ПРУГОМ Суботица-Сомбор, возови ће поново саобраћати тек од 19. августа. Толико ће бити потребно да се између Таванкута и Бајмока отклони квар на шинама проузрокован крађом 220 тифона, односно шрафова за затезање прагова и учвршћивање шина.

Због тога је на овој релацији у уторак после 13 часова исклизнуо последњи вагон теретног воза, који је у свом саставу имао кола натоварена туцаником. Приликом исклизнућа вагона, у потпуности је уништено 70 метара, а оштећено је 350 метара колосека. Поред тога, Комисија за ванредне догађаје „Железница Србије“, на лицу места је утврдила да је уништено и оштећено око 490 прагова и пет телефонских стубова.

Половином марта 2012. године, крађа на пругама је проузроковала успорен саобраћај између Београда, Суботице и Шида. Тада су лопови однели 69 металних тегова за затезање контактних мрежа. Неколико месеци касније, односно у септембру исте године, на прузи Нови сад - Орловат, демонтирано је и исечено 400 метара колосека. Двојица Новосађана су украјем прошле године ухваћена у крађи завртња и спојница. У Лесковцу су у фебруару ове године ухваћене три особе осумњичене за крађу спојница и шрафова.

У „Железницама Србије“, за „Новости“ кажу да се процењује да је штета због исклизнућа вагона и крађе на прузи Суботица - Сомбор око седам милиона динара.

- Од почетка године до данас, било је 1.156 противправних радњи - кажу у Медија центру, предочавајући да је од тога 901 крађа, због којих су „Железнице Србије“ претрпеле штету од око 177 милиона динара.

СЕКУНДАРНЕ СИРОВИНЕ ДЕЛОВИ и опрема на пругама, краду се због продаје у старо гвожђе. Примера ради, једна пригушница вреди од четири до шест хиљада евра, а за бакар који лопови изваде из ње на отпаду секундарних сировина могу да добију неколико десетина евра. Половином марта, у Реснику су ухапшена двојица мушкараца због крађе железничких пригушница.

Лопови на пругама краду све што се касније може „утопити“ откупљивачима секундарних сировина: делове вагона и локомотива, бакарне жице и ужад, каблове, пружне бализе, пригушнице, шине, прагове, колосечни прибор... Све што је од метала. На мети крадљиваца су витални делови железничке пруге.

- Имовина железнице је константно на мети лопова, који односе све што могу, и наносе вишеструку штету - истичу у Медија центру. - Због оваквих и сличних крађа, „Железнице Србије“ трпе вишемилионску штету. Директна материјална штета због крађе металних делова, на годишњем нивоу је 300 милиона.

Опаснија је, међутим, индиректна штета, јер крађа виталних делова и опреме на инфраструктури и возовима, проузрокују кашњења, а представљају опасност за безбедност железничког саобраћаја.

Решење ситуације у „Железницама Србије“ виде у томе да се крађе на железницама више не третирају као прекршаји, већ као кривична дела против угрожавања јавне безбедности.

- Све док држава не заузме оштрији став према починиоцима оваквих дела и не пооштри казнену политику, „Железница“ је немоћна - кажу у Медија центру.

Уместо возова, од четвртка путнике ће превозити аутобуси.