Румунска црква осваја епархије по Србији!
11. 06. 2016. у 21:00
Спор двеју православних цркава утиче и на припреме за Свеправославни сабор на Криту. Односи на најнижем могућем нивоу, румунски свештеници у Тимочкој Крајини, одскора и у Браничеву
Патријарх српски Иринеј и румунски Данил / Румунска патријаршија
ПРОБЛЕМ Српске патријаршије са Румунском православном црквом неочекивано се нашао и у средишту завршнице припрема за Свеправославни сабор, чији је почетак заказан за 17. јун на Криту. Ово питање, уз спорове и неслагања осталих православних цркава, могло би да буде и један од главних узрока одлагања историјског састанка православних поглавара.
Став Васељенске патријаршије, која води главну реч у припремама за скуп на Криту, да спор између СПЦ и Румунске цркве не уврсти у теме Сабора, између осталог, разлог су зашто је патријарх Иринеј затражио да се заказани скуп одложи, односно сведе на нижи, технички, ниво. Односи Српске и Румунске цркве тренутно су на најнижем могућем нивоу, а могуће је да врло брзо дође и до прекида канонског општења.
Основни разлог сукоба између патријаршија у Београду и Букурешту јесте противканонско деловање румунских свештеника у источној Србији. Они припадају званично регистрованој епархији Дакија феникс, надлежној за румунске вернике на простору српског Баната. Клирици ове епархије, међутим, прелазе Дунав и обављају обреде и у Тимочкој Крајини, иако црквену надлежност тамо има искључиво Епархија тимочка Српске православне цркве.
У Патријаршији у Београду објашњавају да се Свети синод више пута обраћао Румунској цркви са захтевом да се обуставе овакве активности, супротне универзалним правилима у православљу.
- Недопустиво је да једна помесна црква без одобрења делује на простору под јурисдикцијом друге цркве. Очигледно је да у највишим телима Румунске цркве не постоји воља да се овај проблем реши - каже саговорник "Новости" из седишта СПЦ. - Писали смо и румунском патријарху Данилу и румунским архијерејима да наложе својим свештешницима поштовање канона, али без резултата. Уколико румунска страна настави да овако поступа, скори прекид свих односа је неминован.
Упозорења највиших органа СПЦ и патријарха Иринеја не само да нису помогла да Румунска црква спречи деловање својих свештеника у источној Србији, него је њихово присуство и појачано. После Тимочке Крајине, појављују се и у Епархији браничевској, где су основане две румунске парохије и најављено је зидање цркава у неколико села.
ВЛАСИ ВЕРНИ СПЦ
ДЕЛОВАЊУ румунских свештеника у Тимочкој Крајини противи се и локално становништво. Домаћи Власи у томе виде нове покушаје румунизације, чему се годинама грчевито одупиру. Као декларисани Власи, како наглашавају, верни су Српској православној цркви и литургијама на српском језику. Клирици Румунске цркве служе најчешће у приватним кућама у селима. Своје беседе користе као прилику за ширење идеја базираним на тези да су Власи исто што и Румуни.
Neko iz mase
11.06.2016. 22:10
Meni nisu jasne ovakve spinovane vesti. Koliko je crkava izgradjeno, ko je izdao dozvolu, iz koje drzave su svestenici, o kojoj masi vernika govorimo....20k,30k...dajmo prostora odgovornijem novinarstvu-Mi Srbi znamo u sta se pretvorila SPC politbiro danas. Glavni razlog odlaganja vaseljenskog sabora nije sukob rumunske i srpske spc - a sta je- to ne znamo sada- ali saznacemo ako novinar nadje normalan i verodostojan izvor. Licno mslim da odlaganjem sabora nije dobro.
Ne razumem, ako Rumunji nemogu imati crkve u Srbiji kako Srbi mogu imati u Rumuniji? Na primer u Temišvaru?
@Vojo - Da bi razumeo, pored naslova treba da pročitaš ceo tekst.
@Vojo - Rumuni imaju svoje crkve u Srbiji na područjima na kojima živi rumunska nacionalna manjina, a to je istočni deo Banata, tj. Vojvodine. Problem je u tome što njihovi sveštenici prelaze Dunav i pokušavaju Vlahe da preobrate u Rumune.
Ovo pomalo lici na ono "Batice ne mozes da radis na mojoj teritoriji". Sve je ipak samo interes. Voleo bih da bog postoji ali izgleda da je sve laz.
Коментари (54)