Дневно највише један контролни

И. МИЋЕВИЋ

28. 09. 2015. у 13:14

Правилник о оцењивању у средњим школама доноси многобројне новине. Ако више од половине разреда добије јединице, тест се понавља. Без поправљања оцена због успеха

Дневно највише један контролни

Илустрација

СРЕДЊОШКОЛЦИ ће убудуће имати највише три писане провере знања у једној недељи, а у дану највише један тест или писмену вежбу. За сваки предмет ће у полугодишту имати два контролна или писмена задатка. А сваки писмени мораће да буде најављен ученицима на часу, али и на огласној табли школе или интернет-сајту. Само "блиц" провере, краће од 15 минута, не морају да се најављују.

Ово су неке од кључних новина које доноси Правилник о оцењивању у средњим школама, који је израдило Министарство просвете, науке и технолошког развоја и који би ове недеље требало да буде објављен. Претходни правилник који је уређивао оцењивање у средњим школама штампан је 1999.

- Очекујемо да овај документ буде добар алат у рукама наставника за правично и објективно оцењивање - каже Снежана Марковић, помоћница министра просвете. - У његовој изради учествовали су и наставници и трудили смо се да њихову добру праксу преточимо у правилник. Идеја је да се уједначе критеријуми оцењивања, па су они детаљно описани за сваку оцену. Убудуће ће се вредновати и све активности ученика, а не само одговарање "пред таблом" и писане провере.

Правилник предвиђа да ће сви ђаци моћи оцене да поправе на додатној настави. Без разлике да ли жели да поправи јединицу или четворку, ученик ће моћи да одговара на допунском часу, али у присуству одељенског старешине или других ученика, да би оцена била јавна.

Дефинисана су и "правила игре" ако више од половине одељења добије јединицу на писменом задатку:

- Наставник је дужан да поново организује полагање теста, а ученици који су задовољни оценом не морају да га раде. Тај "поправни" тест организује се само једном, јер ако се јединице опет понове, значи да је реч о озбиљнијем педагошком проблему који треба решавати другачије - каже Снежана Марковић.

Као посебно важну новину, она истиче то што на одељенском већу неће смети да поправљају оцене само зато што некоме "недостаје за успех".

- Једини аргументи за поправљање оцене биће ако је неко дете оштећено, а ако је оцена заслужена, неће смети да се мења - упозорава наша саговорница.

Она напомиње и да родитељ има право да види тест свог детета. Подсећа, такође, да су она и њене колеге наилазили на случајеве да дете поправи своје задатке пре него што покаже тест родитељима, па се маме и тате после буне да је њихово дете неправедно лоше оцењено.


ВЛАДАЊЕ - ОПИСНО

Оцена из владања и даље улази у просек, али ће се целе године водити само у наставниковој "свесци" и то описно. Тек ће се на крају полугодишта изводити оцена у дневник. Она ће моћи да се квари и поправља, али ће се само последњи "утисак" уписивати као коначан.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (9)

Nemanja

28.09.2015. 13:54

A je li normalno da dete u trecem razredu srednje farmaceutske skole u jednom danu ima 5 pismenih vezbi???!Unistavamo decu,sistematski!

Johusafet

28.09.2015. 16:40

@Nemanja - Unistavas ti samog sebe sa takvim komentarima. U jednom danu moze da ima i deset petnestominutnih kontrolnih sa kojih ocene ne idu u dnevnik. Interesantno je da roditelji najboplje znaju sta je najbolje za njihovo dete a kad se ispostavi da je dete ispod proseka i da jedan obican test ne zna da uradi onda su krivi nastavnici i profesori. Sve dok nastavnici ne dobiju status sluzbenog lica, koji ce ih pre svega zastiti od agresije roditelja i stresa koji strpe sa njihove strane.

Predrag

28.09.2015. 20:55

@Nemanja - A ako su nastavnici ispod proseka i sistematski unistavaju inteligentniju decu nego sto su oni sami ?!? Prijatelju, lakse je doci do diplome nastavnika i posla nego preuzeti odgovornost za sopstvenu nesposobnost i neodgovornost!Koliko je dece inteligentnije od nastavnika?Sta sa njima?!?Koliko nastavnika ne razume potrebe dece vec sujetno gledaju da otaljaju posao?Ooooo, kako ste samo u zabludi za decu, ni sami niste svesni!Ali,nema sekiracije jer,"pokolenja djela sude,sto je cije,daju svjema!"

Darko

29.09.2015. 11:10

@Nemanja - Šta to znači, dete je inteligentnije ? U školi se ne stiče samo stručno znanje, nego i životno znanje. Zato se prosvetni radnici zovu pedagozi, a ne majstori koji uče dete zanatu. To je problem u našem školstvu, sve pedagoške mere su ukinute, deca misle da mogu da rade šta žele zato što većina roditelja misli da je to ispravno. Nigde u svetu ne postoji ovakvo ponižavanje prosvetnih radnika kao kod nas. A onda su oni nezainteresovani i za svoju decu, a kamoli za decu u školi.

profesorica

12.10.2015. 18:41

@Nemanja - Gospodine, lupetate ko maksim po diviziji. I sram vas bilo! Skolujte se vi za prosvetnog radnika iz bilo koje struke, radite taj posao, pa onda ovako nebulozno lupetajte, ako imate imalo stida i savesti. Nipodastavate posao nastavnika i profesora jer ste vi verovatno bili los djak i neko ko ne ceni obrazovanje i skolovanje.

Profesorka na fakultetu muzike

28.09.2015. 15:15

Molim Ministarstvo da ne zaobiđe kao i obično osnovne i srednje muzičke škole. Upravo je nepostojanje kontinuiteta u ocenjivanju u ovim školama jedan od razloga nedovoljnog napredovanja učenika i pored velikog broja časova.

цврчак

28.09.2015. 20:41

Ма које новине??? И досад смо тако радили, људиииии. Шта је ово?

Nikola

28.09.2015. 22:26

Sve bi ovo trebalo da bude individualno. Logično je da đak treba da ima više provera znanja iz stručnih predmeta, a manje iz onih koji mu nisu važni za profil za koji se školuje. Nema logike da jednog ekonomskog tehničara u toku polugodišta zadese i 2 kontrolna iz hemije i 2 iz računovodstva.

Srđan

25.01.2018. 13:19

Radni i životni uslovi i navike roditelja. današnja deca imaju u proseku sve starije roditelje i što je važnije prilično stare deke i bake. Radno vreme je manje više svima ukalupljeno u birokratskih 9 do 17h. Što znači da smo onemogućeni da posećujemo škole i da se bavimo decom u slobodno vreme jer to naše slobodno vreme nastupa tek nakon 19h uveče. Sve ovo traži uvođenje obaveznog elektronskog javljanja roditeljima o izostancima i ocenama. A toga nema.