ЗГРАДА у којој се налази Музеј аутомобила, збирка Братислава Петковића, правоснажном одлуком Управног суда враћена је наследницима старог власника Недељка Николића, сазнају "Новости".

Како нам је потврдио Братислав Петковић, Музеј ће на овој адреси бити још три године, колико дозвољава закон. Уколико се у међувремену не договоре са наследницима старих власника - потражиће нову адресу.

Музеј аутомобила налази се у згради Модерне гараже, у срцу Београда, у Улици мајке Јевросиме 30. Николић је ту, 1934. године, пријавио радњу "Ауто гаража Недељка Николића". Зграда је изграђена 1929. као прва јавна гаража у центру града, по плановима руског архитекте Валерија Сташевског. У њој су били смештени и аутомобили учесника прве београдске међународне аутомобилске и мотоциклистичке трке, одржане 3. септембра 1939.

Гаража је Николићу суштински одузета одмах после ослобођења и у њу су смештена војна возила, да би и званично била национализована 1960, после чега су ту паркирана такси возила и аутобуси.

Агенција за реституцију вратила је старим власницима, односно њиховим наследницима, зграду 14. септембра 2015, а одлуку је потврдило и Министарство финансија као другостепени орган. Међутим, на одлуку је уложена жалба, па је Управни суд коначно пресудио у корист наследника у септембру. Одлука је Агенцији за реституцију уручена 8. новембра.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Svevremena magija auta (FOTO)


Братислав Петковић је био министар културе, па саветник председника Србије, у моменту када је о Модерној гаражи одлучивала прво Агенција, а затим и Министарство финансија.

Братислав Петковић, Фото Танјуг

- Ни господин Петковић, нити било ко други из власти, није вршио никакав притисак на Агенцију док је одлучивала. Све смо урадили у складу са законом и ово је за Агенцију једно веома позитивно искуство - каже, за "Новости" ,Страхиња Секулић, директор Агенције за реституцију.

Осим Петковића, оснивач овог најмлађег техничког музеја код нас је и Скупштина града Београда. Петковић наглашава да се одлука суда неће одразити на рад Музеја, као и да ће он поштовати донету одлуку.

- Музеј ће несметано наставити да ради још три године у овом простору, а касније, ако не буде договора са власницима, Град ће наћи алтернативни простор, вероватно у гаражи испод Бранковог моста - каже Петковић.

По његовим речима, сама зграда припадала је породици Николић, али је земљиште било власништво задужбинара Влајка Каленића. За земљиште, међутим, није било посебног захтева за повраћај. Музеј је овде основан 1994.

- Зграда је средином деведесетих проглашена за културно добро и по закону она може служити само као музејски простор - каже директор Музеја, бивши министар.

Музејска збирка садржи, иначе, педесет возила (што је половина Петковићеве колекције), од којих је најстарији "маро гардон" из 1897. У њој има и аутомобилских направа, старих возачких дозвола, првих саобраћајних прописа и закона, регистарских таблица, алата, филмских трака и фотографија. Изложене су и старе бензинске пумпе, међу којима се издваја "Код слепог шофера" Боже Тврдишића.


СТВАРИ ПРВОГ ШОФЕРА

ЈЕДНА од пикантерија Музеја је витрина са личним стварима Сретена Костића, првог шофера у Србији. Костић је био пријатељ и лични возач трговца, рентијера и банкара Боже Ристића, који је у земљу довезао прва кола - "неселдорфер", 1903. године, возом из Беча.