочитајет још - Велика сеоба из пензије на радна места

Статистика НСЗ показује да су последњих месеци послодавци најчешће тражили возаче аутобуса и камиона. На њиховом списку је око 9.200 возача различитог профила и техничког особља, док је у току 2018. године посао преко НСЗ добила 5.871 таква особа.