Европска комисија ће од 1. јануара 2020. године кажњавати произвођаче аутомобила за сваки прекобројни грам угљендиоксида (ЦО2) изнад зацртаног просека од 95 грама по пређеном километру, и то износом од 95 евра по граму.

То произлази из ригорозне Уредбе о утврђивању стандардних вредности емисије ЦО2 за нове аутомобиле и нова лака привредна возила, пише Јутарњи лист.

Том Уредбом ЕК од произвођача аутомобила тражи да просечни аутомобили продати на тржишту Европске уније већ следеће године емитују 95 г/км, а само пет посто продатих возила моћи ће да има већу емисију ЦО2 од зацртане.

Све то води и ка поскупљењу цена нових аутомобила јер трговци неће сами моћи да компензују казне, наводи Јутарњи.

Према процени консултантске куће "Еулер Хермес", цена новог аутомобила већ ће у 2020. години у просеку порасти за 2,6 посто, што је тек почетак таласа поскупљења.

Просечна емисија ЦО2 код дизел аутомобила је 121,5 г/км, и врло су близу емисији из бензинских возила која износи 123,4 г/км.

Даље се додаје да је од 2010. до 2016. године бележен константан пад просечне емисије ЦО2 из путничких аутомобила за готово 22 г/км, али да се 2017. емисија повећала за 0,4 г/км, а прошле године за 2,0 г/км.

Прочитајте још - НАУЧНИЦИ ТВРДЕ: Загађење ваздуха "шкоди интелигенцији"

Неки од главних чинилаца који доприносе повећању емисије нових путничких аутомобила у 2018. су растући удели бензинских аутомобила у новим регистрацијама, поготово у сегменту СУВ возила која троше више горива и емитују више ЦО2.

Просечна емисија ЦО2 нових аутомобила продатих у ЕУ током 2018. била је 120,6 г/км, а ако тако буде и 2020., произвођачи ће морати да плате огромне казне.

Процене стручњака говоре о казнама чији се износ креће од 20 па до 35 милијарди евра, а износи казни ће се израчунавати на основу броја проданих, а не произведених аутомобила.

ЕУ, поред тога, након 2021. године наставља да "стеже каиш", па ће циљеве емисије ЦО2 до 2025. године смањити за 15 посто, а до 2030. смањење би требало да износи 37,5 посто.

Према предвиђањима консултантске куће "ПА Цонсултинг", 2021. године, када ће произвођачи аутомобила морати у целој својој флоти да имати просечну емисију од 95 г/км, услове Европске уније испуниће Тојота, Волво, алијанса Рено-Нисан-Мицубиши, возила марке "Форд" и Фијат имаће већу емисију ЦО2 па ће плаћати пенале, док ће ПСА и Фолксваген бити на граници.

Фијат-Крајслер покушава да се договори с "Теслом" да плати стотине милиона долара како би продати електрични аутомобили тог произвођача ушли "под капу" италијанског дива. Како је та стратегија допуштена Уредбом, Фијат би тако избегао плаћање много већих казни ЕУ.

Строже норме Европске уније могле би да доведу и до тога да се купци окрену куповини половних аутомобила. На рабљена возила се Уредба не односи, па ће њихова цена вероватно још више одскакати у односу на нове аутомобиле.

Јутарњи додаје да је само током 2018. године у Хрватску увезено 80.648 половних аутомобила, а продато 61.289 нових.