Новац од туђе несреће
11. 10. 2015. у 19:29
Агенције за посредовање у наплати штете спопадају жртве саобраћајки. Шаљу писма на кућну адресу и нуде услуге у брзој наплати осигурања
Карикатура Тоше Борковића
НИ у тешким моментима грађани Србије нису поштеђени непријатности и ловаца у мутном. Иако су већ биле "на стубу срама", самозване агенције за посредовање у наплати штете од осигурања и даље ништа не спречава да само неколико сати после саобраћајне незгоде позивају оштећене и нуде им своје услуге у брзој наплати.
Док обичан грађанин тешко може да се заштити од трговине његовим личним подацима, у агенцијама негирају да купују информације и кажу да је слање писама потенцијалним клијентима врста директног маркетинга.
Сања В. лакше је повређена 14. септембра, у саобраћајној несрећи. Два дана после тога на њену адресу стигло је прво писмо агенције за накнаду штете од осигурања, а наредних дана добила их је још три.
- Прво је стигла понуда новосадске агенције "Реституција". Позвала сам агенцију и питала одакле им моја адреса и број телефона, а они су ми рекли да податке добијају из болница - прича Сања В. - Посебно ме је шокирало што су знали и које су моје повреде. Накнадно сам у сандучету затекла још три сличне понуде, од "Балкан плуса", "Беолегала" и "Бонус групе". Сматрам да је недопустиво да неко има моју адресу, матични број и остале податке. У овим агенцијама, међутим, негирају да плаћају за информације, али наводе најнеобичније начине како долазе до података. Мирослав Пендић, из агенције "Балкан плус", каже да она ради у оквиру курирске службе "Бекс" и тврди да су радници на терену, који су ангажовани у 80 пословница широм Србије, главни извори информација о саобраћајним несрећама!?
- Сваки курир кад прође и види судар, обавештава нас - истиче Пендић. - Ми после тражимо податке и шаљемо писма потенцијалним клијентима. То није тешко, јер имамо информације о свакој особи која је бар једном послала преко наше курирске службе пакет или је примила неку пошиљку. То су начини на које ми добијамо информације, а знам да неке конкурентске фирме купују податке од полицајаца или из болница. Има и оних који ангажују своје адвокате и приправнике да седе у Хитној и да врбују потенцијалне клијенте.
У другој агенцији кажу да 99 одсто људи не зна своја права и да, када се појаве сами у осигуравајућој кући, углавном не наплате штету. Агенције им, тврде, помажу да лакше и брже дођу до накнаде.
- Начини на које се обавештавамо су различити, од читања текстова о саобраћајним несрећама у медијима, преко препорука, па до шлеп служби - кажу у једној агенцији. - Имали смо клијенте и са "Фејсбука" и "Твитера", јер људи данас све деле на друштвеним мрежама. Вероватно постоје и колеге које плаћају за такве информације. У Новом Саду има неколико фирми које се баве овим послом и од једног клијента смо чули да су га звали сат времена после несреће. То значи да им је неко јавио.
Иако су јавно изражаване сумње да овакве агенције податке "набављају" од болничких установа, па и припадника МУП, Александар Ресановић, заменик повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности, у изјави за "Новости" то негира.
- Ни у једном до сада окончаном поступку надзора није утврђена чињеница да је руковалац података "куповао" информације о учесницима у саобраћајној незгоди од припадника Министарства унутрашњих послова Републике Србије или запослених у болничким установама - истиче Ресановић.
Повереник ни у једном спроведеном поступку није поднео кривичну пријаву, али је утврђено да је било неправилности у обради података о личности.
- Агенције су обавестиле повереника да су поступиле по упозорењима и отклониле неправилности - истиче Ресановић.
НАРОДНА БАНКА: НЕ СМЕЈУ ДА ПОСРЕДУЈУ
У Народној банци Србије, која иначе надзире рад у области осигурања, истичу да су агениције за пружање других услуга у осигурању биле дефинисане претходним законом о осигурању, који више није на снази.
- Одредбама тог закона било је изричито забрањено агенцијама за пружање других услуга у осигурању да обављају послове посредовања и заступања - речено је Новостима у НБС. - Одредбама новог Закона о осигурању није прописано да на тржишту осигурања послују субјекти под називом "агенције за пружање других услуга у осигурању", нити да такви субјекти треба да поседују дозволу за рад НБС. У конкретном случају агенција за пружање других услуга у осигурању не може, ни по одредбама раније важећег Закона о осигурању, а ни по одредбама новог, који је од скора у примени, да обавља послове посредовања и заступања у осигурању.
ОТВОРЕНО ОСАМ НОВИХ ПОСТУПАКА
ПОВЕРЕНИК је у 2014. години добио две пријаве грађана у вези са агенцијама за посредовање при накнади штете, а у 2015. досад су стигле две. Да ли је било кршења Закона о заштити података о личности лане је проверавано у седам поступака надзора. И то над "Бео-легалом", "Бонус групом", предузећем "Јањић Оффице", "Одштетним кодексом" из Београда.
- У току је и поступак надзора према "Дунав осигурању" и МУП-у Србије - објашњава Ресановић. - У овој години је отворено осам нових поступака. На листи је опет био "Бео-Легал", сада у новом предмету, адвокат Саша Гудало, Радомир Вучуровић, предузетник Агенције за пословне активности и консалтинг "Реституција", "Саобраћајне незгоде" из Ниша, адвокат Никола Жарковић. Ту су још и осигуравајућа кућа ДДОР Нови Сад, и Агенција за пружање других услуга у осигурању "Реституција".
Corpus Callousum
11.10.2015. 19:49
Klasično kršenje zakona. Takav isti slučaj je sa RTS PRETPLATOM onomad, jer RTS nije ugovorena strana sa vama, da bi vas tužio i da bi vam nekakvi izvršitelji došli na adresu oni moraju da zavire u BAZU podataka EPS-a sa kojim imate uredan ugovor, EPS krši zakon i daje vaše poverljive informacije koje ste im dali na poverenje i dele trećim ne ugovorenim licima. Čak je to i kršenje Ustava i zato taj sistem naplate je propao i ostalo je golo zastrašivanje.
To se zove anarhija.Drzava je glavni krivac kada je dozvolila da postoje nekakve agencije koje imaju za cilj da prevare gradjane kako one ugrozene za vreme saobracajne nezgode tako i ostale gradjane gde god vide priliku da ih prevare u necemu.To je danasnjica Srbije na svakom koraku vrbiju gradjane ne biraju nacin kako da do para dodju.Najvise varaju gradjane prilikom smrtnih slucajeva i sahrana.
@Dragan Sweden - Мислим да пуцаш у погрешном правцу: Држава дозвољава монополски положај осигуравајућих кућа а ови људи зарађују на свом знању које се састоји у наплати путем суда одштете која заиста припада оштећеном, а не арбитратрне суме коју осигуравајуће друштво процени да треба да плати. Не видим у чему је проблем (правни) осим што је прича дегутантна, али је свакако неопходна и корисна за грађане, а овакве чланке, верујем, финансирају управо - осигуравајуће куће, које не желе да исплате законске обавезе.
Ovo me podseca na atmosferu iz filma "maratonci trce pocasni krug"
Mene su neki advokati zvali, ja nisam imao pojima da imam neka prava i moram da priznam da sam imao super iskustvo. Nisam mogao da verujem, ali na kraju dobih 130 hiljada za laku telesnu povredu, baš kao su mi i rekli da ću dobiti. Ne znam da li smeju to da rade, ali da ne bi njih, ja ne bih video dinara, tako da im hvala od mene.
Коментари (9)