Све сами одликаши, а тестове једва прођу

И. Мићевић

05. 06. 2016. у 12:01

Да ли су сведочанства пуна петица одраз знања или попустљивости наставника? Стручњаци: Неки, ипак, незаслужено награђују ученике. Највише носилаца Вукове дипломе у Лесковцу

Све сами одликаши, а тестове једва прођу

Илустрација Горана Дивца

МАЛИ матуранти мораће да се потруде и освоје велики број бодова на завршном испиту ако хоће да буду сигурни да ће моћи да упишу жељену школу. Разлог је то што се и ове године, као и претходних, очекује да ће велики број ђака у сведочанству имати све петице, а оне носе чак 70 од максималних сто бодова за упис. Зато ће бити важна расподела оних укупних 30 поена са тестова.

Тако је било и прошле године, када су се у најпопуларније школе пријаљивале десетине "вуковаца", па су заузели цела одељења неких медицинских школа. У генерацији која је средњу школу уписала прошлог јуна, чак половина била је одлична, трећина врлодобра, а тек 1,4 одсто ученика је осми разред завршило са довољним успехом. Просечан успех генерације која је прошлог јуна полагала малу матуру износио је 4,11. Сваки седми основац био је "вуковац". То је показала анализа резултата завршног испита, коју сваке године ради Завод за вредновање квалитета образовања. Ипак, закључак је и то да сведочанства крцата петицама, ипак, нису одраз беспрекорног знања и достигнутих високих критеријума, већ попустљивости наставника и поклањања оцена.

Осим успеха на завршним тестовима из српског језика, математике и комбинованог теста, стручњаци Завода укрстили су и закључене оцене свих осмака у Србији и добили резултате који показују да су осредњи ђаци једне школе боље решавали матурске задатке од "вуковаца" друге школе. Испоставило се да је највише оних који су једва "намакли" просек 3,50 и 4,50, а ученици који су завршили осми разред са 3,40 или 4,40 прави су изузетак. Стручњаци Завода објашњавају да је то јасан показатељ да "постоји тенденција наставника да незаслужено награђују ученике".

- Стиче се утисак да су наставници приликом оцењивања узимали у обзир и неке друге критеријуме, који нису предвиђени Правилником о оцењивању, и на тај начин били попустљиви и необјективни при процени знања ученика. Последица таквог оцењивања је неоправдано висок општи успех, јер је готово сваки други ученик одличан, а сваки пети испуњава највише критеријуме из свих школских предмета - наведено је у анализи.

ПРИТИСАК РОДИТЕЉА У Заводу сматрају да више разлога утиче на масовно поклањање оцена и поплаву "вуковаца". Наводе да наставници трпе притиске родитеља, ученика и колега. На снижавање критеријума, кажу, утиче и потреба да буду добро вредновани кроз успех својих ученика. Због оваквог оцењивања, наведено је, тешко је предвидети ниво и квалитет знања ученика и квалитета образовања у основној школи.

Број осмака са свим петицама исти је у последње три године - 20 одсто, а како се ништа значајно није променило у образовном систему, процењује се да ће и овогодишња генерација малих матураната имати слична постигнућа. Слично је и са "вуковцима". Њих је прошле године у целој Србији било 9.369 или 14,4 одсто у генерацији.

- Сваки седми ученик у генерацији издваја се као изузетан, не само у погледу знања, односно одличног познавања наставних садржаја, већ и у смислу додатног ангажовања вреднованог кроз минимално једно признање или награду. Када се узму у разматрање ова два нужна услова за стицање дипломе, добијени подаци не делују довољно реално - закључују у Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања.

У зависности од округа и школских управа, значајно се разликује број "вуковаца". Највише их је у Пчињском округу (23,3%), затим у Јабланичком (21,7%), Пиротском (20,4%), Нишавском (20%), Севернобачком (18,6%) и Поморавском (17,5%). Мерено школским управама - највише носилаца Вукове дипломе је у Лесковцу (22,4 одсто), а најмање у Ваљеву (9,7 одсто).

Анализа резултата завршног испита показала је да је знање "вуковаца" веома неуједначено из различитих предмета, али одступања се бележе и зависно од округа.

- Окрузи у којима се бележи више од 20 одсто "вуковаца" чија су постигнућа испод републичког просека су: Косовскопоморавски (43%), Средњобанатски (33%), Браничевски (32%), Севернобанатски, Зајечарски и Јужнобанатски (25%), Севернобачки (21%), као и Борски и Подунавски (20%) - наведено је у овој студији. - Поред очекиване повезаности између оцена и постигнућа, утврђено је да су критеријуми за школску оцену прилично варијабилни.

У прилог томе говоре подаци да ученици са истом оценом имају врло неуједначена постигнућа, као и да ученици са различитим оценама остварују исто постигнуће.

- Неједнаки критеријуми оцењивања у школама доводе у питање правичност селекције ученика при упису у средњу школу - наведено је у анализи завршног испита.

Упозоравају и да су наставници у средњим школама углавном незадовољни знањем са којим ученици долазе, иако су у основној школи оцењивани петицама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (27)

Radovan

05.06.2016. 12:14

Ja mislim da tako dobre rezultate nemaju ucenici ni u jednoj evropskoj drzavi. Nesto tu ne stima.

Francesco

05.06.2016. 23:44

@u magnovenju - Ne znaš ti učitelja koji ne zna koliko je 8x7. Pre će biti da si ti taj...

mišta lakše

05.06.2016. 13:38

prasići, suvo meso. pilići, jabuke, trešnje, grožđe, vino da ne nabajam dalje. ko šta ima...

Nastavnik u skoli

05.06.2016. 13:41

Ja sam nastavnik u srednjoj skoli. Ukoliko djaku, koji je zasluzio jedan, ne dam dvojku na kraju godine rizikujem da mi dodje inspekcija i da se javno osramotim! Ta ista inspekcija nalozi da djaku dam dvojku a mene kazni zbog raznoraznih propusta, koje inace mogu da nadju kod 99% nastavnika u srbiji! Zato djaci tokom cele godine nista ne uce, prave haos na casu i znaju da ce biti nagradjeni i da ce im inspekcija dati dvojku! A nastavnici dobijaju sede vlasi, psihicki su upropasceni.

goran

05.06.2016. 16:20

@Nastavnik u skoli - bice posledice za decu ako im se nesto lose kaze. a kada postanu ljudi i ne mogu da nadju posao to ce biti njihov problem. ukratko, sto smo "civilizovaniji" sve smo gluplji. nekima je jasno je zbog cega je to tako ali je i to zabranjeno pricati jer ce biti posledica za veliku decu.

Agnostik

05.06.2016. 14:09

Da li sam dobro shatio, sad je problem sto su nam deca pametna, vukovci, da li se to drzava plasi da ce morati placati stipendije.... Ili je u pitanju plan Amera i zapada da nam zaglupljuju decu kako bi Srbija ostala bez stručnjaka i oprazovanog sveta. Svi znamo da je razvijanje univerziteta i ujedno jačanje drzave....

Paranoid

05.06.2016. 14:09

pri upisu u srednje škole i na fakultete treba da bude bitan samo prijemni ispit!

mikeni

05.06.2016. 14:14

Ne razumem profesore koji pisu visoke ocene bez znanja.Nije greh pomoci uceniku za dvojku ali je greh pisati visoke ocene bez znanja

pan

05.06.2016. 21:34

@mikeni - mikeni@ Nije grijeh pokloniti jednu dvojku ali sve vise jeste!!! Dovedeni smo u situaciju da cobani vode drzavu i vaspitavaju nam djecu a da oni koji bi trebali da rade taj posao otvaraju farme. To je posledica dolaska Muja,Gliba, Bulja,Selja,Dronja i ostalih koji su zaposjeli Balkan 1945-e ciji sinovi i unuci danas na vodecim funkcijama drzave sa svojim ,natprosjecno .malim mozgom a u cilju da se dodvore zapadu cine sve da stvore sto vise idiota koji ce znati samo da klimaju glavom i glasaju.

mikeni

06.06.2016. 17:17

@mikeni - Pan,nisam rekao da se poklanjaju dvojke,vec da se uceniku koji uci i pokazuje odredjeno znanje malo pomogne za dvojku.Recimo ako je ucenik aktivan na casu,vidi se da uci ali ne zna bas koliko treba,radi domace zadatke sve kada se sabere moze da se izvuce dvojka.Opsolutno sam protiv poklanjanja bilo koje ocene.Radim dugo vremena kao profesor u srednjoj skoli i znam kako se ucenici ocenjuju.

Smaranje

05.06.2016. 14:21

Bubice, kampanjsko učenje, društvo koje kaže detetu da mu to što u školi uči ne treba, veliki broj stručnjaka koji ne rade svoj posao kako treba... Imamo najveći broj autoriteta koji ništa ne rade kako valja,i najveći broj naučnika koji nešto rade a javnost o njima ništa ne zna. Socijalizacija je postala pretnja po obrazovanje u Srbiji u svakom pogledu

sasa

05.06.2016. 14:28

ja sam za strogost u ocenjivanju.5 treba zasluziti.sa druge strane ako neko ne pravi probleme na casu , ne ometa nastavu a ne zna nista , treba mu dati 2 . nece on biti pametniji ako ponavlja ili ide 5 puta u isti razred ,zavrsice nekako tu skolu ali nece imati koristi od nje.

Goga

05.06.2016. 15:25

ocene se kupuju, zato toliko odlikasa sve mamina i tatina deca.Kakvi ce to strucnjaci biti u svojim profesijama. Danas se nemora ni ici u skolu, kupuje se diploma.

Sasa M.

05.06.2016. 15:48

U srednjoj školi matematiku mi je predavao fantastičan profesor koji je imao svoj stav koji je apsolutno na mestu, razlika između 1 i 2 je u znanju, a između 2 i 5 u vežbanju. Na pismenom smo uglavnom dobijali po 5 zadataka s tim sto je svaki imao pod a,b,c. Za dvojku je trebalo uraditi bar pola tačno pri tom je konačan rezultat zadatka najmanje bitan bitan je postupak.

Agion

05.06.2016. 17:23

@Sasa M. - Onda je najbolji onaj profesor koji srednjoškolca natera da nauči 50% gradiva sa Matematičkog fakulteta upotrebom vaspitne motke? Dobro, motka bi i dobro došla koliko nam je podmladak vaspitan i civilizovan, ali što se znanja tiče - ne možete nikoga naučiti nešto što ne želi. Zato nisu "najteže" škole ( čitaj - najrigidnije, najzaostalije , najzastareliji programi) i najbolje škole. Oksford ima bolju prolaznost nego neki fakulteti na BU, pa opet , oksfordski đaci znaju mnogo a ovi pojma nemaju

STP BG

05.06.2016. 17:29

@Sasa M. - O ovoj temi trebalo je voditi računa još od 1945, masovni dolazak "brđana" u Srbiju i favorizovanje istih nas je doveo dovde. Visoko obrazovanje isto, nismo nista bolji. Favorzuju se "brđani" daju se visoke ocene toj grupaciji ljudi kako bi se ti isti pozivali na visok prosek prilikom zapošljavanja, a kada počnu da rade-ne rade svi se "vatamo" za glavu (medicina, pravo, politika, inženjeri, itd). Zato me vise ništa ne čudi. Deco idite u inostranstvo, bezite od ovih "odlikaša" što dezavuišu srbe.

Francesco

05.06.2016. 18:59

@Sasa M. - Država u kojoj se na svakom koraku oseća elitizam, ne može ni očekivati da funkcioniše i izgleda bolje od Burkine Faso. Ne znam kakav to sklop misli treba da imaš pa da čoveka iz provincije nazivaš brđaninom. Verovatno takav stav gaje ovi koji misle da su stari Beogradžani, Dorčolci i nabeđene kosmopolite, koje kad pustiš iz atobusa negde u prirodu prvo se izmokre u žbun pored puta, a onda počnu da se guše od čistog vazduha. Eto vam vaš Beograd, ionako mi ne pada na pamet da živim u tom krtogu.

Smaranje

05.06.2016. 20:20

@Sasa M. - Francesco ti baš nemaš veze sa mozgom. Ne gume stari Beograđani elitizam i ne mkre pored puta,koliko mokre i glume elitiste provincijalci koji su došli u Beograd.To što glumi nekoga i nešto što živi u Bg nikako nisu stari Beograđani,niti prava elita.Pišeš nešto što pojma nemaš. Zato država i funkcioniše kao Burkina Faso zato što ljudi pogrešno percipiraju probleme

Francesco

05.06.2016. 23:43

@Sasa M. - Ja ne znam da li si ti uopšte pročitao to što sam napisao, rekao bih da nisi, ali ja ni u jednom momentu nisam pominjao starosedeoce Beograda već one koji su sebe ubedili da to jesu. Mada realno kad se pogleda ni ti nazovi stari Beograđani nisu ništa bolji od recimo starih Novosađana, Nišlija, Zaječaraca, pa ni žitelja Pejićevih Salaša. Samo elitistička projekcija samog sebe te tera da sebe izdvajaš po vremenu kada se tvoja porodica doselila u jedan grad. Ko shvata shvata, a mnogi neće.

alex

05.06.2016. 18:16

a da padnu malo i plate profesora koji su ocenili visoko ucenike koji neznaju da rese testove makar osrednje ?

boban zg

06.06.2016. 00:39

@alex - da @Sasa,imao sam nesto slicno profesora mat. i fizike,,strah boziji od covjeka,nikada niko nije dobio 5 tokom skolske godine,,to sm dobijali na kraju ako nam zahvali za odlican uspijeh,,najveca ocjena je bila 4 ++ i to ti ni hafiz nije ravan kada to dobijes,,ni Texas instrument nam nije bio ravan..a sada,haha broje na prste..okrenut ledjima karti svijeta prvo nabrojis tri /cetiri rijeke u Rusiji,Sjevernoj Americi,ili bilo gdje pa posle pokazes...to su bile skole..

Ovo je Srbija!

05.06.2016. 20:57

Opste je poznato kako se ocenjuju djaci koji sa roditeljima zive na selu. Ne na osnovu znanja nego na osnovu jaja, suvog i svezeg mesa, sira, ajvarske paprike i ostalih poljoprivrednih proizvoda zavisno od godisnjeg doba i onoga sto nastavnicima i profesorima najvise treba. Jajare jajarama. Vukovci koji ne umeju da sabiraju razlomke, nabroje 3 reke u Srbiji i najmanje dva padeza, ...

Duca I Drugovi

05.06.2016. 23:46

Kako to da su najbolji djaci, deca ciji su riditelji prosvetni radnici .Sistem ja tebi ti meni .

Obren

06.06.2016. 03:22

Mnogo pismeniji i promucurniji su bili sa Resavskom skolom nego da nasnji sa bilo kojim bezvrednim u praksi dokazanim, a o kupljenim srpskim diplomama gadi mi se i da debatujem sa nabedjenom srpskom inteligencijom...

Deda Gedza

06.06.2016. 21:51

Dolazi Dragojlo kod direktora skole, tuzan i zali se direktoru: jao,direktore, tesko meni, moj Milojko ponavljace ovu poslednju skolsku godinu!!!! A direktor kaze njemu: Dragojlo,ajmo se ja i ti kladiti u 1000 EU-ra , da Milojko nece ponavljati !!!